Gå til innhold

A Song of Ice and Fire


Anbefalte innlegg

Jeg lurer veldig på hvem som sitter på makten på Iron Throne, Seastone Chair, the Eyrie, Winterfell, Riverrun, Casterly Rock og Storm's End i slutten av serien. Det er jo flere kandidater til hver av disse og Martin er flink til å overraske med uforutsette vendinger. Det jeg er helt sikker på, er at i hvert fall noen av de som holder makten i slutten av bok 5 vil bli byttet ut. Har noen tanker eller teorier om hvem som vil ende opp med mer eller mindre makt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg er helt sikker på, er at i hvert fall noen av de som holder makten i slutten av bok 5 vil bli byttet ut.

 

Veldig vågal påstand dette, tatt de foregående bøkene i betraktning! :)

 

Jeg ble litt lei hele serien når jeg leste siste boka, men jeg merker at jeg gleder meg til den neste (og til serien starter igjen om noen måneder).

Lenke til kommentar

Veldig vågal påstand dette, tatt de foregående bøkene i betraktning! :)

 

Folk har jo fått og mistet makt gjennom hele serien, så jeg ser ikke hva du mener.

 

Noe jeg er rimelig sikker på, er at Rickon vil ende opp som lord i Winterfell. Det kan bli Bran også, men med tanke på at han sikkert vil få mye annet å gjøre, tror jeg at det blir Rickon. Jeg tipper, som sikkert mange andre også gjør, at Daenerys vil ende opp på Iron Throne. Bøkene har hittil lagt litt opp til det, men det gjør det kanskje bare mer usikkert.

 

En hel del viktige personer kommer sikkert til å dø. Det er kanskje mer interessant å tippe på hvem som overlever enn hvem som vil bli drept. Den lista blir antakelig kortere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Litt gjetting om hvem som vil sitte på hvilke troner (Og om det i det hele tatt finnes en konge over alle 7 kingdoms):

 

Jerntronen:

Et litt viktig moment med Daenerys er Mirri Maz Duur sine ord om at hun ikke vil kunne få barn. Slike "spådommer" har en tendens til å gå i oppfyllelse i denne verdenen, så jeg tror det blir slik, og derfor har jeg vanskelig for å se for meg henne som Dronning på jerntronen. Da heller jeg mer i retning av Aegon (selv om han ble voldsomt sent introdusert) Men Daenerys vil være ett av dragens 3 hoder, jeg tror bare at det vil koste henne livet, mot slutten av bokserien.

 

Den jeg faktisk har mest tro på er Jon Snow (Jon Targaryen?), etter at det har blitt avslørt at han egentlig er sønn av Rhaegar Targaryen og Lyanna Stark. Howland Reed vet mye som ingen andre vet, og har sittet inne i myra si og gjemt seg helt siden Roberts rebellion. Jeg tror han vil gi oss mange plot-twists når/hvis han blir skikkelig introdusert for oss senere i serien. Dette forutsetter selvsagt at Jon overlever videre inn i bok 6, men det toget har nok ikke gått - tror jeg. Det er litt spooky, men Sansa er både veldig prinsesseaktig, samtidig som hun også er ganske nøysom, jeg gir ikke gode odds til de som tipper at hun ender som prinsesse/dronning, enten med Aegon (helt greit) eller med Jon (litt spooky, ettersom de har vokst opp som halvsøsken)

 

Winterfell:

Jeg tror Winterfell blir innlemmet i 7 kingdoms igjen. De rev seg løs, men det var mer i protest mot Lannisters enn mot kronen generelt, og hvis den som sitter på tronen er en mer likandes person så tror jeg de vil bøye seg for ham/henne igjen. Jeg er enig med Zarac i at den mest aktuelle kandidaten er Rickon.

 

Riverrun:

Edmure tully vil jeg tro.

 

The Eyrie:

Hmm... ikke godt å si. Robert ville jo være mest "fair" men han er jo ikke akkurat egnet. Det finnes en god del tidligere bannermenn av Jon Arryn som ville vært verdige den posten. Muligens blir Robert gift med en dame som har litt bein i nesa og rett og slett styrer dalen i hans navn? (Arya/Sansa?)

 

Casterly Rock:

Tyrion! Denne føler jeg meg ganske trygg på. Han blir så positivt fremstilt samtidig som det vises så tydelig at det er Casterly Rock han ønkser seg, og Tyrion vil nok være på Targaryens/Daenerys sin side i konflikten etter hvert, som rådgiver. Det ville heller ikke overraske meg om han blir hand of the king igjen. Hvis Jaime overlever (hvilket jeg godt kan se for meg at han gjør) så tror jeg han blir benådet og fortsetter som Kingsguard. Cersei går det nok ikke like bra med. Jeg er usikker når det gjelder Tommen, men ganske sikker på at han ikke blir konge lenge.

 

Dragonstone:

Aegon/Jon Snow. En av dem.

 

Storm's end:

Jeg er usikker på om Stannis vil overleve frem til slutten av siste bok. Han er såpass sta at man kan vanskelig se for seg at han vil gi opp før han enten sitter på tronen selv eller er død, men samtidig også rettferdig nok til å bøye seg for en evt Targaryen konge som er "verdig" i hans øyne, Stannis har jo også en datter, og det finnes uekte sønner av Robert "i hopetall". ;) Mange muligheter.

 

Highgarden:

Vanskelig å si. Tyrells kan finne på å snu kappen etter vinden enda en gang de, og da blir nok de sittende som wardens også.

 

Dorne:

Arianne! Denne er jeg også ganske sikker på, med mindre Doran overlever, men GRRM legger veldig opp til at Arianne skal få mer makt etter hvert.

 

Lord commander, Castle black:

Ikke Samwell Tarly, men derimot tror jeg han greit kan ende opp som deres nye Maester. Jeg har to navn som jeg ser for meg at det kan bli: Jaime Lannister (blir benådet mot at han joiner nightswatch) eller Jorah Mormont (Som følger sin fars siste ønske om at Jorah skal bli med i nightswatch)

 

Spekulasjoner er moro gitt :)

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Er vel framleis ikkje heilt sikkert at Rhaegar + Lyanna = Jon, er det?

 

De spekulasjonene dukket opp for mange år siden og det har vært flere hint som peker i den retningen i bøkene som er blit skrevet etterpå. Den teorien virker veldig troverdig, men samtidig så vet jeg at G. R. R. Martin også kjenner til denne teorien, så det overrasker meg ikke om han med hensikt har villedet oss og til slutt presenterer en annen forklaring som får alle bitene til å falle på plass.

Lenke til kommentar

Jeg har sett noen intervjuer på youtube. Han sier at han unngår nettforum og liknende fordi han ikke vil havne i en slik situasjon der han må velge å endre en hemmelighet fordi noen tok den for lett, eller der leserens teori er bedre enn hans egen plan, slik at han kan bli fistet til å stjele den og endre sin opprinnelige plan. Men samtidig har han blitt sprt om Raegar og Lyanna et par ganger og har nektet å svare, så han har ikke klart å holde seg fullstendig skånet.

Lenke til kommentar

Slik er det jo med mange fantasyserier (både litteratur, film og tvserie, samt andre sjangre). Det diskuteres og teoriseres over en lav sko. Det er feks ganske gøy å lese i tv-serietråden for de som ikke har lest bøkene her på diskusjon.no. Det er både veldig gøy, og mange ganger veldig irriterende siden man prøver å lese alt for mye inn i ting. Klarer en forfatter å gjøre det slik at det spekuleres mye, er det en positiv ting fordi det viser at han/hun har skapt både et engasjerende produkt og at ikke alt avsløres for fort. Noen teorier går for langt og blir nærmest unødvendige (far fetched), mens andre kan jo nesten avsløre hva som vil skje. Hvor mye av det som man hadde spekulert om skjedde faktisk i siste bok i WoT? En del.

 

Lenge siden jeg har lest bøkene nå, men lener meg vel mot Rhaegar + Lyanna = Jon selv

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Arya... Hvor ser dere henne i slutten av siste bok?

 

Jeg synes hun er en av dem det er litt vanskelig å tippe fremtiden for fordi hun har så mange spesielle egenskaper. Søsteren hennes er jo skapt for en prinsesse/dronning tilværelse så jeg har ingen problemer med å se Sansa gifte seg inn i en av de viktigste maktpostene ved slutten av siste bok.

 

Arya derimot... hun ønsker seg vel egentlig ikke dit? Så hva vil skje med henne? Vil hun forandre seg når hun blir eldre og bli mer slik som verden rundt forventer av henne? .

 

Hvor mye vil treningen hun går gjennom i bok 4 og 5 ha å si? Jeg synes i hvert fall det at hun kombinerer evnene som hun lærer gjennom treningen for å bli en av "the faceless men" med evnene hun har som warg er en veldig interessant utvikling. En leiemorder som har skills som en faceless man og som i tillegg kan se og høre gjennom øynene og ørene til dyr må jo bare bli legendarisk! Føler meg ganske sikker på at hun vil få bruk for de evnene snart, men lurer veldig på hva som vil skje med henne etter at hun (formodentlig) har drept de hun skal.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si. Jeg håper i hvert fall at hun finner tilbake til Westeros og Nymeria etter hvert og at hun dreper noen av de som er igjen på dødslista hennes. Jeg ser også for meg at alle de gjenværende Stark-ene gjenforenes i Winterfell, men det er så få av dem igjen og det er jo en risiko for at flere blir drept, så det blir i så fall en liten gjenforening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...