Gå til innhold

Xbox 360 utenfor garantien


tomacro

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg hadde et spørsmål til folk som kanskje har opplevd det samme som meg.

 

Jeg har en xbox 360 som gikk ut på garatni i februar i 2010. Det er en laserfeil på cdrommen, som microsoft ikke vil fikse uten at jeg betaler for den,, noe jeg slevfølgelig ikke gidder å gi penger for, når jeg har 3 års reklamasjonsrett.

 

Hva er regel? Har jeg krav på ny xbox av butikken når reklamasjonen spiller inn, ettersom garantien er ute?

 

Noe tips?

 

for meg er det helt ubegripelig å gi over 1000 kroner for å repaere en xbox feil, når det koster så å si 1000 kroner for en ny en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har snakket med de 4 ganger på telefonen, samt sendt en haug av mailer,. Og de står på sitt enda.

 

Ettersom feilen er med cd rommen, mener de at den gjelder kun i 2 år. Hadde det vært ring of deatch,, ville det gått over 3-4 år sa de til meg.

Så jeg er ganske forivrra rundt dette her.

Lenke til kommentar

Jeg tror også at du som forbruker kan DRITE EN LANG F i hva som er galt så lenge det er noe galt. Og alt faller inn under "XBOXEN" uansett om det er brent CPU, cdrom og hva det skulle være. Sier seg selv at de ikke kan holde på sånn på en enhet som selges og brukes som en hel enhet. Hadde det vært en stasjonær pc med pc + skjerm og skjermen hadde failet hadde det seff hvert en annen sak... men jeg tror at en xbox er en xbox, du bryter garantien ved å åpne den opp så da kan de heller ikke bitche om at forskjellige deler har forskjellig garanti.

 

Norsk lov stadfester at du har 5 års reklamasjonsrett.

 

Ang hvordan du skal få denne fikset så pumper du deg opp til maximum awesomeness og går dit du kjøpte den og peprer selger. Selgere er noen sleipe jævler, å gjøre ting som ikke innebefatter et salg og pluss i margen for dem gjør dem vanskeligere å ha med å gjøre. Men det er bare å kjøre på ditt, virker du usikker kommer de til å få deg til å backe av. Skulle alt gå galt truer du med å pusse forbrukerombudet på nakken deres da det er norsk lov som gjelder!

 

good hunting! :)

 

EDIT: bare for å gi et bilde på hvor mye det koster microsoft så fikk en kompis av meg fiksa kjøla på hans xbox for litt siden. Kom på 1600kr som microsoft måtte ta... så det er derfor de er vanskeligere når det kommer til reprasjon. det koster nemlig å få enheten hentet, fikse den (kanskje sendes til utlandet) og sende den tilbake. Å reparere koster mer en selve xboxen men de gjør det uansett (de tjener vel på det over tid med å "refurbish").

Endret av South_Bridge
Lenke til kommentar

Selgarar er òg menneske. Du meiner altså at han skal verbalt mørbanke seljaren fordi produsenten er vanskeleg? Ut frå det TS har skrive her veit me ikkje ein gong om han har kontakta seljaren, og om det er gjort forsøk på å ta saka via seljar.

 

Som andre allereie har sagt, du har 5 års reklamasjonsrett, og så lenge du ikkje har utsatt boksen for unormale påkjenningar har du ein god sak her. Som det òg er nevnt, det er seljar som er forplikta til å hjelpe deg, så om seljar må betale Microsoft er ikkje det noko problem. Ofte går det raskare å kontakte produsent direkte, men om produsenten ikkje ynskjer å hjelpe deg kan du gå til seljar, som har den juridiske plikta.

 

Og, i motsetning til kva South_Bridge trur, treng du ikkje ha med deg balltre og maskinpistol for å seie ordet "forbrukarkjøpslova". Det går faktisk òg an å seie ordet utan å heve stemma, utruleg nok. Vesentlege paragrafar i denne saka er §27 (5 års reklamasjonsrett for ting som er meint å vare vesentleg lenger enn 2 år) og §30 (rett til avhjelp utan kostnad). Du har ikkje krav på å få ein ny boks. Du kan krevje å få retta mangelen, og om seljar ynskjer å sende boksen din til reparasjon er det seljarens val. Seljaren kan velje å gje deg ein ny, men det er opp til seljar (og dei færraste vil nok gjere det med ein konsoll).

 

Du må ikkje ha kvittering, men du må kunne sannsynleggjere kjøpet. Dersom du har kontoutskrift med betaling til butikken på eit stort beløp med dato, kan du ta med denne, så kan dei prøve å finne kvittering i sine system.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Selgarar er òg menneske. Du meiner altså at han skal verbalt mørbanke seljaren fordi produsenten er vanskeleg? Ut frå det TS har skrive her veit me ikkje ein gong om han har kontakta seljaren, og om det er gjort forsøk på å ta saka via seljar.

 

Som andre allereie har sagt, du har 5 års reklamasjonsrett, og så lenge du ikkje har utsatt boksen for unormale påkjenningar har du ein god sak her. Som det òg er nevnt, det er seljar som er forplikta til å hjelpe deg, så om seljar må betale Microsoft er ikkje det noko problem. Ofte går det raskare å kontakte produsent direkte, men om produsenten ikkje ynskjer å hjelpe deg kan du gå til seljar, som har den juridiske plikta.

 

Og, i motsetning til kva South_Bridge trur, treng du ikkje ha med deg balltre og maskinpistol for å seie ordet "forbrukarkjøpslova". Det går faktisk òg an å seie ordet utan å heve stemma, utruleg nok. Vesentlege paragrafar i denne saka er §27 (5 års reklamasjonsrett for ting som er meint å vare vesentleg lenger enn 2 år) og §30 (rett til avhjelp utan kostnad). Du har ikkje krav på å få ein ny boks. Du kan krevje å få retta mangelen, og om seljar ynskjer å sende boksen din til reparasjon er det seljarens val. Seljaren kan velje å gje deg ein ny, men det er opp til seljar (og dei færraste vil nok gjere det med ein konsoll).

 

Du må ikkje ha kvittering, men du må kunne sannsynleggjere kjøpet. Dersom du har kontoutskrift med betaling til butikken på eit stort beløp med dato, kan du ta med denne, så kan dei prøve å finne kvittering i sine system.

 

Jeg tar ALLTID med meg balltre og maskinpistol når jeg skal håndtere selgere... Jeg er typen som sier "vent litt" til telefon selgere før jeg legger mobilen i et annet rom. BRING IT ON, liksom :p

 

MEN det skal sies at når "saksbehandlinga" er rettferdig er jeg også rettferdig. Jeg har som regel sjekket opp lover og regler før jeg prøver å hevde noe i saker som dette, og så lenge jeg møter en selger som også er oppdatert på reglene så går det som regel fint. Det er i hovedsak 3 problem:

 

1) Selger er ikke oppdatert på spillereglene og tenker bare på "salg salg salg".

 

2) Selger er en slask som bare tenker "salg salg salg" og vil derfor kvitte seg med ethvert "problem" som ikke innvolverer et salg fortest mulig.

 

3) Det er kanskje produsenten sitt problem, og det er jeg enig i etter som selger kun ha solgt deg varen, men da får fan meg selger/kjedene RYDDE opp. De får trå hardere til da de har et ansvar ovenfor kunden. Av de jeg kjenner som har benyttet seg "reprasjonsskranka" på elkjøp/expert (for eksempel) sitter igjen med en skikkelig dårlig følelse av å blir "fucked over". Virker som svar på alle spørsmål generelt er "Nei, det er din feil" i utgangspunktet.

 

Så derfor er jeg "morsk" i utgangspunktet... det hjelper å føre selger inn på rett spor og hva du vil frem til. Det samme gjelder om man feks ringer support til xbox... bare si rett ut at "dette finner jeg meg faen ikke i, norsk lov sier XXX. FIKS".

 

Leverandørene har funnet ut at de sparer penger ved å nekte i første omgang da mange forbrukere gir seg da. Så ta frem balltre og maskinpistol alle sammen! :D

Lenke til kommentar

Eg sjekkar òg kva eg har krav på før eg kontaktar ein annan part, men eg prøvar å vere høfleg (men tydeleg) før eg byrjar å krangle. Eg har framleis ikkje hatt behov for å fortelje ein annan part kvar skapet skal stå i ei forbrukarsak. For ei stund sidan hjalp eg nokon med å kjøpe TV, denne streika, sendte den inn, og etter nokre veker skjedde det ingenting. Sendte ein e-post torsdag og spurte korleis det gjekk, onsdag veka etter var ein ny og betre TV klar til henting på postkontor. Alt utan å bruke eit einaste utropsteikn eller trussel om diverse forbrukarinstansar.

 

Alle har sine metodar, eg har som mål å ikkje havne her.

Endret av enixitan
Lenke til kommentar

Eg sjekkar òg kva eg har krav på før eg kontaktar ein annan part, men eg prøvar å vere høfleg (men tydeleg) før eg byrjar å krangle. Eg har framleis ikkje hatt behov for å fortelje ein annan part kvar skapet skal stå i ei forbrukarsak. For ei stund sidan hjalp eg nokon med å kjøpe TV, denne streika, sendte den inn, og etter nokre veker skjedde det ingenting. Sendte ein e-post torsdag og spurte korleis det gjekk, onsdag veka etter var ein ny og betre TV klar til henting på postkontor. Alt utan å bruke eit einaste utropsteikn eller trussel om diverse forbrukarinstansar.

 

Alle har sine metodar, eg har som mål å ikkje havne her.

 

Vel, jeg er en ung forbruker hvor selger er som regel eldre en meg... så jeg får ikke den creed jeg føler jeg skal ha som forbruker - så derfor pwner jeg.

 

hadde en kompis som ringte et bilverksted og spurte hvor mye X kommer til å koste. "28 000" var svaret. Så ringte faren hans samme verkstedet og endte opp med "21 000". Sånn er det generelt over hele linja, ste-faren min henter inne mye bedre tilbud hos den lokale expert hvor jeg ikke får det liksom. Det er sinnsykt dårlig kundeservice. Til og med bilselgeren prøvde å buttfucke meg, jeg TVILER på at han hadde gjort det om det hadde vært min far. Hva er forskjellen? Min far kan ikke vise til noe mer kundehistorikk en hva jeg kan, og jeg har pengene jeg og...

 

Men det er jo liksom ikke slik at jeg møter opp med motorsag og en kanne bensin når jeg skal på butikken, :D, men føler jeg blir motarbeidet med mye dårlig kundebehandling. Og nei, det er ikke pga holdningene mine... men holdningene mine har blitt til slik pga dårlig kundebehandling. merk ordet: kundebehandling.

Lenke til kommentar

Kanskje South_Bridge burde tenke på at kanskje det er hans holdning som fører til at han får dårlig service. Jeg kan love deg at du kommer mye lengre med en god høflig tone enn som drittsekk-ungdom som du framstiller deg selv som her. Jeg vet. Jeg har jobbet både som selger og som servicetekniker, og ingen av de yrkene liker tøff-i-trynet-wannabes. Hyggelige folk som viser respekt blir betraktet som en kunde butikken/kjeden ønsker å beholde som kunde, og blir behandlet deretter.

Lenke til kommentar

Kanskje South_Bridge burde tenke på at kanskje det er hans holdning som fører til at han får dårlig service. Jeg kan love deg at du kommer mye lengre med en god høflig tone enn som drittsekk-ungdom som du framstiller deg selv som her. Jeg vet. Jeg har jobbet både som selger og som servicetekniker, og ingen av de yrkene liker tøff-i-trynet-wannabes. Hyggelige folk som viser respekt blir betraktet som en kunde butikken/kjeden ønsker å beholde som kunde, og blir behandlet deretter.

 

Jeg siterer megselv:

 

Og nei, det er ikke pga holdningene mine... men holdningene mine har blitt til slik pga dårlig kundebehandling

 

Så hadde selgerene vært litt mer ydmyke, høflige og åpne så hadde jeg også vært det. Men igjen: jeg stiller ikke med 10 advokater for en reklamasjonssak - men jeg er jævli kjapp med å ringe 1-800-ur-getting-sued (igjen en overdrivelse) om selger blir vrang. haha

Lenke til kommentar

Kanskje South_Bridge burde tenke på at kanskje det er hans holdning som fører til at han får dårlig service.

Jeg siterer megselv:
Og nei, det er ikke pga holdningene mine... men holdningene mine har blitt til slik pga dårlig kundebehandling

Du sier jo selv i et av dine innlegg at trådstarter skal pumpe seg opp, og pepre selger før selger i det hele tatt har fått muligheten til å fikse opp i saken. Og at du alltid tar med "balltre og maskingevær" når du skal "håndtere selgere", så dette kan du ikke ro deg unna.

 

Tro meg... den måten å takle et forbrukerproblem på, får meg til å forstå hvorfor du får dårlig behandling av enkelte selgere.

 

Jeg er selv selger, men også forbruker. Som forbruker har jeg aldri (og jeg gjentar; aldri) hatt store problemer med å få gjennomslag for mine krav i forbrukersaker. Og jeg har aldri brukt trusler, verbalt balltre/maskingevær, vært uhøflig, påstående eller viftet med random sitater fra Forbrukerkjøpsloven. Og jeg tror nettopp det er grunnen til at jeg alltid har blitt behandlet bra og fått det jeg har krav på uten å måtte krangle meg til det.

 

Som selger er jeg opplært til, og gir alltid kunder minst det de har krav på. Men vet du hva? Kunder som faktisk er høflige og ikke føler det nødvendig å blåse seg opp over meg før jeg har fått mulighet til å ordne opp, får mye bedre service enn den personen du fremstår som i dine innlegg. Ofte får de mer enn de har krav på, som gavekort eller andre ting som et plaster på såret for at produktet deres måtte sendes til reparasjon, og alt gjøres med et smil. Folk som deg, får aldri det av meg, og jeg gidder ikke smile til en kunde som behandler meg som søppel.

 

Så din holdning til selgere, ødelegger faktisk veldig mye for deg selv.

Lenke til kommentar
men holdningene mine har blitt til slik pga dårlig kundebehandling. merk ordet: kundebehandling.

Så på grunn av at du har møtt på noen dårligere selgere så er alle selgere slik?? Ja det finnes dårlige selgere der ute som aldri skulle ha jobbet i butikk IMHO. Men heldigvis er de i undertall.

 

La meg også sitere deg litt

 

Jeg tar ALLTID med meg balltre og maskinpistol når jeg skal håndtere selgere...

Så derfor er jeg "morsk" i utgangspunktet... det hjelper å føre selger inn på rett spor og hva du vil frem til

BTW så hjelper ikke det deg å være morsk. Men det hjelper selger med å tenke at han der trenger vi faktisk ikke som kunde, for da lager vi bare problemer for oss selv hvis det skulle oppstå en reklamasjonssak. Skrikende kunder i butikk trenger man ikke.

Ang hvordan du skal få denne fikset så pumper du deg opp til maximum awesomeness og går dit du kjøpte den og peprer selger. Selgere er noen sleipe jævler, å gjøre ting som ikke innebefatter et salg og pluss i margen for dem gjør dem vanskeligere å ha med å gjøre. Men det er bare å kjøre på ditt, virker du usikker kommer de til å få deg til å backe av. Skulle alt gå galt truer du med å pusse forbrukerombudet på nakken deres da det er norsk lov som gjelder!

good hunting! :)

Du ser på en selger som sleipe jævler. Synd for deg. Jeg skjønner veldig godt at du ikke får den servicen som andre personer får av samme selger. En selgers oppgave er ikke bare å selge der og da. En selger forsøker å hjelpe kunden med det kunden trenger slik at kunden velger samme butikk igjen neste gang et produkt skal kjøpes. Jeg kan love deg at hvis en kunde går ut av butikken med følelsen av å ha blitt lurt så handler aldri kunden der neste gang.

Lenke til kommentar

Nå er jeg forsåvidt litt enig i at en skjorte og en god tone kan ta deg veldig langt, men en del selgere er sleipe jævler som prøver å lure deg med garantier på ett år og liknende. Når først selger setter i gang med bullshit så ser jeg på det som helt greit å først prøve å forklare, for dernest å fyre litt opp, om argumentasjonen ikke fører frem.

 

Nå skal det være sagt at jeg har svært få dårlige erfaringer med norske selgere, og som regel får jeg mer enn det jeg spør om av service. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...