Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal kjøpe meg et dieselfilter til bilen min.

morgan_kane

Anbefalte innlegg

Hei,

Bilen er en Opel Astra 1.7tds 1997 modell og jeg skal bytte dieselfilter på den. Problemet er at jeg ikke finner dieselfilter, men drivstoffilter. Regner med at det er det samme men spør for sikkerhetskyld.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Filter/Drivstoff/Drivstofffilter-universal/

Den forige eieren sa at det ikke var sånn handpumpe ting på den så kunne være litt vrient å montere. Håper dere skjønner hvilket filter jeg er ute etter og kan hjelpe meg bedre :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke slikt filter nei. Du skal ha et dieselfilter spesielt beregnet til din bil. Opel er såpass billig på slike deler at det er like greit å gå på merkeverksted å handle. Til min Opel koster det litt over en hundrings for filteret. En annen ting er at om det ikke er mulig å lufte (det er det den håndpumpen forrige eier snakket om), så skal du strengt tatt ha en spesiell pumpe for å pumpe ut luften i systemet. Du kan klare deg uten, men ikke uten litt plunder. Du bør ikke bytte filter uten å lufte. Da har du en risiko for å tørrkjøre dieselpumpen, og den koster "en halv arm" å bytte. Er du i tvil anbefaler jeg å få et verksted til å gjøre det, og tro meg, merkeverksted er ikke noe videre dyrere i så måte.

Lenke til kommentar

Ikke slikt filter nei. Du skal ha et dieselfilter spesielt beregnet til din bil. Opel er såpass billig på slike deler at det er like greit å gå på merkeverksted å handle. Til min Opel koster det litt over en hundrings for filteret. En annen ting er at om det ikke er mulig å lufte (det er det den håndpumpen forrige eier snakket om), så skal du strengt tatt ha en spesiell pumpe for å pumpe ut luften i systemet. Du kan klare deg uten, men ikke uten litt plunder. Du bør ikke bytte filter uten å lufte. Da har du en risiko for å tørrkjøre dieselpumpen, og den koster "en halv arm" å bytte. Er du i tvil anbefaler jeg å få et verksted til å gjøre det, og tro meg, merkeverksted er ikke noe videre dyrere i så måte.

Tvile for at eg har råd til å sette bilen på verksted, regner med at jeg får hjelp hos noen med dieselfilteret :)

Hvis jeg ikke tar helt feil så skal det vel gå å fylle det filteret med diesel for så å sette det på?

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar

Du trenger ikke å sette bilen på verksted for å skifte filteret. Bare at du kjøper filteret på opel så er du sikker på at du får det riktige. Ja det er bare og fylle litt diesel nedi det nye filteret. Det skal mye til å få så mye luft i systemet at du må lufte det når du bare tar av noen få slanger.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

Blir bare så jævli usikker på alle de navnan :p Men skal stikke ned på biltema senere eller morgen, Opel sin butikk stenger delelageret her halv 5 så det blir hektisk etter skole å fære dit:)

Biltema er grei til mye, men bil-listene deres er mildt sagt elendige. Har mer enn 1 gang fått deler som ikke stemte, til tross for at beskrivelsen tilsier at de burde det. Biltema tar f.eks ikke hensyn til at modeller kan ha varierende dimensjon på bremser, alt etter utstyrsnivå. På vår forrige bil hadde Biltema feil på både bremseklosser, skiver, bensinfilter og kupefilter, selv om alt tilsynelatende skulle være til akkurat vår bil. Delelagre som baserer seg på reg.nr/understellsnummer er langt mer sikre i så måte.

Lenke til kommentar

Blir bare så jævli usikker på alle de navnan :p Men skal stikke ned på biltema senere eller morgen, Opel sin butikk stenger delelageret her halv 5 så det blir hektisk etter skole å fære dit:)

Biltema er grei til mye, men bil-listene deres er mildt sagt elendige. Har mer enn 1 gang fått deler som ikke stemte, til tross for at beskrivelsen tilsier at de burde det. Biltema tar f.eks ikke hensyn til at modeller kan ha varierende dimensjon på bremser, alt etter utstyrsnivå. På vår forrige bil hadde Biltema feil på både bremseklosser, skiver, bensinfilter og kupefilter, selv om alt tilsynelatende skulle være til akkurat vår bil. Delelagre som baserer seg på reg.nr/understellsnummer er langt mer sikre i så måte.

Var nede på biltema å kjøpte dieselfilteret nå :) Tok med inn vognkortet og så fant han det fram til meg. Sjekker til helga om da passer når jeg har noen bilkyndige rundt meg som kan hjelpe til :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...