Gå til innhold

Dramatisk solstorm i 2013

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981723478

Tror vel det er det verste mulige utfallet av stormen, men jeg tror helhjertet at den kommer.

Tror dessuten ikke at tap av strøm og internett vil være noe usunt/farlig heller, samfunnet vårt er alt for avhengig av det og vil da finne på en "nødløsning" som uansett er nødvendig i tilfelle andre katastrofer.

Lenke til kommentar

Åh cry me a river... please...

Uansett om dette er skremsel eller ikke, så er det ikke en dritt å gjøre med det. Så ingen grunn til å bli hysterisk.

Man kan jo prøve å stikke av fra det... hvis man har ett romskip i garasjen og en annen planet å reise til.

Hvis du ikke har det, så er det bare "sit back and enjoy the show"-modus på gang her

Lenke til kommentar

Åh cry me a river... please...

Uansett om dette er skremsel eller ikke, så er det ikke en dritt å gjøre med det. Så ingen grunn til å bli hysterisk.

Man kan jo prøve å stikke av fra det... hvis man har ett romskip i garasjen og en annen planet å reise til.

Hvis du ikke har det, så er det bare "sit back and enjoy the show"-modus på gang her

Mener du tar stort sett feil når du påstår at det ikke er en dritt å gjøre med det, er jo ikke akkurat snakk om et meteornedslag men et solfenomen som vil påvirke Jorden i større grad med strålning. Spørsmålet er hvordan man kan verne datasystemene sine best fra denne effekten og ikke falle helt tilbake til huleboer alderen.

Jeg antar at systemer som er relativt skånet av en bolig og ikke tilkoblet strømnettet og ikke påkoblet vil antageligvis greie seg relativt fint, mens alle andre systemer kan risikere å bli "svidd" av den elektromagnetiske strålingen?

Lenke til kommentar

Er jeg forresten den eneste som tenker "WOW, dette blir kult!" ??

Absolutt ikke, endelig litt action.

Alltid gøy med litt unntakstilstander og unormalheter.

Ja hvis en har penger og ikke må gå på jobb så, men..

Dessuten er jeg mest redd for mine foreldre hvis noe sånt skjer. De begynner å komme oppi åra.

Lenke til kommentar

Leste dette på VG for noen minutter siden, må si det åpnet øynene mine litt.

Internett vil bli borte i månedsvis

En slik kraftig storm forventes å skje en gang i århundret. Forrige gang det inntraff var i 1859. Da ble datidens kommunikasjonsform, telegrafen, slått ut, og to tredjedeler av himmelen var blodrød som følge av stormen.

Jeg føler med dere, alle (inkuldert meg :p) som begynte å gråte inni seg når de leste "internett", "borte" og "månder", men hvis man ser bort i fra at strømmen kan bli kortsluttet så mange steder, kan man jo se på dette som et spektakulært fenomen!

p.s håper dette er riktig sted på forumet å poste, er ny her.. :)

Lenke til kommentar

Skal nok klare meg uten internett en måned, men konsekvensen kan bli store for mange mennesker, feks hvis dette skjer midt på vinteren. Bor du feks i en blokk uten annet enn elektrisk oppvarming får du ett problem hvis det er 25- og strømmen borte en uke.

Ja de kan vel ikke fyre i blokker. Mulig de kan hamstre inn masse med talgelys, og tenne mange av dem. Det gir nok noe varme.

Lenke til kommentar

Det er uansett bare toppen av isfjellet. Man må også hamstre mat som kan lages uten varmekilder osv osv. I tillegg vil alle butikker så og si bli stengt, kontanter vil bli vanskelig å få tak ++, men jeg tror ikke det blir så alvorlig... Man er utrolig maktesløs uten strøm, nesten vanskelig å bare inbille seg det :(

Lenke til kommentar

Folk vil få opp øynene sine da og oppdage hvor avhengig de er av strøm. Skjer det vinterstid er det særdeles grunn til bekymring, men menesket har nok godt av en aldri så liten "oppvåkning".

Sant nok. Det kan bli en god lærepenge. Fint vi får sjans å forberede oss da. Om noe slikt hadde skjedd plutselig - om vinteren, ville det virkelig blitt dramatikk.

Lenke til kommentar

Hva er det dere bekymrer dere for egentlig? Verden vil jo gå under om litt over 2 år uansett. :tease:

Spøk til revolver, har litt blandede føleler om dette. Om det skjer, vil det nok være mye vanskeligheter, men på en annen side så ønsker man å oppleve begivenheter. Nå er det også en fordel at vi har den teknologien som kan spå slike ting, slik at vi kan forberede oss eventuelt. Hadde vært noe om det faktisk skjedde, men i moderate mengder så man ikke trengte å søke tilflukt og leve i isolat.

Lenke til kommentar

"Someimes, you just wanna see the world burn"

Må si jeg føler meg litt hjemme i dette. Selvsagt er det potensiale for dødsfall som følge av srømmangel og slikt, men det er jo alltid spenning ved det ukjente og nye. Er personlig i Forsvaret i 2013, så overlever nok. Om verden bare blir midlertidig rammet av dette, og det ikke tar mer enn en uke å få det opp igjen kan det være en nyttig erfaring for verdenssamfunnet til alvorligere opplevelser hvor kommunikasjon er nede. Det blir et tilbakeblikk til tiden da verden var svært sor og en ikke visste hva som skjedde på andre kontinent.

Om det skjer? Kan skje, kan være det ikke skjer. Solen er ikke noen forutsigbar klokke, selv om man kan beregne at det er stor sannsynlighet for hva den vil gjøre.

Lenke til kommentar

Utrolig mye teit i denne tråden, uten at noen faktisk bidrar nevneverdig med informasjon og opplysninger om hvordan man kan beskytte elektronisk utstyr mot strålningen.

Slike innlegg er strengt tatt off topic og ønsker man å fortsette off topic diskusjonen så tar man denne i en annen tråd.

ON TOPIC PLEASE.

Lenke til kommentar

Utrolig mye teit i denne tråden, uten at noen faktisk bidrar nevneverdig med informasjon og opplysninger om hvordan man kan beskytte elektronisk utstyr mot strålningen.

Slike innlegg er strengt tatt off topic og ønsker man å fortsette off topic diskusjonen så tar man denne i en annen tråd.

ON TOPIC PLEASE.

Det eneste (og beste) vil vel være bly. Vanskelig for store anlegg, men for oss hjemmebrukere burde det være mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...