Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg röyker litt - men vil ikke!

Gjest Tjukken

Anbefalte innlegg

Hei. Den siste måneden så har jeg begynt å småröyke litt. Ikke mer enn noen få per dag, men den siste uka så har jeg kjöpt cirka 40 sigaretter. Jeg vil ikke röyke, men jeg synes det er ganske "deilig" på en måte egentlig. Vanskelig å forklare...

Jeg trenger ikke å röyke, jeg snuser en boks lös snus om dagen så enda mer nikotin er ju totalt bortkastet. Men jeg liker fölelsen av å röyke. Det er jo ikke "kult" eller noe i den stil, men jeg liker det. Men vil alikevel ikke!

Jeg har også veldig bra lunger. Jeg har större lunger og bedre lungekapasitet enn gjennomsnittet, og det vil jeg ikke ödelegge med röyking!

Hvordan kan jeg slutte med denne uvanen?

Mann på 18 år.

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første du kan gjøre er å tenke gjennom i hvilke situasjoner du tar deg en røyk, og så prøve å unngå disse. Jeg røyker for eksempel mest på jobb, når jeg venter på noe/noen og når jeg er med andre som røyker. (Sliter altså litt der.)

Men hvis du for eksempel røyker rett etter mat, før du legger deg og slike situasjoner, skal det ikke så mye til å få tankene over på noe annet å gjøre i stedet...

Lenke til kommentar

Selvdisiplin. Du må bestemme deg selv for å ikke synke så lavt som å røyke. Tenk over skadene! Det samme gjelder snusen – det fører absolutt ikke noe godt med seg: ødelagt tannkjøtt, gule tenner, høyere risiko for kreft, og så videre. Det koster også en formue om du røyker eller snuser i flere år – vær litt smart og ikke sløs bort penger på varer som åpenbart skader kroppen din.

Konklusjonen er: Stopp mens du ennå har overtaket på røyken. Du klarer ikke det uten å ha vilje, så hvis du ikke har vilje til å stoppe fra før av, ser det dystert ut. Ingen andre kan slutte for deg.

Lenke til kommentar

Dame jeg prata med en gang, eks-røyker, sa det slik: "Hvis du virkelig VIL slutte å røyke, får du det til! Hvis du ikke klarer å slutte, vil du egentlig ikke slutte..."

Hun hadde visst prøvd å slutte nesten et tiår før hun fant ut at hun egentlig ikke ville slutte. Da gikk hun over til å finne en grunn til å ville slutte. Helsefordeler holdt ikke, siden det ble på for lang sikt. Det tok for lang tid å bli dårlig, rett og slett. Husker ikke helt hva hun til slutt kom fram til, men hun kunne visst aldri tenke seg å begynne igjen nå. Uansett vil målet være individuelt, fordi for noen vil helsegevinsten være mer enn nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...