Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Studerer i Vestfold, men noe forstyrrer fokusen min, veldig

Anbefalte innlegg

Jeg har valgt å flytte fra Møre og Romsdal til Vestfold for å studere høgskole her nede, enkelt og greit fordi jeg har lyst å oppleve flere steder av Norge nå som jeg enda har sjans. Jeg trives med studiene, men det sosiale har blitt et problem.

Jeg trodde jeg hadde dannet meg en vennekrets i begynnelsen, men etterhvert har jeg blitt et "mobbeoffer" på grunn av min dialekt. Jeg klarer ikke å ha en seriøs samtale med noen av personene i klassen på grunn av at de gjør narr av dialekten min, og får andre til å le av det. I begynnelsen var det jo greit, for da kunne jeg jo le sammen med de fordi jeg trodde det ville gå over etterhvert, men nå har det gått en og en halv måned, og det har stort sett bare forverret seg.

Hva skal jeg gjøre? Det påvirker fokusen min, og jeg føler meg uvell, jeg tørr nesten ikke engasjere meg sosialt i timene på grunn av disse folkene. Hvorfor kan jeg ikke bli akseptert slik som alle andre? Jeg legger jo merke til at folk fra Bergen, Trondheim, Kristiansand og så videre ikke blir plaget av samme grunn, mens jeg derimot blir gjort narr av. Vi lever jo trossalt innenfor samme landegrensen?

Og ja, jeg har prøvd å sagt ifra at dette ikke lenger er noe morro, og at det påvirker meg, men det forverra saken egentlig enda mer.

Endret av Redusert
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du gutt eller jente (mann/kvinne)?

Jeg ville sagt i fra. Det er egentlig ikke så mange andre alternativer. Du kan jo velge mellom det, og å...

- Slutte å være sosial

- Legge om dialekten

- Være sosial, men å ikke prate

- etc

Ingen av disse alternativene er noe særlig å spare på, derfor ville jeg bare sagt i fra. Si at "du ikke finner humoren i det lengre" eller at "det er mange som liker å imitere, og du begynner å bli litt lei". Sistnevnte høres best ut, da det ikke har en veldig negativ undertone.

Det er ikke sikkert de andre "mobber" deg i den forstand som ofte skjer på ungdomsskole. Det kan hende de bare synes det er morro, og at de prøver å være morsomme. Det å være morsom er veldig attraktivt på en høyskole, ettersom man lettere blir inkludert. Derfor tror jeg mange prøver hardt, uten å tenke på at du synes det er kjipt. Hvis dine klassekamerater/veninnner har et snev av sympati i seg, kommer de til å svare deg "oi, beklager Ole/Kari, skal ikke gjøre det..."

Keep me updated ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...