geebs Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Eg mener at barn ikke blir født agnostikere, ettersom det inneberer at du er åpen for at gud/guder finnes. Når du ikke har kunnskapen kan du heller ikke tro på gud/guder ettersom du mangler kunnskapen. Derfor mener eg barn er født ateistiske, per definisjon. Ateist: Mangler tro på en eller flere guder Agnostisk: Er åpen for å tro på at det ikke er en gud, såvell som at det er en. Høhø, ser nå hva fuzzyboots mente med uoppklarte definisjoner . Agnostiker og ateist er ord som fungerer synergisk hvis det i det hele tatt er et ord. Gnosis betyr kunnskap, en gnostiker med respekt til teisme påstår at han VET ditt og datt (det er litt annerledes historisk sett, men hva ordet i seg selv angår og moderne bruk så blir det vel dette). Agnostisk teist vil da være en som muligens tror, men ikke påstår noe som helst. Gnostisk ateist er en som VET at det ikke finnes en gud, agnosisk ateist er en som ikke har noen gudetro, men holder et åpent sinn skulle det ramle inn gode grunner for tro. Vennligst rett meg hvis jeg har tatt feil, jeg tok dette løst etter hukommelsen, men mener det er mer eller mindre korrekt. Agnostisk ateisme vet jeg hvertfall at er korrekt, og jeg vet også at de fleste som kaller seg ateister er agnostisk ateister. De fleste som kaller seg agnostikere faller også innenfor denne kategorien. Grunnen til at agnostikere ikke kaller seg ateister er vel som oftest fordi at ordet ateist har historisk sett ganske mange negative assosiasjoner. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 MEN den historiske og orginale definisjonen, "uten gud", er likevel helt beskrivende for agnostiske ateister. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 MEN den historiske og orginale definisjonen, "uten gud", er likevel helt beskrivende for agnostiske ateister. Også for rene ateister. Lenke til kommentar
fuzzyboots Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 Også for rene ateister. Gnostiske, ja. Lenke til kommentar
bonkytonk Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Barn blir ikke født som noe annet enn ett levende vesen med instinkter. Dersom ingen lærer dem opp til noe som helst vil de forbli sånn også. De instinktene vi blir født med inkulderer vel også en form for moral, og jeg vil tro at mye av den religiøse troen som har oppstått har sitt grunnlag i moral/etikk. F.eks dette å dekke over skyld ved ofringer. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 De instinktene vi blir født med inkulderer vel også en form for moral, og jeg vil tro at mye av den religiøse troen som har oppstått har sitt grunnlag i moral/etikk. F.eks dette å dekke over skyld ved ofringer. Vi har instinter til flokk dyr og da kommer det av seg selv at vi trenger folk rundt oss for å klare oss. Resten er tillært. Eksempel: Hvorfor kan ikke barn få ha lue på seg inne? Er det NOEN annen grunn enn at det kan bli for varmt å ha lue på seg inne? Hvorfor stritter det slik i meg da når en av ungene bruker lue inne? Jo, fordi JEG lærte at det var galt av mine foreldre, som i sin tur lærte det av sine foreldre som igjen.... og kun derfor tror jeg. Kan ihvertfall ikke komme på hvorfor vi ikke skal bruke hodeplagg inne... Og en masse annet som ikke er medfødt, men tillært av en eller annen abskur grunn, som sikkert har noe religiøst bak seg.. Enkelte guder syntes jo at det er veldig viktig å kappe vekk forhuden på spebarn foreksempel, andre syntes du skal ha et spesielt hodeplagg på deg til enhver tid for at guden ikke skal bli sur også videre også videre... Så det er mye lure "moral" ute å går også... Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Noe av moralen er tilegnet gud, men hvis man SER på hva som faktisk sies, så gir det også en mening: Ikke sex før ekteskapet. Barna våre skal ikke har sex før de har funnet et partner de ønsker å leve sammen med for resten av sitt liv, og har sverget evig troskap. Man trenger ingen gud for å forstå hvorfor foreldre ønsker dette. Men når guden kommer inn i bildet, så blir dette ønsket plutselig tvang. Lenke til kommentar
RWS Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Noe av moralen er tilegnet gud, men hvis man SER på hva som faktisk sies, så gir det også en mening: Ikke sex før ekteskapet. Barna våre skal ikke har sex før de har funnet et partner de ønsker å leve sammen med for resten av sitt liv, og har sverget evig troskap. Man trenger ingen gud for å forstå hvorfor foreldre ønsker dette. Men når guden kommer inn i bildet, så blir dette ønsket plutselig tvang. Jada, men det er mye bedre å være åpen på dette området og få de unge til å forstå HVA unger kommer av og lære dem opp til å ta forhåndregler. Til mer forbudt til mer fristende er det, det er slik de fleste av oss er skrudd sammen og siden debut alderen er høyere etter at vi begynte med seksual undervisning enn før så er det tydelig at opplysning er veien å gå, ikke forbud i form av religiøse tortur tanker... Har selv en guttunge som har vært sammen med ei dame i et halvt år og de har ikke "gjort" det enda av ymse andre årsaker OG fordi jeg aldri har nedlagt noe forbud på dette. Jeg har til og med prakket på ham kondomer da det bar er tull å tro at de ikke gjør det hvis de mangler kondom. Det er mye bedre å være forberedt enn å angre på at en ikke var det etterpå.... Det går forøvrig igjen i resten av livet... Du føler deg ikke trygg når du skal på hytta med bilen og vet at kjettingene ligger i garasjen sammen med den flyttbare winchen... Jeg liker å reise forberedt! 1 Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 26. september 2010 Del Skrevet 26. september 2010 Har selv en guttunge som har vært sammen med ei dame i et halvt år og de har ikke "gjort" det enda av ymse andre årsaker OG fordi jeg aldri har nedlagt noe forbud på dette. Jeg har til og med prakket på ham kondomer da det bar er tull å tro at de ikke gjør det hvis de mangler kondom. Det er mye bedre å være forberedt enn å angre på at en ikke var det etterpå.... Det går forøvrig igjen i resten av livet... Du føler deg ikke trygg når du skal på hytta med bilen og vet at kjettingene ligger i garasjen sammen med den flyttbare winchen... Jeg liker å reise forberedt! WORD! Vi vet jo alle hvor godt "avholdenhet" beskytter mot SOS og ikke minst hindrer graviditeter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå