Gå til innhold

A Song of Ice and Fire


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har etter hvert slått meg til ro med at serien ikke blir fullført av GRRM (tipper han til slutt trenger mer enn 2 bøker å avslutte den på også)

 

Men vi får en slutt i TV-serien, og jeg vil anta noen som kjenner planene hans setter seg ned med GRRM's notater og fullfører bøkene etter hvert også? Kanskje er det lov å håpe på at den som fullfører kan tilføre litt ny entusiasme for prosjektet også? Jeg synes GRRM har manglet entusiasmen helt siden han fullførte bok 3.

Lenke til kommentar

Først_*eklager_jeg_tastetrø**el.

 

Det_>ar_ikke_like_mye_fart_i_*ok_4_som_i_de_andre_*økene,_men_det_>ar_like>el_helt_nød>endig_å_>ise_den_delen_a>_historien,_h>ordan_etterkrigstilstandene_i_Westeros_>ar_og_h>ordan_Lannisterne_(ikke)_taklet_å_styre_kongeriket._Det_>ille_antakelig_ikke_>aert_*edre_for_serien_i_sin_helhet_med_mer_spenning_og_krig_i_*ok_4_og_i_h>ert_fall_ikke_mer_realistisk_(i_den_grad_fantasy*øker_kan_>aere_det).

Lenke til kommentar

Jeg har etter hvert slått meg til ro med at serien ikke blir fullført av GRRM (tipper han til slutt trenger mer enn 2 bøker å avslutte den på også)

 

Men vi får en slutt i TV-serien, og jeg vil anta noen som kjenner planene hans setter seg ned med GRRM's notater og fullfører bøkene etter hvert også? Kanskje er det lov å håpe på at den som fullfører kan tilføre litt ny entusiasme for prosjektet også? Jeg synes GRRM har manglet entusiasmen helt siden han fullførte bok 3.

 

Absolutt. Jeg er overbevist om at bok 1-3 er en historie Martin brant inne med lenge før han begynte å skrive på bok 1, mens bok 4-5 ble tvunget ut side for side under press fra fans og forlag. Det er følelsen jeg får når jeg leser.

 

Jeg tror Martin ville vært en lykkeligere mann (og en bedre forfatter) hvis han rett og slett skrev en trilogi, løse tråder eller ei.

Lenke til kommentar

Absolutt. Jeg er overbevist om at bok 1-3 er en historie Martin brant inne med lenge før han begynte å skrive på bok 1, mens bok 4-5 ble tvunget ut side for side under press fra fans og forlag.

 

Enig, bortsett fra at han har nok hele tiden visst hvordan alt skal være ved veiens ende. Veien dit derimot...

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Om han hadde konsentrert seg litt mer om å skrive og litt mindre om å reise rundt på allverdens konvensjoner, meets og whatnot for å la seg bejuble av fans så kunne han kanskje blitt ferdig før graven kaller.  Dessverre har han blitt et offer for sin egen suksess, noe bøkene lider under.  Kanskje Sanderson må fullføre denne serien også?

Lenke til kommentar

Håper ikke det. Selv om Sanderson skal ha all honør for å fullføre WoT slik at vi fikk en slutt, så ble de tre bøkene stort sett bare bøker for å nettopp få slutten. Sanderson er uten tvil en ganske så dyktig fantasyforfatter og han klarte å blåse litt liv i WoT, men etter min mening klarte han ikke helt å ta vare på WoT-universet (nå skal det sies at jeg er litt for glad i WoT, selv om jeg vet at serien og Jordan som forfatter har store svakheter). Tror heller ikke at han helt skal kunne ta over GoT. Jeg skjønner for så vidt at den siste kommentaren trolig ikke var kjempe seriøs, men ville bare lufte meningen min.

 

Hvis det skulle skje at GRRM tar repern før han fullfører er jeg ikke sikker på om jeg ønsker at noen andre forfattere skal fullføre serien. På den ene siden vil vi jo få slutten, på den andre siden er det ikke sikkert at en ny forfatter vil klare å videreføre historien på noen god måte. På den tredje siden (mange sider her nå) har vi jo tv-serien som i hvert fall kan gi oss en slutt.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er noe komisk med hele situasjonen. George Martin har gjort en suksess med bøkene sine som andre forfattere bare kan drømme om, men det virker som om suksessen kom omtrent samtidig som han var blitt dritt lei av hele konseptet. Nå er han tvunget til skrive en serie han ikke lenger er motivert for å skrive, noe som bare blir mer og mer tydelig.

Lenke til kommentar

Håper ikke det. Selv om Sanderson skal ha all honør for å fullføre WoT slik at vi fikk en slutt, så ble de tre bøkene stort sett bare bøker for å nettopp få slutten. Sanderson er uten tvil en ganske så dyktig fantasyforfatter og han klarte å blåse litt liv i WoT, men etter min mening klarte han ikke helt å ta vare på WoT-universet (nå skal det sies at jeg er litt for glad i WoT, selv om jeg vet at serien og Jordan som forfatter har store svakheter). Tror heller ikke at han helt skal kunne ta over GoT. Jeg skjønner for så vidt at den siste kommentaren trolig ikke var kjempe seriøs, men ville bare lufte meningen min.

 

Hvis det skulle skje at GRRM tar repern før han fullfører er jeg ikke sikker på om jeg ønsker at noen andre forfattere skal fullføre serien. På den ene siden vil vi jo få slutten, på den andre siden er det ikke sikkert at en ny forfatter vil klare å videreføre historien på noen god måte. På den tredje siden (mange sider her nå) har vi jo tv-serien som i hvert fall kan gi oss en slutt.

 

Den var ikke kjempeseriøs.

 

Jeg har ellers ingen idè om Sandersons avsluttning på WoT var god eller ei, for jeg orket aldri å lese lengre enn til bok nr. fem eller seks.  Det ble altfor mye røkking i flette, "å så dumme guttene er" og "å så dumme jentene er" og andre pubertale problemstillinger til at det var å holde ut.  Den underliggende historien var glimmers, mens utførelsen var noe av det labreste jeg har vært borti.

 

 

Jeg synes det er noe komisk med hele situasjonen. George Martin har gjort en suksess med bøkene sine som andre forfattere bare kan drømme om, men det virker som om suksessen kom omtrent samtidig som han var blitt dritt lei av hele konseptet. Nå er han tvunget til skrive en serie han ikke lenger er motivert for å skrive, noe som bare blir mer og mer tydelig.

 

Jeg tror akkurat det samme.  Han ble reddet fra et (kanskje) fullstendig havari av serien ved at HBO kjøpte konseptet, som gjør at han får både i pose, sekk, koffert, ransel og hva det måtte være.  TV-serien medfører at han skyfler inn penger, får enda flere og større konvensjoner å besøke der tusenvis av fans pumper selvbildet inn i himmelen og samtidig kan han egentlig gi tilnærmet fullstendig beng i bøkene og leserne som opprinnelig ga ham suksessen som startet det hele.  Kjekt for ham, lusent for oss som liker å lese bøker.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg pløyde gjennom bøkene i 2013 og hadde et lite håp om at sekseren skulle komme like etter at jeg fullførte femmeren. Jeg visste bare at sistnevnte hadde kommet et par år tidligere, og ante intet om at GRRM var en såpass treg forfatter. Suget etter å lese videre forsvant sakte men sikkert, og nå har jeg hoppet helt over til tv-serien. Joda, jeg skal selvsagt lese neste bok når den blir utgitt, men det brennende ønsket om å lese sluknet for vel et halvt års tid siden, da jeg til slutt innså at det ikke var noe poeng i å holde pusten i påvente av neste bok.

 

Det er virkelig synd at han bruker så lang tid, og jeg synes virkelig synd på de som begynte på første boka allerede på 90-tallet. Min ventetid er en vits i forhold til de sluggerne som har ventet i en kvart mannsalder på å få slutten.

Lenke til kommentar

Jeg er forøvrig interessert i å høre deres tanker rundt Martins manglende lyst til å skrive videre! Spartapus skriver at han fikk den følelsen da han leste bok fire og fem, og det gjorde ikke jeg (utover at det gikk noe... langsomt, for å si det mildt), så jeg ble litt nysgjerrig. Og jeg ser at mange er enig i dette, uten at jeg helt greier å fatte hvorfor. Så jeg lurer på om dere har noen tanker om dette? :)

Endret av Curumo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...