Gå til innhold

Erfaring med Canon S90/95

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Var nettopp innom posten og hentet min S95, har knipset er par prøvebilder. Ergonomien virker solid nok, har intet å utsette på byggkvalitet, men det virket litt større enn jeg innbilte meg. Ikke at det nødvendigvis er noe problem, men er vant med en gammel Ixus som er et par nummer mindre.

Har ikke fått eksperimentert så mye ennå, naturlig nok, men jeg er ærlig talt hinsides imponert over hvor godt det fungerer å ta bilder inne, i forholdsvis dårlig lys, uten blitz.

Lenke til kommentar

Fristelsen ble for stor når jeg var på FotoVideo i dag. Når prisen også var fortreffelig (1995,-) ble det jammen et Canon Powershot S90 på meg. Den 3 år gamle traveren fra 2007, Ixus 70, får nå en tilværelse med wienerbrød og kaffe.

Førsteinntrykket er solid. Med en god bildestabilisator, f/2 og gode ISO egenskaper (til kompaktkamera å være) kan jeg ta familiebildene mine innendørs uten blits. Selvfølgelig avhenger dette av at motivene holder seg noenlunde i ro. Og dersom jeg må ty til den fislete, fæle blitsen, så har jeg mulighet til å stille ned blitseksponeringskompensasjon.

ISO-ytelsen (ca. tilsvarende ISO-ytelse på 7D):

100: Suberb (200)

200: Meget god (500)

400: God (1250)

800: Brukbar (3200)

1600: Til nød (6400+)

3200: Ubrukelig

Auto-ISO stopper på 800, som jeg syns er fornuftig.

Kameraet har eget Custom-program, C på hjulet tilsvarende den man gjerne finner fler av på high-end speilrefleks. Meget kjekt, så fort jeg finner ut hva det er fornuftig å fylle den med. Samtidig finner man en programmerbar knapp man kan tilegne en funksjon for å gjøre den lettere tilgjengelig. Jeg satte den til ISO.

Forøvrig har kameraet to hjul, tilsvarende det jeg er vandt til fra 7D. Henholdsvis bak og ringen rundt objektivet. Dette gjør overgangen fra det ene til det andre veldig liten, selv om vi snakker knoll og tott.

Jeg er foreløpig særdeles godt fornøyd. Til 1995,- er det et kupp. Det vil nok bli et herlig supplement til min speilrefleks. Gleder meg til å ta det mer i bruk.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Kjøpte S90 når det var nytt på markedet. Meget bra kamera som utfyller min 50D. Fint å ha i lomma natterstid på mine reiser. Spesielt uten bruk av blitz. Min auto-ISO stopper på 1600 ? Er enig at det noen ganger kan bli litt høyt. Setter den da til 800 manuellt.

Arne M

Lenke til kommentar

Fant ut at det er forskjellig avhengig av om man bruker Auto og P (80-1600), eller Av og Tv (80-800). Jeg skyter som regel med Av :)

*Edit:

Etter litt mer testing har jeg funnet ut at P-programmet er er mer gnien på bruk av høy ISO enn Av.

Der jeg med P fikk 1/30s, f/2, ISO 500, fikk jeg med Av 1/50, f/2, ISO 800. En ørliten skuffelse når det gjelder Av-programmet.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Fant ut at det er forskjellig avhengig av om man bruker Auto og P (80-1600), eller Av og Tv (80-800). Jeg skyter som regel med Av :)

*Edit:

Etter litt mer testing har jeg funnet ut at P-programmet er er mer gnien på bruk av høy ISO enn Av.

Der jeg med P fikk 1/30s, f/2, ISO 500, fikk jeg med Av 1/50, f/2, ISO 800. En ørliten skuffelse når det gjelder Av-programmet.

Takk for testen. Jeg forsetter å bruke P, og snur "hjulet" til 800 ved behov.

Arne M

Lenke til kommentar

Dette fortjener muligens en egen tråd, men er jo forsåvidt snakk om erfaringer med S95, så prøver her. Forsøkte meg litt frem med RAW her i dag, og fikk en liten overraskelse: Bildene er jo knall grønne! Skjønner ingen ting. De ser helt normale ut på kameraet, og forsåvidt også helt umiddelbart når jeg åpner dem på PCen, men etter et par sekunder blir de...grønne. Som om det mangler noe fargeinformasjon, sannelig om jeg vet. Kjører RAW/CR2 på 400D, og har aldri sett noe lignende. Er det noe jeg har gjort feil her, er det noe galt med kameraet, eller hva? :dontgetit:

Edit: Her er et eksempel. Bildet er tatt i fullt dagslys. Som sagt, jeg skjønner null.

IMG_0015.jpg

Endret av Okapi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette fortjener muligens en egen tråd, men er jo forsåvidt snakk om erfaringer med S95, så prøver her. Forsøkte meg litt frem med RAW her i dag, og fikk en liten overraskelse: Bildene er jo knall grønne! Skjønner ingen ting. De ser helt normale ut på kameraet, og forsåvidt også helt umiddelbart når jeg åpner dem på PCen, men etter et par sekunder blir de...grønne. Som om det mangler noe fargeinformasjon, sannelig om jeg vet. Kjører RAW/CR2 på 400D, og har aldri sett noe lignende. Er det noe jeg har gjort feil her, er det noe galt med kameraet, eller hva? :dontgetit:

Edit: Her er et eksempel. Bildet er tatt i fullt dagslys. Som sagt, jeg skjønner null.

Prøv DPP, det følger med kameraet, det er mange 3.parts konvertere som enda ikke støtter råfiler fra S95.

Tor

Lenke til kommentar

Har og kjøpt meg S95 i går. Valget stod mellom et av de speilløse (G2 og GF-1) og S95. Det skal brukes når jeg ikke kan ta med speilrefleks, altså som lommekamera i de fleste tilfeller. De speilløse falt igjennom pga størrelse og ikke for å glemme en håpløs høy pris. Såvidt jeg har lest meg til er forskjellene på støy stort sett kun merkbar fra ISO 800 og oppover hvor de speilløse har ca 1 trinns fordel.

Foreløpige inntrykk (etter kun en dag):

Meget bra følelse angående byggekvalitet, knapper, skjerm osv.

Den intelligente Auto'en ser ut til å virkelig være "intelligent".

Prøvde video inne med kun vanlig lampelys om kvelden og imponert over resultatet tatt i betraktning hvor liten sensoren er og hvor svakt lyset var.

Minus foreløpig må bli dårlig manuell som leveres i lightutgave, den komplette leveres med på en cd.

Ellers lurer jeg på hvordan få ned blitsen etter et skudd, når jeg trykker den ned føles det feil siden den stritter kraftig i mot. Noen som har et svar på den saken?

Kan komme tilbake til flere erfaringer når jeg har fått prøvd det litt mer.

Tor

Lenke til kommentar

Ellers lurer jeg på hvordan få ned blitsen etter et skudd, når jeg trykker den ned føles det feil siden den stritter kraftig i mot. Noen som har et svar på den saken?

Jeg har S90 en stund men har i grunnen aldri brukt blitsen på auto. De få gangene jeg har brukt blits så har jeg valgt det manuelt fra menyen, den spretter da opp med en gang og når jeg etterpå slår den av igjen så går den ned. Jeg prøvde også å presse den ned med fingeren en gang men den strittet såpass imot at jeg fant ut at det var best å ikke bruke makt. Tipper det ikke skal være mulig å klemme den ned igjen. Står sikkert noe om det i manualen (som jeg ikke har sett i).

Når det gjelder selve kamera så er jeg storfornøyd med det. Har hatt det en god stund nå og det ligger som regel i lomma. Har tatt mange brukbare bilder med det i situasjoner der jeg ikke har hatt speilrefleksen tilgjengelig. Jeg regnet med at jeg kom til å bruke det mest i AV eller TV når jeg kjøpte det, men i etterkant har jeg funnet ut at P er det jeg bruker mest. Fronthjulet blir brukt til å stille ISO og bakhjulet blir aktivt brukt til eksponeringskompensasjon. Det er de to manuelle innstillingene jeg bruker mest, samtidig som jeg følger med på blender og lukker valgene kamera gjør selv.

Lenke til kommentar

Jeg har S90 en stund men har i grunnen aldri brukt blitsen på auto. De få gangene jeg har brukt blits så har jeg valgt det manuelt fra menyen, den spretter da opp med en gang og når jeg etterpå slår den av igjen så går den ned. Jeg prøvde også å presse den ned med fingeren en gang men den strittet såpass imot at jeg fant ut at det var best å ikke bruke makt. Tipper det ikke skal være mulig å klemme den ned igjen. Står sikkert noe om det i manualen (som jeg ikke har sett i).

Når det gjelder selve kamera så er jeg storfornøyd med det. Har hatt det en god stund nå og det ligger som regel i lomma. Har tatt mange brukbare bilder med det i situasjoner der jeg ikke har hatt speilrefleksen tilgjengelig. Jeg regnet med at jeg kom til å bruke det mest i AV eller TV når jeg kjøpte det, men i etterkant har jeg funnet ut at P er det jeg bruker mest. Fronthjulet blir brukt til å stille ISO og bakhjulet blir aktivt brukt til eksponeringskompensasjon. Det er de to manuelle innstillingene jeg bruker mest, samtidig som jeg følger med på blender og lukker valgene kamera gjør selv.

Det ser ut til at en må velge et annet program, vri på programhjulet for å få blitsen ned igjen. Snodig greie.

I Auto kan det synes som om kameraet velger uvanlig lange lukketider i grått dagslys, dog har jeg ikke testet det skikkelig enda (men det skal visst ha det siste innen stabilisering). Menyoppsettet er endel annerledes enn jeg er vant med fra 5DII og 7D, f.eks får jeg ikke til å velge RAW ved Auto, kun ved bruk av de andre programmene. HDR funksjonen skal det bli interessant å se virkningen av. Ved bruk av AEB funksjonen må først blitsen deaktiveres ser det ut til, dette burde latt seg i såfall programmeres til å bli gjort auto.

Men det er mye å sette seg inn i, mer enn jeg trodde ;)

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...