Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Loqal fibernet og bridging av router som følger med

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på om det er noen på forumet her som har fått sin fiber-router fra Loqal bridget av loqalsupport.

Jeg skulle få min bridget for 1 uke siden, men jeg mistenker at den ikke er det.

Internettet mitt er bygd opp på følgende måte:

Fiber->intenoloqalrouter(skal være bridget)->Asus RT-n16(hovedrouter)->switch->hjemmenettverk.

Men som situasjonen er nå er at hvis jeg skal åpne port 21 til ftpserveren min, så må jeg først gå inn på intenorouteren (10.0.0.1) åpne port 21 og forwarde den til asus routeren (10.0.0.3) så gå inn på asus routeren og forwarde port 21 til ftp serveren.

Har snakket med flere som sier at intenorouteren kan ikke være satt i bridge modus ettersom jeg må åpne portene der, samt at Asus routeren har en lokal-ip istedenfor wan-ipen.

Har vært i kontakt med support på loqal, men de vet jo ikke hva de snakker om. De sitter jo der med troubleshooting bruksanvisningene sine: "Spør først om kunden har skrudd av og på modemet" osv osv. Med en gang jeg begynte å snakke om bridge og porting osv ble de helt blanke. Og få snakke med en teknikker er jo komplett umulig.

Wrap up: Noen som sitter på loqal fibernett med bridget router som kan fortelle meg om de har de samme som meg?

Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den er ikke bridget nei. Du får bare ringe de igjen. De du prater med skriver ut en "arbeidsordre" på at ruteren din skal konfigureres. Hør om dette er gjort. Hvis ikke si dem skal gjøre det.....

bare av nysgjerrighet da jeg straks får Loqal selv.. Hvorfor Sette ruteren i bridge? Asusen er nok en bedre ruter men er fibersentralen så ubrukelig at jeg må påregne å kjøpe en ekstra ruter?

Håper du får ordnet opp

Tom

Lenke til kommentar

For å si det slikt. Med 125 max global peers på utorrent, 30 torrents, så disker du. Ikke lange, men i halvt sekund. Nok til at du går ut og inn av msn, vt og eventuelle spill du spiller. Det er uansett speed du setter på utorrent. Er rett og slett for mange connections for routeren.

Har ringt og snakket med kundeservice 2 ganger angående at routeren ikke er satt i bridge. Begge gangene fått svar på at de skal fikse det med en gang...

Gled deg til å snakke med kundeservice. Er det noe teknisk ala da routeren jeg fikk ikke fikk no signal pga at installatøren ikke hadde satt den opp riktig så tok det 2 uker før en montør kom å fiksa det. Og det var pga at jeg stoppa en eltel bil utafor leiligheta og spurte om han hadde tid til å se på den. Tok han 20 sek å fikse det.

Tok 1 uke fra jeg spurte om de kunne sette den i bridge til de gjorde noe. Det viser seg nå at det eneste de har gjort er å disable alle lanportene 1 til 3 og latt 4 stå åpen, men ikke bridget den.

Har sendt de 2 mails angående montør som aldri kom og bridgen, får ikke noe svar på de.

Men da jeg sendte de mail angående betaling så fikk jeg svar 2 min etter jeg sendte eposten. Rart det der.

Alt i alt. Routeren deres suger. Kundeservicen deres suger.Du før mer speed enn du har betalt for, det er vel det eneste positive. 26 mb ned og 46 opp har jeg målt på flere plasser.

Men tilbake til utgangspunktet. Vil jeg bli kvitt random disconnects når og hvis intenorouteren blir bridget på ordentlig? Har jeg rett i teorien at det er intenorouteren som discer meg, fordi den rett og slett jobber med pakkene enda? Og at Asusen egentlig nå er en veldig dyr switch?

Endret av Radhoo
Lenke til kommentar

Med 125 max global peers på utorrent, 30 torrents, så disker du??? merkelige greier

Fibern skal ikke ha noe problem som helst med mer enn som så. så det kan være rutern ja..

men det ser du først når du får bridget den ordentlig.. når du tester ellers med ping og routing.. noe pakketap e.l? Regner med du snakker om kablet nettverk

Lenke til kommentar

Mister ikke noe pakker nei, men routeren har samme problemet som flere andre routere som følger med diverse nettselskap. Den suger :p Er veldig korte disconnects, men lenge nok til at du hopper ut av msn, vt og spill.

Disconnects er nok forårsaket av pakketap. :ph34r:

Hvis du laster ned http://codefromthe70s.org/perfgraph3.aspx og velger "round trip times to other host" www.uio.no , så vil du kunne følge med pakketap på oppgavelinjen din. Utvid grafen for å se over større tidsrom.

Du kan også sette opp monitorering av forbindelsen mellom PC og router. Da velger du ipadressen til routeren i stedet for www.uio.no (du kan sette opp begge for å ha bedre oversikt).

Jeg bruker programmet til å følge med tilstanden til internettforbindelsen mm. Har du router som støtter SNMP, så kan du også monitorere bruk av båndbredde mellom router og internett :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå etter over det har gått 1 måned så har loqal endelig klart å sette routeren i ordentlig bridge. Har ordentlig WAN-ip på asus routeren. Så nå får jeg bruke et par dager å teste om jeg får de samme disconnects nå med ny routeren som da intenorouteren ble brukt. Men har store forhåpninger nå.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Dere som har fiber fra Loqal, hvor er det tilgjengelig? Loqal er min bredbåndsleverandør, men å finne ut hvor de tilbyr fiber er klin umulig... Jeg vet at de ikke tilbyr det der jeg bor, men er interessert i å finne ut om de tilbyr det i området rundt, eller om de har noen prosjekter på gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...