Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

jeg ønser å sterilisere meg, kan jeg lovligt gjøre det i alder av 24?


kineking

Anbefalte innlegg

hei! som jeg nevnte i tittelen- så ønsker jeg å sterilisere meg.

jeg er 24, har ingen barn og jobber fast offshore. Jeg har generelt aldri likt barn, og er ikke utstyrt med "morsfølelser", når det kommer til jobb- så elsker jeg å jobbe og tjene penger, når man jobber offshore- så er det uansett ikke så lett å ha småunger grinende hjemme.

Spørsmålet mitt er: kan jeg sterilisere meg som 24åring?

 

ps: dere som sikkert leser dette og reagerer med avsky- så skal jeg bare minne dere på at å få barn er ikke et krav man må oppfylle, det er et valg hver enkelt tar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke hvorfor du ikke googler det...

 

 

Hvem kan bli sterilisert?

 

Enhver mann som er fylt 25 år og som har fast bopel i Norge kan etter eget ønske la seg sterilisere. Om lag 8000 menn beslutter seg hvert år for denne muligheten til prevensjon for fremtiden.

OP er ikke mann. Gjelder de samme reglene for kvinner?

Lenke til kommentar

Forstår ikke hvorfor du ikke googler det...

 

 

Hvem kan bli sterilisert?

 

Enhver mann som er fylt 25 år og som har fast bopel i Norge kan etter eget ønske la seg sterilisere. Om lag 8000 menn beslutter seg hvert år for denne muligheten til prevensjon for fremtiden.

 

noe jeg glemte å nevne er at jeg er en kvinne...

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg, så ville jeg satt inn en "Spiral" eller brukt P-stav eller noe lignende. Fordi det du føler som 24 - 25 åring, er kansje ikke det samme du vil føle om 10 - 20 år. Du virker som en bevist dame som satser på karriere, men etterhvert så kan du fortsatt ha karriere og barn, hvis du finner deg en mann som ikke jobber offshore. Skjønner du litt hva jeg mener ?

 

Dette var litt offtopic.

 

Men som skrivd over her så er aldersgrensen 25 år.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Som 24-åring er det veldig lett å tenke slik, man vil være fri og ikke ødelegge kroppen sin... Men når man nærmer seg 40 skjer det som regel mye rart. "Friheten" blir da til "ensomhet". Se bare på Kari Anne Volden på 42 år, som sitter strandet med tvillinger i India. Trolig merket hun plutselig panikkalderen, prøvde og få barn uten at det gikk, kanskje var tida for knapp til å stille seg i adopsjonskø. Hun satset alt på ett kort og skaffet seg tvillinger som hun ikke er i slekt med.

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger ikke være et tema i tråden en gang. Det har vi egentlig ikke noe med. Grensen er som nevnt 25. Siden trådstarter er 24 nå så er det heldigvis ikke så lenge å vente igjen.

Forøvrig så er det mulig tidligere også. Kan f.eks. bruke dette:

§ 3. (spesielle vilkår for sterilisering etter særskilt tillatelse).

 

Person som har bosted her i landet, men som for øvrig ikke fyller vilkårene i § 2, kan etter søknad gis tillatelse til sterilisering, jfr. §§ 4-6, når

a) svangerskap og fødsel for kvinne som søker kan føre til betydelig fare for hennes liv eller for hennes fysiske eller psykiske helse,

b) omsorg for barn kan sette søkeren i en særlig vanskelig livssituasjon,

Tenker da på det som står om psykisk helse eller vanskelig livsituasjon.

 

Å få barn er ikke en menneskerett.

Ei heller en plikt.
Lenke til kommentar

Survival of the fittest.

 

Rart hvordan de som har utdanning og satser på karriere driter i å få unger, samtidig som de man finner på bunnen av den sosiale rangstigen ikke har noe problem med å skaffe seg en 5-6 stykker.

 

Evolusjonen må ha kjørt over i feil fil.

 

Men som sagt så er det ingen som vet hva du føler om 5-10 år.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kanskje fordi kloden allerede er på bristepunkte hva mennesker angår? Hadde folk vært mindre egoistiske hadde dette ikke vært tilfelle...Å få barn er ikke en menneskerett.

 

Jasså. Vil DU la deg sterilisere som en symbolsk protest mot overbefolkning?

 

Å få barn ER forresten en menneskerett i den forstand at staten ikke kan tvangssterilisere eller på annet vis hindre folk i å lage smårollinger.

Endret av frevild
Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Survival of the fittest.

 

Rart hvordan de som har utdanning og satser på karriere driter i å få unger, samtidig som de man finner på bunnen av den sosiale rangstigen ikke har noe problem med å skaffe seg en 5-6 stykker.

 

Evolusjonen må ha kjørt over i feil fil.

 

Men som sagt så er det ingen som vet hva du føler om 5-10 år.

 

Tja. Vil nå ikke blande inn evolusjon i dette.

 

Men du har rett, kvinner i u-land får ofte 8-10 barn, mens her i vesten hvor vi er rike har tallet gått ned. Kan jo ta Norge som et eksempel, vi får nå i snitt 1,8 barn hvert år, ser du tilbake til når Norge var relativt mye fattigere, så var også antallet barnefødsler mye høyere.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at kunnskapsmessig suksess fører til at Europa utsletter seg selv. Tross alt er ikke ideen om å få mange barn for å verge landet, så dum. Oppfinnelsen av p-pillen gjør at kvinner ikke gidder å få mange barn.

Har lest at hormonprevensjon gjør at østrogen lekker ut i naturen og påvirker den. Aner ikke om dette faktisk stemmer, men hvis det gjør det ødelegger vi naturen i samme slengen som vi utrydder oss selv. "Lurt!" :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke bare ikke få barn? Du vet aldri når du plutselig når en alder, møter noen og BAM, så bare du ha barn. Det er kjemien i kroppen som bestemmer om du vil ha barn eller ikke, ikke du nødvendigvis :) Husker da eksen min begynte med p-plaster, hun bare måtte ha barn og det var det eneste som manglet i livet hennes. Det var helt sykt hvor hun lengtet. Så bestemte vi oss for å vente ett år, inntil økonomien var i orden og innen kort tid etter å ha sluttet på p-plasteret var reaksjonen nøyaktig motsatt. Hun ble livredd på tanken på å få barn og ville definitivt ikke ha noe. Det viser bare hvordan alt kan forandre seg når kjemien i kroppen forandrer seg.

 

Uansett, i en alder av 24 synes jeg det uansett er litt dumt. Du vet aldri hvordan du vil bli i fremtiden, også personlighetsmessig.

Jeg ville ihvertfall ha ventet med å gjøre noe så drastisk inntil jeg var godt voksen i det minste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...