Gå til innhold

Problemer på jobben - Hjelp


nortridge

Anbefalte innlegg

Vi har på jobben fått en ny medarbeider av afrikansk opphav. Det største problemet med han er at han lukter vondt.

 

I dag flyttet vi pulten hans inn i vareheisen, slik at han ikke lenger sitter i kontorlandskapet sammen med oss andre.

Han reagerte med sinne på dette, siden han mener han ikke får et godt nok arbeidsmiljø grunnet dårlig luft. Jeg viste han så at man kan kjøre heisen ned til vareleveringa, slik at han kan lufte ut heisen i friluft. Han mente dette fortsatt ikke holdt..

 

Jeg skal ha et møte med han i morgen ang. dette, men jeg vet ærlig talt ingen råd her. Noen tips?

Endret av nortridge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden dette ikke er postet i humorkategorien går jeg ut fra at det er en seriøs post.

 

Dere flyttet pulten hans inn i en heis, og dere undrer dere over at han reagerte med sinne?(!!)

 

I tillegg vil dere la ham lufte seg ved å ta en kjøretur ned til vareleveringen?

 

Ærlig talt mann, dette er ikke slik man behandler sine medarbeidere, knapt nok hunden sin. Siden du spør om råd skal du få et: Flytt pulten hans tilbake der den sto, og behandle ham som et menneske og ikke et skadedyr.

Lenke til kommentar

Ut i fra denne tråden er ikke dette et enkelttilfelle: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1259586&st=0&p=16191305&fromsearch=1entry16191305

 

Mitt forslag? Ta deg sammen og vis vedkommende respekt. Om du virkelig har en autoritær rolle på arbeidsplassen så har du ikke bare et ansvar ovenfor vedkommende, men du skal også gå forran med et godt eksempel. Det du har vært med på der er lavmoral.

 

Er det faktisk et problem med kropslukt så tar du det opp med vedkommende på tomannshånd eller med sjefen til vedkommende. Ikke ta det opp i fellesskap.

Lenke til kommentar

Jeg ser dere er unisone om at han skal bli overført tilbake til kontorlandskapet. Dette er dessverre ikke aktuelt, da det skaper mer problemer for meg(og alle de andre) enn det jeg har når han sitter i vareheisen.

 

Det er bemerket i kontrakten at man ikke skal være til sjenanse for andre, og at man skal komme presentabel til jobb.

 

Jeg har latt han få vite hva vi synes om hans kroppslukt, men til ingen nytte. Dette gjorde jeg på tomannshånd som seg hør og bør.

Lenke til kommentar

Du har også en arbeidsmiljølov som blant annet dreier seg om disse punktene:

 

Arbeidsmiljøloven har som formål

 

* å sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, som gir full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger, og med en velferdsmessig standard som til enhver tid er i samsvar med den teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet,

* å sikre trygge ansettelsesforhold og likebehandling i arbeidslivet,

* å legge til rette for tilpasninger i arbeidsforholdet knyttet til den enkelte arbeidstakers forutsetninger og livssituasjon,

* å gi grunnlag for at arbeidsgiver og arbeidstakerne i virksomhetene selv kan ivareta og utvikle sitt arbeidsmiljø i samarbeid med arbeidslivets parter og med nødvendig veiledning og kontroll fra offentlig myndighet,

* å bidra til et inkluderende arbeidsliv

 

Det er hovedsaklig punktene om "trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger", "likebehandling i arbeidslivet" og "å bidra til et inkluderende arbeidsliv" som til de grader blir brutt ved din avgjørelse. Om denne karen eller tillitsvalgt tar en telefon til arbeidstilsynet vil du kunne få (store) problemer. Om du trenger mer dyptgående hjelp i forhold til denne loven anbefaler jeg jusforumet på diskusjon.no, der vil du få god hjelp.

Lenke til kommentar

Er det ikke bare å sparke ham ?

 

Les litt her om gyldig grunnlag for oppsigelse: http://www.arbeidsrettsadvokaten.no/oppsigelse-og-avskjed/oppsigelse/ner-en-oppsigelse-gyldig/

 

Refererer hovedpunktene her:

 

1. Oppsigelser krever saklig grunn

2. Arbeidsmiljøloven: oppsigelse kan skje grunnet virksomhetens, arbeidsgivers eller arbeidstakers forhold

3. Oppsigelse på grunn av virksomhetens forhold

 

4. Oppsigelse på grunn av den ansattes forhold

 

(Her siterer jeg hele punktet)

 

En oppsigelse kan være saklig hvis en arbeidstaker ikke oppfyller sine plikter. Det kan tenkes mange årsaker og grunnlag for oppsigelser på grunnlag av arbeidstakers forhold. Noen eksempler kan være manglende dyktighet hos den ansatte, ulovlig fravær fra arbeidet, manglende vilje til å følge sjefens anvisninger (ordrenekt), beruselse på jobb, økonomiske misligheter eller manglende lojalitet.

 

Flere av disse forholdene kan for øvrig gi grunnlag for avskjed i de grovere tilfellene.

 

5. Særskilt vern ved graviditet, sykdom, mv

 

6. Bevisbyrde

 

Hvis en arbeidsgiver går til oppsigelse har han bevisbyrden for at de forhold som påberopes som grunnlag for oppsigelsen faktisk foreligger.

 

7. Følgene av ulovlig oppsigelse

 

Hvis en arbeidstaker blir urettmessig oppsagt kan han eller hun få

 

*

jobben tilbake

*

erstatning for det økonomiske tap som har oppstått på grunn av oppsigelsen

*

erstatning for «tort og svie»

 

Du skal slite kraftig for å begrunne at "dårlig lukt" er god nok grunn til oppsigelse, om mannen ellers gjør jobben sin på en god måte, noe trådstarter ikke har nevnt noe om.

Endret av ChaosPredicted
Lenke til kommentar

Hva med en helt normal medarbeidersamtale der dere tar opp "problemet" på en saklig og lite truende måte, gjerne innledet med at dere er godt fornøyd med arbeidet? På denne måten føler han seg kanskje ikke "angrepet", men heller som en verdifull og verdsatt ansatt. Så kan dere spore inn på luktproblemet og forklare på en rolig og grei måte at dette kan være sjenerende for noen, og at du ikke på noen måte mener å være uforskammet eller vrang. Det burde ikke være vanskelig å komme til en slags ordning uten å måtte ty til så drastiske skritt som dere har tatt nå. For ordens skyld, hva slags arbeidsplass er dette snakk om egentlig?

Lenke til kommentar

Trådstarter (og evt. arbeidsgiver/bedrift) risikerer svært stor bot. Her er det helt klare brudd på alt som heter håndtering av arbeidstagere, både vanlig juridisk (arbeidsrett), lovverk mht til mobbing, lovverk mht til rasisme etc. etc.

 

Anatglig har den håndteringen dere allerede har foretatt gitt ham førstegevinst i Lotto og kan sende bedriften inn i konkurs (grunnet søksmål og erstatingskrav).

Lenke til kommentar

Hva med en helt normal medarbeidersamtale der dere tar opp "problemet" på en saklig og lite truende måte, gjerne innledet med at dere er godt fornøyd med arbeidet? På denne måten føler han seg kanskje ikke "angrepet", men heller som en verdifull og verdsatt ansatt. Så kan dere spore inn på luktproblemet og forklare på en rolig og grei måte at dette kan være sjenerende for noen, og at du ikke på noen måte mener å være uforskammet eller vrang. Det burde ikke være vanskelig å komme til en slags ordning uten å måtte ty til så drastiske skritt som dere har tatt nå. For ordens skyld, hva slags arbeidsplass er dette snakk om egentlig?

Jeg skal ha et møte med han i morgen som nevnt. Jeg har tenkt litt på det, og kommet fram til å stille han et ultimatum. Han kan begynne å vaske seg, og med det flytte tilbake etterhvert hvis lukta forsvinner. Eller så kan han fortsette å sitte i vareheisen.

 

Jeg har ikke lyst til å gå inn på informasjon som kan identifisere mitt arbeidssted, meg selv og/eller afrikaneren.

 

Trådstarter (og evt. arbeidsgiver/bedrift) risikerer svært stor bot. Her er det helt klare brudd på alt som heter håndtering av arbeidstagere, både vanlig juridisk (arbeidsrett), lovverk mht til mobbing, lovverk mht til rasisme etc. etc.

 

Anatglig har den håndteringen dere allerede har foretatt gitt ham førstegevinst i Lotto og kan sende bedriften inn i konkurs (grunnet søksmål og erstatingskrav).

 

Vi risikerer ikke noen bot eller andre evt utgifter, da denne personen ikke vil møte mine rimelige krav.

Han lider heller ingen nød i heisen siden det er tilgang på strøm der. mao. så kan han utføre jobben sin på en tilfredsstillende måte.

Lenke til kommentar

Hva med en helt normal medarbeidersamtale der dere tar opp "problemet" på en saklig og lite truende måte, gjerne innledet med at dere er godt fornøyd med arbeidet? På denne måten føler han seg kanskje ikke "angrepet", men heller som en verdifull og verdsatt ansatt. Så kan dere spore inn på luktproblemet og forklare på en rolig og grei måte at dette kan være sjenerende for noen, og at du ikke på noen måte mener å være uforskammet eller vrang. Det burde ikke være vanskelig å komme til en slags ordning uten å måtte ty til så drastiske skritt som dere har tatt nå. For ordens skyld, hva slags arbeidsplass er dette snakk om egentlig?

Jeg skal ha et møte med han i morgen som nevnt. Jeg har tenkt litt på det, og kommet fram til å stille han et ultimatum. Han kan begynne å vaske seg, og med det flytte tilbake etterhvert hvis lukta forsvinner. Eller så kan han fortsette å sitte i vareheisen.

 

Jeg har ikke lyst til å gå inn på informasjon som kan identifisere mitt arbeidssted, meg selv og/eller afrikaneren.

 

Trådstarter (og evt. arbeidsgiver/bedrift) risikerer svært stor bot. Her er det helt klare brudd på alt som heter håndtering av arbeidstagere, både vanlig juridisk (arbeidsrett), lovverk mht til mobbing, lovverk mht til rasisme etc. etc.

 

Anatglig har den håndteringen dere allerede har foretatt gitt ham førstegevinst i Lotto og kan sende bedriften inn i konkurs (grunnet søksmål og erstatingskrav).

 

Vi risikerer ikke noen bot eller andre evt utgifter, da denne personen ikke vil møte mine rimelige krav.

Han lider heller ingen nød i heisen siden det er tilgang på strøm der. mao. så kan han utføre jobben sin på en tilfredsstillende måte.

 

Har du vært i kontakt med juridisk avdeling om dette(hvis dere har).. Eller en advokat? Har de fortalt deg at dette er lovlig?

 

Du innser at dine krav ikke nødvendigvis er rimelige? Afrikanere lukter ikke likt som nordmenn, og mange nordmenn misliker afrikanere sin naturlige lukt. Jeg har vært borti et slikt problem før-men da var det franskmenn som hadde problemer med lukten til nordmenn!

 

At han ikke lider noen nød har ingenting med saken å gjøre.. Han blir diskriminert, utestengt og mobbet.

 

Jeg håper virkelig dette bare er tull...

Endret av redsox
Lenke til kommentar

Har du vært i kontakt med juridisk avdeling om dette(hvis dere har).. Eller en advokat? Har de fortalt deg at dette er lovlig?

 

Du innser at dine krav ikke nødvendigvis er rimelige? Afrikanere lukter ikke likt som nordmenn, og mange nordmenn misliker afrikanere sin naturlige lukt. Jeg har vært borti et slikt problem før-men da var det franskmenn som hadde problemer med lukten til nordmenn!

 

At han ikke lider noen nød har ingenting med saken å gjøre.. Han blir diskriminert, utestengt og mobbet.

 

Jeg håper virkelig dette bare er tull...

 

Sur svette er en lukt man kan vaske bort. Han kan ikke bruke "afrikaner-kortet" i denne sammenhengen, noe han har gjort ved flere anledninger tidligere.

 

Han blir verken diskriminert eller mobbet, da jeg ikke kan de at disse konsekvensene ville vært annerledes om han var norsk.

Utestengt, eller rettere sagt innestengt blir han, men ikke verre enn at jeg synes det er forsvarlig. Han har også mulighet til å lufte hvis han føler for det.

Lenke til kommentar

Skal vi prøve å ikke dra inn trådstarters eldre emner? Flott. :)

 

nortridge: Hvorfor ikke vente med å opprette en tråd til etter møtet i morgen?

 

Poenget med denne tråden var at kanskje jeg kunne få noen kreative forslag til hvordan jeg skal løse dette delikate problemet i morgen. Litt av poenget vil jo falle bort ved en evt start av en tråd etter møte.

Eller misforsto jeg deg?

Lenke til kommentar

Eller misforsto jeg deg?

Nei, det var nok heller jeg som misforsto.

 

Jeg har ingen bedre forslag enn å si det du mener, hvis det faktisk er så ille. Hvis du/dere pynter på sannheten vil det jo ikke løse problemet?

 

Da skjønner jeg og.

 

Pynte på sannheten vil ikke føre med seg noe godt i denne situasjonen, nei.

Lenke til kommentar

Jeg har vært borti noe av det samme, jeg jobbet på et matlager. Der personlig hygiene er viktig. Der var det en som luktet veldig svette. Han fikk beskjed av sjefen at han burde gjøre noe med problemet. Han ble til slutt flyttet videre til en annen avdeling. Og til slutt ble han kastet helt ut. Tror ikke han var fast ansatt, så saken kan jo stille seg annerledes enn denne.

 

Når en person har så dårlig hygiene at det forstyrrer andre i arbeidsmiljøet og den personen har muligheten til å forbedre den, men velger ikke å gjøre det. Vil jeg tro at arbeidsgiver ha sitt på det rene om han evt velger å sparke han.

Lenke til kommentar

Når en person har så dårlig hygiene at det forstyrrer andre i arbeidsmiljøet og den personen har muligheten til å forbedre den, men velger ikke å gjøre det. Vil jeg tro at arbeidsgiver ha sitt på det rene om han evt velger å sparke han.

 

...og det er her tråden kanskje burde bli flyttet over til jusforumet, for der kunne det bli gitt klarere svar. "Vil jeg tro" holder ikke så lenge i en juridisk tvist som dette fort kan utarte seg til. Jeg kan ikke finne noen eksempler på oppsigelse pga dårlig kroppslukt i farten, uten at jeg kan garantere at dette ikke har skjedd. Oppfordrer trådstarter til å rådføre seg der, eller med bedriftens advokat om det han gjør faktisk er lovlig. I utgangspunktet ser det ut som klare brudd på arbeidsmiljøloven, men det kan jo hende det finnes liknende saker hvor utfallet har blitt anderledes.

 

Hold oss oppdatert på hva som skjer hvertfall trådstarter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...