Gå til innhold

Spørsmål om å lage pc uten "ferdiginnstallert" operativsystem i seg

Anbefalte innlegg

Ja, vet ikke om det var riktig kategori, eller om det har blitt tatt opp før (vet ikke hva jeg skal søke på) men:

Hei.

Jeg lurer på om det går ann å kjøpe den delen der det som oftest ligger ferdig et operativsystem allerede, uten operativsystem, også innstallere operativsystemet direkte fra cd når man starter pcen for første gang? Går det å kjøpe delen ny, også innstallere Win98 på den (for alle de som lurer, så er det fordi jeg vil spille gamle spill)? Å hva heter den delen egentlig?

Takker for alle svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du tenker på er en harddisk som det som oftest heter.

Dessverre for å kjøre Windows 98 må du ha en gammel maskin, seneste og nyeste du kan skaffe deg er en gammel Socket A AMD Athlon XP eller tilsvarende Intel.

Problemet med å bruke nyere maskinvare er for det første mengden RAM og deretter det at brikkesettene mangler en god del støtte som Win 98 krever.

Lenke til kommentar

Det du tenker på er en harddisk som det som oftest heter.

Dessverre for å kjøre Windows 98 må du ha en gammel maskin, seneste og nyeste du kan skaffe deg er en gammel Socket A AMD Athlon XP eller tilsvarende Intel.

Problemet med å bruke nyere maskinvare er for det første mengden RAM og deretter det at brikkesettene mangler en god del støtte som Win 98 krever.

Takk, visste ikke helt hvor operativsystemet lå :), men det er vel ingen som selger sånn harddisk du snakket om nytt?

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er å se om du finner en gammel nok maskin på Elretur i ditt nabolag.

Så gamle maskiner som Win98 er brannfarlig, derfor håpet jeg at det gikk ann å innstallere win98 på ny pc, men kan hende jeg har xp maskin som man kan "nedgradere" til win98 :)

Lenke til kommentar

Brannfarlig? Er redd at den er ikke helt sann, om ikke strømforsyningen er av billigste sort ala Q-Tec, men her er det bare å jakte deler og begynne å skru.

Har faktisk ikke vært en eneste boligbrann enda som har vært startet grunnet PC brann, vet om en PC som har tatt fyr, men her var det produksjonsfeil fra MSI sin side men brannen holdt seg inne i kabinettet.

Lenke til kommentar

Brannfarlig? Er redd at den er ikke helt sann, om ikke strømforsyningen er av billigste sort ala Q-Tec, men her er det bare å jakte deler og begynne å skru.

Har faktisk ikke vært en eneste boligbrann enda som har vært startet grunnet PC brann, vet om en PC som har tatt fyr, men her var det produksjonsfeil fra MSI sin side men brannen holdt seg inne i kabinettet.

Kan ikke støv bli varmt og ta fyr?

Tror desverre det ikke er så lett og bare skru fra hverandre en gammel pc, ta ut harddisken (og evt. andre deler), tørke/blåse evt. støv av dem også skru dem sammen igjen.

PS: Virker det å ta gamle og nye maskindeler om hverandre?

Lenke til kommentar

Støv kan ta fyr ja, men siden nForce 1 i Socket A alderen så når du aldri noen antenningstemperatur, det øyeblikket CPUen blir for varm så skrues den av.

Og ja, det å fjerne støv er såpass enkelt, er ingenting hokus pokus med delene i en datamaskin.

Før du i det hele tatt begynner så vil jeg anbefale at du ser på noen hvordan bygge en PC guider, HW.no har en i sitt artikkelarkiv og YouTube har tonnevis med filmer.

Du kan delvis blande deler, men hva som går med hva er besvart i guidene, som oftest er det slik at passer det, så funker det.

Er noen få unntak dog, men som oftest ikke noe du kommer til å støte på med det første.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...