South_Bridge Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 det har seg slik at jeg fikk ny pc på jobben og har av sjefen fått lov til å ta "alt som tilhørte" pcen da jeg fikk den(alt rælet som var bundla med). Det gjelder en stasjonær hp boks jeg mistenker er kjøpt av MPX.no pga bedriftsavtale... Her på jobben er OSet XP (volume key) så det er jo installert. MEN det er en Windows 7 Pro lisenslapp klistra på kabinettet og det hadde vært morsomt om jeg kunne oppgradere (reinstallere altså) en av windows xp maskinene mine hjemme til win 7 pro. Mailet frem og tilbake med Microsoft Norge og de sier at så lenge nøkkelen ikke er aktivert så er det fritt frem... Noen som har noen tanker om dette? Noen måte jeg kan teste hvorvidt nøkkelen er "i bruk"? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Det enkleste er jo og prøve å installere den - den eneste andre muligheten jeg kan tenke meg er å ringe aktiverings-telefonen til MS, men tvilsomt om de kan svare på slike spørsmål .... Lenke til kommentar
myhken Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Skal like å se de epostene fra Microsoft, eller hva du har skrevet der. For Microsoft Norge og Microsoft USA er nokså klare på at en hver OEM nøkkel IKKE kan brukes på andre pcer enn den som den fulgte med på. Så har bedriften din kjøpt pcer som egentlig kom med Windows 7, og så nedgradert til XP så er likevel lisensen "brukt" opp på den aktuelle pcen. Om bedriften senere skulle velge å oppgradere til Windows 7, så ville de kunne ha brukt nøkkelen på pcen. Men nøkkelen kan ikke brukes på andre pcer. Slike OEM nøkler blir ofte kalt COA nøkler, og når man skal aktivere en slik lisens, må man som oftes ringe inn til Microsoft for å aktivere over telefonen. Disse nøkkelene tilhører en bestemt maskin type (F.eks Dell, HP, Acer etc). Så prøver du å aktivere en Dell COA nøkkel på en hjemmemekket pc, eller et annet merke, kan du få problemer med å få aktivert. På den andre siden, du kan jo alltids prøve. Men du bryter "loven" i alle fall Microsofts lov (EULA) betingelsene ved å gjøre det. Og du risikerer også at MS sporer lisensen tilbake til bedriften din, og at det er de som får trøbbel (siden MS sjeldent bryr seg om enkelt mennesker, men bedrifter) Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Easymode: Takk for din henvendelse til Microsoft Kundeservice. Om dette er en lisens som var forhåndsinstallert (installert og aktivert) på datamaskinen så har denne lisensen knyttet seg til hovedkortet på datamaskinen, lever og dør med maskinen og kan aldri flyttes. Du kan sjekke med HP om lisensen var aktivert på maskinen da dere mottok den. Så jeg må finne ut om den er aktivert... noe som ikke er default ikke sant? Har jo lest om folk som avviser og får pengene tilbake. Bedriften jeg jobber i er nokså stor så jeg tror de faktisk driter i lisensen som kommer med maskina og installerer heller volume key (IKKE nedgraderer altså). Du har et poeng med sporing om dette bryter EULA på noen måte. Kanskje best å la det ligge... Endret 21. september 2010 av South_Bridge Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Så jeg må finne ut om den er aktivert... noe som ikke er default ikke sant? Har jo lest om folk som avviser og får pengene tilbake. Bedriften jeg jobber i er nokså stor så jeg tror de faktisk driter i lisensen som kommer med maskina og installerer heller volume key (IKKE nedgraderer altså). Du har et poeng med sporing om dette bryter EULA på noen måte. Kanskje best å la det ligge... PS. - Når du kjøper en volumlisens på windows så forutsettes det faktisk at du har OEM i bunnen. - Du kan i praksis ikke installere en volumlisens på en PC uten OS og ha gyldig lisens. Om noen noen gang merker dette er jo en annen sak. Endret 23. september 2010 av kjetilkl Lenke til kommentar
South_Bridge Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 Nå har jeg ingen erfaring med hvordan IT avdelinga her på jobben gjør de, men jeg ser for meg at når de får maskina fra leverandør så slenger de den rett på "tanking", dvs hukker den opp med en KVM switch og nettverksport og installerer windows fra en server. Den wiper ut alt som finnes på disken fra før av, så hvis det lå en windowsversjon på maskina da de fikk den blir den fullstendig slettet. OSet de installerer er som sagt XP og jeg TVILER på at de downgrader fra win7 da jeg antar at de taper for mye tid (og tid = penger)... dessuten er ikke kostnaden for en sluttbruker OEM lisens mye for en bedrift så det er slikt man kan hive ut vinduet om man føler for det. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Lisensen er neppe aktivert, men hører likevel til den aktuelle pcen. Når bedriften får pcen, er det ikke nøkkelen som står under pcen (eller på siden) som brukes, men en OEM-SLP nøkkel og et sertifikat fra produsenten. COA nøkkelen under pcen er kun til nødstilfeller, og det er derfor man må ringe inn for å aktivere den. Det finnes ingen måter å sjekke om en nøkkel er aktivert på, enn å prøve å installere den, eller å ringe Microsoft. Hadde det vært en MAK nøkkel, kunne du sjekket med VAMT 2.0, men MAK nøkler står ikke klistret på en pc. Uansett hva du velger å gjøre, må du nesten 100% garantert ringe inn til MS for å aktivere, og trolig snakke med en fysisk person. Kan være at den automatiske telefon aktiveringen går gjennom, ring utenom åpningstider f.eks (du risikerer likevel å bli satt over til en engelsk språklig kundebehandler) Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Nå har jeg ingen erfaring med hvordan IT avdelinga her på jobben gjør de, men jeg ser for meg at når de får maskina fra leverandør så slenger de den rett på "tanking", dvs hukker den opp med en KVM switch og nettverksport og installerer windows fra en server. Den wiper ut alt som finnes på disken fra før av, så hvis det lå en windowsversjon på maskina da de fikk den blir den fullstendig slettet. OSet de installerer er som sagt XP og jeg TVILER på at de downgrader fra win7 da jeg antar at de taper for mye tid (og tid = penger)... dessuten er ikke kostnaden for en sluttbruker OEM lisens mye for en bedrift så det er slikt man kan hive ut vinduet om man føler for det. Joda, det skjønner jeg jo. - Det jeg beskerev er lisensmessig. Saken er at den volumlisensen som din bedrift legger in på PC'en kun er gyldig med en OEM-lisens i "bunnen" - De de kjøper når de kjøper en volumlisens er retten til å "oppgradere" pc'en til volum/bedriftsnivå med de rettigheter og funskjoner dette innebærer. - At man ikke har "installert" imaget/nøkkelen som fulgte med har ingen betydning. - Samme som om du oppgraderer en annen programvare. - Har du office 2007 og kjøper en 2010 oppgraderingsversjon har du selvsagt ikke rett til å bruke 2007-versjonen du oppgraderte fra på en anne PC (nå ser jeg i eksempelet bort fra rettighetene du har til å bruke 2010 på 2/3 pc'er selvsagt ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå