LMH Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Heisann akam! Min betre halvdel har i lenger tid hatt lyst på eit speilreflekskamera, men ingen av oss har noko særleg peiling på kva som skjer i kameraverda. Etter litt rask googling og litt research har vi blitt ein god del klokare allereie, men sit også med ein del spørsmål. Sjå til dømes på desse tre modellane.(Skulle sette inn ein lenke her, men det gjekk av ein eller anna grunn ikkje så: http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=607038&sku=585643&sku=438260&sku=598176&sku=585660.) Så vidt vi har skjønt er Canon EOS 550D eit godt kamera mynta på hobbybrukaren, medan EOS 60D her vil vere for den litt meir seriøse. Kor mykje "dårlegare" er EOS 1000D? Vil ein merke stor forskjell? Alle produktdetaljane kan vi jo lese vi også, men kva seier dette oss? Kva vil forskjellen vere i praksis? Kor ligg dei 5000 kr i forskjell mellom modellane? Det dyraste av desse er nok ikkje så aktuelt, det er meir med for nysgjerrigheten si skyld. Utmerkar nokon av dei to “billige” seg på spesielle ting? Kva er “Nærgrense” i detaljane? Madammen vart litt bekymra då ho likar å ta ein del bilete på nært hold, men ser for oss at dette kan endrast på med eit objektiv? Er det kanskje best å kjøpe seg eit D1000 med eit objektiv som er litt bra til det meste (eit kit?) og så vurdere noko meir på eit seinare tidspunkt? Grunnen til at vi har valt Canon er at vi har ein venninne som har det og tenkte det kunne vere ein fordel. Har derimot skjønt at Canon ikkje har stabilisering i kamerahuset. Er dette eit must for folket? Ligg dette i eit objektiv som vil typisk vere med i ein pakke eller må ein då opp i ein dyrare prisklasse? Evnt. kjøpe berre kamerahus og eit anna objektiv? Madammen er glad i å ta bilete og har tatt mange fine med sitt kompaktkamera, ho tar ein del nærbilete, men også av landskap og til dømes meg som driv på med eit eller anna meir eller mindre interessant. Kompaktkameraet skal jo klare å ta relativt greire bilete av dei fleste situasjonar, så eit speilrefleks som klarere nokolunde det same er vel kanskje ikkje dumt å gå ut i frå! Uansett, set pris på alle tips og anbefalingar de kan gje. Vi har lest ein del guidar, men det er berre å linke til fleire om de veit om Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Kort sagt kan man si at prisforskjellen i hovedsak ligger i funksjoner, byggkvalitet og noe betjeningsergonomi. F.eks har 550D og 60D omtrent samme bildebrikke (sensor). Dog har 1000D en eldre bildebrikke med litt mindre oppløsning og det mangler f.eks video. Men i realiteten vil de fleste av oss ha problemer med å se om et bilde er tatt med 1000D, 550D eller 60D - særlig om samme objektivet er brukt. Dette gjelder typiske daglige motiver hvor vi ikke presser kameraets ytelse. Om man også vurderer Olympus, Sony, Pentax og Nikon i prisklasse til ca 6 - 7 000 kr vil vi heller ikke her enkelt se forskjell. Alle dagens speilrefleks gir god bildekvalitet. Personlig mener jeg stabilisering i huset ikke er et must - men jeg har heller ikke optikk med bildestabilisator. Når man har fotografert siden tidlig 70-tall arbeider man rundt slike problemer. En monopod til 1 000 kr er til god hjelp. Av de kameraene du nevner et forskjellen størst mellom 1000D og 550D. 1000D mangler videomuligheter og er i stor grad bygd på forrige generasjon med en eldre bilde. Men om video er uinteressant - så er det et glimrende kamera i forhold til prisen. 1000D har også den ulempen at det vanlige "kittet" har med en 18-55 mm uten IS (bildestabilisering), og at det objektivet er generelt dårlig - så her må man passe på å få rett pakke. Ellers så bør man prøve kamera - faktisk betyr ofte det at man synes kamera er godt å holde i like mye som resten. Når hus + optikk kan komme opp i nærmere en kilo eller mer så bør man tenke på det. Så ta en tur og prøv aktuelle Canon kamera, men også andre merker. Kitobjektivet - 18-55 med IS er ellers et kurant og bra objektiv. En grei kombo er ellers 18-55 IS + 55-250 IS. Da har man to objektiver som dekker det meste man trenger. Du får 550D med de to objektivene til ca 8 600 kr. Til 1000D burde man klare å få den komboen til knappe 5 000 kr. Nærgrense er hvor nært motivet man kan være og man får et skarpt bilde. Er nærgrensen 25 cm - kan man altså ta bilde av noe som er 25 cm fra objektivets front. Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Jeg har personlig ikke erfaring med Canon, men av den kunnskapen jeg har opparbeidet meg på forumet om modellene så vil jeg si at 550d er absolutt et bra kamera, spesifikasjonsmessig. Først og fremst vil jeg si at alle kameraene på markedet kan gjøre den jobben du snakker om, og ja, det er objektivet som har en viss nærgrense, og ikke kamerahuset. Du skriver at grunnen for at dere velger Canon er fordi dere har en venninne som har det? Det er jo alltid en fordel å kjenne folk som har samme kameramerke og optikk som du kan låne/prøve på kamerahuset ditt, men hvis det ikke er vesentlig, vet jeg ikke om jeg ville lagt så stor vekt på det. Som du selv har observert en det en del prisforskjell, særlig mellom 550D og 60D. Jeg vil si at alle speilrefleks som er på markedet i dag er i stand til å produsere gode bilder, men det er forskjell i byggekvalitet, bilder per sekund, vær-tetting, ISO-egenskaper og betjening, for å nevne noe. Ofte er det slik at innstegs-modeller er myntet på brukere som kanskje bruker mye auto og ikke lærer seg det å bruke speilrefleks manuelt og kan derfor virke noe tungvint å skifte innstillinger på diverse på. Så.. du skriver jo litt om hva kamera sannsynligvis kommer til å bli brukt til, men tror du at dere kommer til å lære dere manuelle innstillinger og halv-automatisk bør en ta hensyn til betjeningen av kamera. Til sist vil jeg si at du bør ta deg en tur til nærmeste foto-butikk (Japanphoto/Fotovideo o.l.), sett på kameraer i den prisklassen dere tenker å kjøpe dere kamera, holde på de, kjenne på grep/ergonomi og også sjekke ut hvordan kameraet er i faktisk bruk. Med det mener jeg hvor enkelt er det å bytte fra forskjellige innstillinger på kamera. Ellers vil jeg si: lykke til med valget, og prøv kamera innenfor en del forskjellige merker. (Canon og Nikon er selvsagt, men Pentax og kanskje Olympus bør vurderes også) EDIT: Litt rotete innlegg, men det ble litt kjapt før jobb... Endret 21. september 2010 av Xtra Lenke til kommentar
festen Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Det har skjedd endel ting på kompaktkamera siden og. Sony og samsung har modeller med 24mm og full hd filming. De fleste jeg kjenner som kjøper speilrefleks bruker det knapt. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Det har skjedd endel ting på kompaktkamera siden og. Sony og samsung har modeller med 24mm og full hd filming. De fleste jeg kjenner som kjøper speilrefleks bruker det knapt. Hva er det du egentlig skriver. For det første finnes det mange kompaktkamera med full HD. Når du snakker som 24mm mener du da størrelse på bildebrikke. APS-C brikken er nemlig i intervallet 22 - 24 mm lengste vei. Dersom det er det vi snakker om kan ikke Sony NEX eller Samsung NX100 kalles kompaktkameraer. Det er speilløse systemkameraer hvor selve huset er klart mindre, mens optikken er omtrent like stor som optikk til et vanlig dSLR (samme optikk). Unntaket er pancake fastoptikk. Prismessig er de heller ikke rimeligere. Når de så mangler fordelen av fasedetekterende autofokus, mangler ergonomien ved å bruke en skikkelig søker (kan kjøpes separat), så ser jeg få fordeler, annet en som nr to kamera med f.eks en 24 mm pancake. At de fleste du kjenner bruker knapt speilrefleksen er ved heller et uttrykk for liten interesse for å fotografere. Da vil man neppe bruke Sony NEX eller Samsung NX100 så mye heller. Samsung NX100 er f.eks 9 mm smalere en 550D, 25 mm lavere og 40 mm kortere uten optikk. Den siste betyr lite når man slenger på et objektiv som har diameter på 80 mm og lengde på ca 100 mm. Og det betyr at man faktisk har lite å holde i. De av oss som har fotografert i nærmere en mannsalder husker at SLR-kamera ikke var mer enn 35 - 40 mm den veien (litt mer ved objektivfestet). Ergonomisk var det elendig i forhold til dagens grep - særlig når man slang på en 200 eller 300 mm tele. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Når du snakker som 24mm mener du da størrelse på bildebrikke. Han snakker nok om vidvinkel tilsvarende 24mm. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Skulle sette inn ein lenke her, men det gjekk av ein eller anna grunn ikkje. Så vidt vi har skjønt er Canon EOS 550D eit godt kamera mynta på hobbybrukaren, medan EOS 60D her vil vere for den litt meir seriøse. Kor mykje "dårlegare" er EOS 1000D? Vil ein merke stor forskjell? Alle produktdetaljane kan vi jo lese vi også, men kva seier dette oss? Kva vil forskjellen vere i praksis? Kor ligg dei 5000 kr i forskjell mellom modellane? Det dyraste av desse er nok ikkje så aktuelt, det er meir med for nysgjerrigheten si skyld. Utmerkar nokon av dei to "billige" seg på spesielle ting? Kva er "Nærgrense" i detaljane? Madammen vart litt bekymra då ho likar å ta ein del bilete på nært hold, men ser for oss at dette kan endrast på med eit objektiv? Er det kanskje best å kjøpe seg eit D1000 med eit objektiv som er litt bra til det meste (eit kit?) og så vurdere noko meir på eit seinare tidspunkt? Har derimot skjønt at Canon ikkje har stabilisering i kamerahuset. Er dette eit must for folket? Ligg dette i eit objektiv som vil typisk vere med i ein pakke eller må ein då opp i ein dyrare prisklasse? Evnt. kjøpe berre kamerahus og eit anna objektiv? Madammen er glad i å ta bilete og har tatt mange fine med sitt kompaktkamera, ho tar ein del nærbilete, men også av landskap og til dømes meg som driv på med eit eller anna meir eller mindre interessant. Kompaktkameraet skal jo klare å ta relativt greire bilete av dei fleste situasjonar, så eit speilrefleks som klarere nokolunde det same er vel kanskje ikkje dumt å gå ut i frå! Uansett, set pris på alle tips og anbefalingar de kan gje. Vi har lest ein del guidar, men det er berre å linke til fleire om de veit om Skriv det du skal,marker det,trykk på ikonet til høyre for smilyen og lim inn lenke-adr. Bildemessig vil du ikke se store forskjellene,det er heller at produsentene sparer på spesifikasjonen for og kunne selge de billig. Forskjellene ligger hovedsakelig på hastighet,prosessering,skuddtakt/seriehastighet,skjerm,antall eksterne kontrollfunksjoner og chassis-kvalitet.Hvis ikke video er viktig ville jeg også vurdert 500D,du får mye for pengene på det for tiden. Nærgrensen er som fortalt over,hvor nærme du kan fotografere et objekt og få det i fokus.Når du mener "på nært hold" mener du da planter/insekter eller at motiver som er langt unna oppleves og "komme nærmere"bli forstørret. Noen produsenter har stabilisering innebygget i objektivene andre produsenter har denne funksjonen innebygget i kamerahuset,uansett hva man velger så har det sine fordeler og ulemper.Ville ikke lagt så stor vekt på det da rimelige og gode Canon objektiver har innebygget stabilisering og når man begynner å bli litt varm i trøya så er ikke stabilisering-spørsmålet noe stort problem.Når det gjelder 1000D så er det medfølgende objektivet et utgående objektiv som har rykte på seg og ikke lever gode resultater,så alle anbefaler og kjøpe den nyere utgaven av samme objektiv,det som har stabilisering. Kompakt og speilrefleks kan i utgangspunktet ikke sammenlignes.Den største forskjellen er at man har et mye kortere fokusområde i et speilrefleks og man må vær mer oppmerksom på hvor fokuset ligger for og få hovedmotivet skarpt.Det kan virke ganske uoverkommelig i begynnelsen og få gode bilder,men hvis man tar seg tid til å lære forskjellen på blende,lukker og iso samt komposisjon og aktivt bruke et fokuspunkt,så kommer man langt. Det beste tipset er og lese manualen,ta mange bilder og les manualen en gang til.når du begynner og forstå kameraet litt så kan en god fotobok være en fornuftig investering.det er også mange fine foto-guider her på forumet,men de kan vi komme tilbake til når dere har fått bestemt dere,og dere begynner å lure på hvorfor bildene blir som de blir Endret 21. september 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Når du snakker som 24mm mener du da størrelse på bildebrikke. Han snakker nok om vidvinkel tilsvarende 24mm. Egentlig trodde jeg det også. Men da ble posten helt ulogisk - ikke minst fordi TS har kompaktkamera i dag. Lenke til kommentar
LMH Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 Oi! Takk for utfyllande og god respons! Vi kjem nok til å lære oss manuelle instillingar, vi likar begge å fikle litt med slike ting, så kameraet burde ikkje vere alt for "enkelt". Og når eg seier bilete på nært hold meiner eg vel det som på kameraspråk er makro, altså ikkje zooming av ting på avstand. Trur det første steget no blir å ta ein tur til ein fotobutikk og faktisk kjenne på litt forskjellige kamera og sjå kva som eksisterar der ute. Så får vi sjå om andre merker kanskje kan friste meir også, eller kanskje vi blir forelska i eit spesielt kamera. Vi kjem nok tilbake med fleire spørsmål etter kvart! Takkar for gode svar igjen! Lenke til kommentar
festen Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Når du snakker som 24mm mener du da størrelse på bildebrikke. Han snakker nok om vidvinkel tilsvarende 24mm. Egentlig trodde jeg det også. Men da ble posten helt ulogisk - ikke minst fordi TS har kompaktkamera i dag. Jeg er ikke positiv til "systemkamera" uten speil, det jeg mente var at et moderne kompaktkamera, enten med full hd eller superzoom, 24 mm vidvinkel, eller kanskje alt, hvis mulig hadde vært et alternativ til et speilreflekskamera som for mange kan bli hyllevarmer. Dersom kompaktkameraet de har nå er kjedelig og dårlig er det kanskje smart og ha et bedre kompaktkamera. Jeg trives veldig godt inne på utesteder og barer og da passer det veldig fint med kompaktkamera. Endret 22. september 2010 av festen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå