cliffme Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Skal pusse opp et soverom som kommer til og bli barnerom med tiden. Skal jeg legge laminat eller parkett her? For min del heller det mot laminat, men hvilken isåfall? Det finnes laminat fra 69kr pr kvm -> 300kr pr kvm. Hva er forskjell? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 De fleste laminatgulv er kalde, harde og plastikkaktige å trå på. Det eneste som er bra med laminat, er slitestyrken. Også slitestyrken kan nok variere fra et billig til dyrt laminatgulv. Noen dyre laminatgiulv inneholder har innebygget støydemping som gir mindre trinnlyd (og er muligens mer behagelig å trå på). Hvor godt et laminatgulv tåler vannsøl varierer også, og vil påvirke prisen. Selv ville jeg valgt et gulv med ekte tre. Furu gulvbord, eller parkett med minst 3mm toppsjikt av ekte tre. Føles varmere og mer behagelig. Det er ikke like slitesterkt, men kan slipes når barna er ferdig med å lage hakk i det. Hvis du allikevel foretrekker laminat framfor parkett, hvorfor ikke velge et vinylbelegg? Mer behagelig å gå og krype på kne og leke på, tåler det meste inkludert saftsøl, og finnes i tremønstre som ser like ekte ut som plastiktreetterlikninga i laminat. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Bruk billigste laminat på barnerommet. Holder mer enn nokk. Er ikke store kvalitetsfoskjellen i selve belegget, men ofte i hvor bra selve klikksystemet er. Billige typer har ofte litt dårligere tolleranser slik at du kan få et bord som ikke er helt bra. Du kan da få en liten glippe eller en mikroskopisk kant i skjøten. Dette kan igjen bli skadet når du skyver ting langs gulvet. Kjøp heller et billig gulv hvor du slipper å irritere deg over evnt. hakk og små skader som kommer uansett kvalitet. Det er veldig lett å legge nytt så du kan jo legge 4 gulv til 70 kr kvm istedet for 1 til 300. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 Har bestemt meg for og legge Alloc laminat. Rommet er bare 10,1 kvm så det er bare småpenger det er snakk om. 260kr pr kvm = 2600kr. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Er enig med nummer 2 her. Har nettopp kjøpt leilighet, og irriterte meg grønn når jeg var på visning hos folk som hadde lagt laminat overalt. Ofte på grunn av "god slitestyrke". Laminat føles ofte hardere enn betong, og kaldere enn fliser uten varmekabler. Gulv av vinyl ser mindre pent ut, men er lunere å gå på og det tåler vann. I tillegg kan du legge skikkelig gulv rett oppå - laminaten må fjernes før du kan legge gulv... =) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 På et soverom ville jeg lagt billigste parkett: Mer behagelig å gå på enn laminat, og slitestyrke i massevis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå