Gå til innhold

Hvor god bærbar får man for 4000kr?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe(faktisk 2 stykker) bærbare pc'er, og makspris er 4000 eks. porto

Jeg legger vekt på, selvfølgelig, at prosessoren er så rask som mulig og at det er så mye minne som mulig. Harddiskplass er underordnet, batteritid likeså. Det er også kjekt med så mye minne på skjermkortet(i hvert fall på den ene som 13 åringen skal redigere litt video på).

Grunnen til at jeg spør her at jeg har mistet oversikten over prossessorene, i forhold til sist gang jeg kjøpte, for da va antall Ghz en god benchmark. Nå har jeg ikke peiling. Jeg er at dyre prosessorer har mindre Ghz enn billigere, og då må vel teknologien ha kommet langt på andre områder at dette ikke har all verden å si.

Jeg ønsker også 15.6" skjerm DVD brenner(som støtter dual layer) samt integrert web-kamera. Om det følger med Photoshop Elements vil det også glede 13 åringen i hvert fall.

Jeg finner litt forskjellige pc'er i dette prissegmentet, men jeg er ute av stand til å veie dem opp mot hverandre p.g. lite kunnskap, så jeg vil sette stor pris på noen anbefalinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg ikke full oversikt av de beste bærbare maskinene.

Det finnes to alternativer:

*God og liten mini laptop med mellom 6" og 12" skjerm.

*Eller vanlig bærbar med 15" eller 16" skjerm.

Siden du er mere opptatt av ytelse så er nok vanlig bærbar tingen.

Husk at du ikke får alverdens ytelse, i den prisklassen, 4000-5000 kr, er mere beregnet for kontor bruk, internett surfing.

Det finnes maskiner som klarer mere en det, men da går det som regel på bekosting av kvaliteten f.eks dell og acer, der maskinene kan vare 1-2 år før noe ryker, ofte med for dårlig kjøling eller dårlig holbarhet ved fall på 1 meter.

En god på kvalitet, er nok størst sansynlig:

http://www.amentio.no/Avdelinger/PCogServere/PC-B%C3%A6rbar/15-16/Toshiba/Toshiba-Satellite-C650-15P---P-T4500-_-2-PSC08E-01Y00NN5-1132347.aspx Toshiba Satellite C650-15P - P T4500 / 2

Esystem, er nok bedre for mye pc for pengene, men kvaliteten er noe det dårligste man kan kjøpe, disse pcene kan være "Reprasjons produkt". 2-3 måner så funger de, men så er det problem igjen.

http://www.elprice.no/elprice/default.asp?page=vare&ProdusentID=LXNAE02065

Men man får mere ram, sikkert en mere effekgjerrig prosessor, core 2 duo, pleier å være bedre en pentium. Skjermkort sto det ikke noe om.

Husk at 2 GB ram, Intel Pentium T4500 / 2.3 GHz,Intel GMA 4500M Dynamic Video Memory Technology 5.0 er under kategorien kontor maskin, Intel skjermkortet funger dårlig til det meste annet, ram brikkene er i miste laget, og prosesssoren blir belastet, og er lite strømsparende, så totaltsett er neppe dette det beste å kjøpe, om kvalitet er viktigst.

Til en slik maskin, velg heller XP, da får du mere ytelse for 2 GB minne og en svak prosessor, skjermkortet blir mindre belastet også.

Men ja, det er vanskelig å få tak i3 eller i5, Nvidia GT 330, 4 GB DDR3 ram til 4000 kr.

Muligens AMD prosesorer, og HD 4550 er det du bør se etter? Ofte bedre på pris.

Bare så det er sagt "Ram på skjermkort" har lite å si på ytelsen, muligens det hjelper litt på videoredigering, og høy oppløsning men ellers ville jeg heller gått for Nvidia og ATI/AMD skjermkort, og heller droppet ram terorien med dårlig ytelse.

Intel lokker kunder med 1600 MB degridert minne, (Der rammen blir brukt sammen med i3) for å bedre grafikken, og bruker prosessoren til skjermkortet men uansett tviler jeg på det gir like bra ytelse, som å ha egen GPU med seperat skjermkort.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker så mye!

Bruken vil nok i hovedsak være enkle operasjoner som nettsurfing, online spill, kontorpakker(kommer til å bruke OpenOffice), sosiale samfunn og annet lett. Det er vel bare 13 åringen som kommer til å redigere litt(ikke mye) video, og da v.hj.a Windows Moviemaker. Kanskje hun også kommer til å redigere bilder. Ellers vil det være avspilling av musikk, youtube og Spotify.

10 åringen kommer nok bare til å bruke sin til enkle skoleoppgaver, chat, og surfing.

Kan hende jeg likegodt kan gå for de svakere og rimelige og heller installere XP på dem? Da kan jeg kanskje gjøre det med guttungens 11" mini også, for den har Win7. Jeg kastet ut alt som var forhåndsinstallert og fikk på plass Avast og litt annet smått, så da gikk det i hvert fall an å bruke den.

Det blir uansett ikke installert tunge PC spill på dem, ei heller Pinnacle Studio 12, som jeg bruker. Innebygd redigering får holde.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da ble det denne:

Acer eMachines E527 15,6" HD

Intel T3300, 3 GB, 320GB, DVD±RW, kamera, W7 Home

Den har i det minste dobbel kjerne, og til 3625(firmaavtale), levert til nærbutikken, var vel det et OK kjøp?

Jeg returnerte denne uten å åpne esken en gang, for Lefdal hadde nyåpning i Stavanger, og da fikk jeg en Acer med i3 prosessor, Win7 64bit, 4gb ram(med støtte for 8) 1gb nvidia skjermkort og 500Gb disk for 4000,-

Synes det var et bedre kjøp :-D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Da ble det denne:

Acer eMachines E527 15,6" HD

Intel T3300, 3 GB, 320GB, DVD±RW, kamera, W7 Home

Den har i det minste dobbel kjerne, og til 3625(firmaavtale), levert til nærbutikken, var vel det et OK kjøp?

Jeg returnerte denne uten å åpne esken en gang, for Lefdal hadde nyåpning i Stavanger, og da fikk jeg en Acer med i3 prosessor, Win7 64bit, 4gb ram(med støtte for 8) 1gb nvidia skjermkort og 500Gb disk for 4000,-

Synes det var et bedre kjøp :-D

Hehe! Var en del bra tilbud på Lefdal i forbindelse med nyåpningen ja.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...