Thitorkin Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Trenger litt informasjon om hvilken utdanning som går ann å ta, har mange ting som er sikkert bra å ha i denne typen utdanning. Hvet ikke enda hva man kan bli innenfor dette feltet (data og programvare osv.) Det eg allerede har for å kunne søke på VG ( =O er allerede i 10!): 4.5 i snitt, omtrent, fikk vertfall 4.6 i 9. trinn. Kan HTML, c++ og littegranne Java. Så, hva anbefaler dere for meg? Har ganske god erfaring med 3d-programmer også, har noen sculpts, men eg gidder seriøst ikke vise de her for de er så sugne i forhold til andres Bruker 3ds og blender. en noe snuskete zettbrush av og til og. men ja.. XD Og aller viktigst!! hva får man i lønn!?!?! :p søkt rundt om etter spillprogrammerings jobber, fant at kravene er høye (you need loadtrux of previous experiences and excellent skillz in 3d and code or we wont hire you but sue you for wasting our time!!(!) please leavu us a call kind regards ******) Så eg lurer på om eg kommer til å slite i spill industrien, skal snart begynne og ta meg av kundestøtte i faren min sitt firma det blir gøy =) Har mest lyst til å jobbe innenfor spillutviklings industrien, eg er jo godt kjent der som gamer FTW!! Kan da også gjerne ta andre jobber som nordsjøen osv. leder for ette eller anna etc. you name it. Det diggeste hadde vert om eg kunne få jobbe hos crytek, da hadde livet mitt vert fullendt Har en kraftig maskin nå allerede. 5970 for the whinie? 6 core AMD Processor is da man! Og vist det koster så har eg 60k~ som eg kan bruke. konfirmasjonenn osv Hva blir de første jobbene og hva tjener man på de? Lenke til kommentar
stelar7 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) les litt her: http://utdanning.no/finn/yrke?f=Interesse:data eller her: http://utdanning.no/finn/yrke?f=Interesse:teknologi og se om du finner noe interessant Endret 21. september 2010 av stelar7 Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Digg, hva må eg Søke på for følgende: IT-Konsulent Data ingeniør Spill Designer Spill programerer SPill programmerer/designer går vel realfag, IT konsulent kan vere SS, men eg er slettes ikke sikker. Data ingeniør, går vel kanskje Elektrofag.. Fant ut at spillprogrammererlønnen var kraftig høy, 400k kunne det da gå ann å leve på Dataingeniør lønnen var jo også sykelig høy 500k(!) =O IT-konsulent var ikke oppgitt, men eg går ut i fra at den er høyere enn de andres nivå. Kunne jo gått tenkt meg alle disse, Hvor søker man jobb etter en slik utdanning? Forsker kunne jo også vere noe, men eg er jo en datanerd så får heller ikke ta det.. mhm her er noe av det eg fant ut om det: lang utdanning, sikker realfag selv om det ikke står, doktor grad, master grad osv. ja masse jobbing fremover viss det blir denne Men i helsike lønnen var jo på 400k til 1.000.000 for pokker! Biolog da hmm, kanskje, kan jo mye om evolusjons teorien nå så kanskje, men ikke sikkert og heller under 40% sjanse =D står null og niks om lønn, går ut i fra dette går sikkert på forkser nivå så jaja, same shit different day. Du må visst ha generell studie kompetanse, hav nå enn det er OG realkompetanse hviss du er 25+ oppe i årene. Astronaut! yay, hviss dette blir en mulighet så går eg for den: topp karakterer, nei da går eg og legger meg igjen, ingen 6 i snitt her nei Haha, lønnen kan ikke opplyses, kan tenkes at den er skammelig høy den da gah, ingen utdanning i Norge, gidder desverre ikke lere noe nytt språk nå, kan jo allerede russisk norsk og engelsk, hva mer trenger man!?!? BTW, noen som er noen av datayrkene? hvordan er det å jobbe, eventuelt sende meg noen klipp fra en realistisk arbeidstasjon? Lenke til kommentar
stelar7 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 for å bli Dataingeniør trenger du generell studiekompetanse du kan lese mer om yrket her og her Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Virker litt som du vil tjene mye og slappe av. Men er det er must at du må jobbe innen Data, spill osv? Lenke til kommentar
SweetMaryJane Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 It konsulent lønnen er ikke nødvendigvis så høy. Jeg kommer ihvertfall ikke til å søke en slik stilling igjen. Mye pes og stress for relativt lite lønn. Men det kommer selvfølgelig helt ann på firma og stilling. Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 Virker litt som du vil tjene mye og slappe av. Men er det er must at du må jobbe innen Data, spill osv? Wezzle, ja det hadde jo vert ideelt, men så sitter eg jo pal forann dataen uansett Jada, slapp helt av, har et liv og kjereste nå osv. Must og jobbe innenfor noe med teknologi/databehandling Spill er bare ideelt for da vil eg jo kunne drive med hobbyen min på jobb og hva er vel bedre enn det? :!: Da må eg vel til utlandet, kanskje JaGex trenger noen folk..Har hørt at dette er et trangt marked, siden GPL/CA-by-et eller anna-spill og slike freeware spill mer og mer presser ut spillbransjen :S for å bli Dataingeniør trenger du generell studiekompetanse du kan lese mer om yrket her og her hmm, har hørt at det går med sivilingeniør, hva er det? vanskelig? Utdanning/praksis: OG Fagkrav: (fellesfag; må være bestått med karakteren 2 eller betre) Fullført og bestått 3-årig vidaregåande utdanning Norsk Hovudmål, sidemål og munnleg, 393 årstimar eller Engelsk 140 årstimar Fagopplæring med fag- / sveinebrev Samfunnsfag 84 årstimar eller Historie 140 årstimar Yrkespraksis og utdanning etter 23/5-regelen (fylte 23 år i opptaksåret og minst 5 års utdanning/praksis) Matematikk 224 årstimar Naturfag 140 årstimar dang, 2er i norsk går da vel greit! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Et personlig tips er å ikke blande hobby og jobb for mye. Blir veldig for utbrent da. Er btw lærling for og bli IT-konsulent selv. Min vei: 1 år på media og kommunikasjon (dette året kan være hva som helst) 1 år på IKT-servicefag 2 år i lære (1 igjen) Sertifisere meg videre for økt kompetanse. En chill måte og få en god jobb på :-) Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 Kan eg da ta Realfag første år, IKT og så lære, for deretter å fortsette realfaget? Hadde vert digg med en slik utdannelse Lenke til kommentar
xaco Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Spill er bare ideelt for da vil eg jo kunne drive med hobbyen min på jobb og hva er vel bedre enn det? Jeg regner med at du vet at spill programmerere og designere ikke sitter å spiller på jobb dagen lang? Men vis du vil inn i IT bransjen i Norge er vel siv.ing i datateknikk fra ntnu eller bachelor/master i informatikk en vei å gå også. Siv.ing trenger du vel 4 i R2 for å komme inn. Ellers er det vel et greit snitt for å komme inn også. Mener å huske at det var rundt 5 i snitt i fjor for å komme inn. Informatikk har jo et veldig stort spenn, spørs hvor du vil gå. Kan eg da ta Realfag første år, IKT og så lære, for deretter å fortsette realfaget? Hadde vert digg med en slik utdannelse Nei det kan du ikke, du velger retning i studiespesialiserende i 2 klasse. Endret 22. september 2010 av xaco Lenke til kommentar
Thitorkin Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 kk, Neida, vet at spillprogrammerere animatører osv. ikke sitter og spiller hele dagen, men eg lager jo små spill nå i min alder og det er sykelig gøy! Hva ville vere den beste retningen innen IT og gå, dersom eg har 6 i alle karakterer? Liksom, topp-IT utdanningen. Hvor får man jobber og slikt etter en slik utdanning? Lenke til kommentar
xaco Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) I Norge er det vel NTNU eller UiO. Men du finner vel bedre skoler i utlandet. Hvor du jobber i ettertid kan være mange steder. Noen blir forskere, andre blir utviklere, konsulenter og listen fortsetter. Endret 22. september 2010 av xaco Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå