HDSoftware Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Folkens. Jeg skal sette opp et nettverk trådløst og trenger litt info om hva som er best og mest stabilt. Trenger følgende funksjonalitet: * WiFi skal spres ut på et større kontorlandskap i to bygninger. Må derfor kunne forsterkes på en eller annen måte. * Det bør kunne settes opp flere soner slik at gjester kan koble seg til nettet uten å få tillgang til servere * Noen server tjenester må være tilgjengelig på flere soner * Alle sonene skal selvsagt ha tilgang til Internet venter spent på svar. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 Fikk akkurat et svar fra Cisco om hvordan man enkelt kan sette opp ROAMING. Tenkte jeg la det opp her hvis noen andre også lurte på dette: 1. Alle AP/Routere må være på samme LAN. De sier CAT5, men ser ikke at dette burde ha noe å si 2. Alle må ha samme SSID 3. Alle må ha UNIK kanal. Det er derfor mulig å ha inntill 11 enheter i Nord Amerika som de sier 4. Det annbefales at man bruker et lengre kanalhopp mellom de nermeste enhetene, 3 - 6 - 11 5. Hvis WEP er aktivert så må alle enhetene bruke samme algoritme, passord, keys og TX-Keys for at PCene skal kunen ROAME Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Hei Du kan jo alltids kontakte Data equipement å få prisoverslag og tips til løsning fra Meru. Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Bruk kanalene 1, 6 og 11 - da det er de som er de tre kanalene som ikke overlapper. Men ja, bare sett opp boksene med samme SSID og samme sikkerhet (WPA2 - AES anbefales)... Hvis du skal ha flere soner så trenger du tilgangspunkt som støtter flere VLAN - da knytter du bare de forskjellige VLANene opp mot forskjellige SSIDer Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Bruk kanalene 1, 6 og 11 - da det er de som er de tre kanalene som ikke overlapper. Hvorfor ikke 1, 7 og 13, så har du i tillegg fjerna alle ikke-europiske klienter fra 1/3 av aksesspunktene dine? Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Hehe, joa - men hva når du får en amerikaner på besøk? Pluss så har jeg opplevd endel problemer med kanal 13, for selv om ting selges i Norge har en god del amerikansk firmware... Men ska du være nasjonalistisk så er kanal 13 veien å gå Lenke til kommentar
Knopfix Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 A radio kan også brukes med større utvalg av kanaler som ikke forstyrres av B\G radio kanalene. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 29. september 2010 Forfatter Del Skrevet 29. september 2010 Folkens, jeg har testet dette litt og det ser ut til å virke relativt greit... Jeg leser også om noe som heter WDS, er dette en vei å gå eller skaper dette bare problemer? Så vidt jeg kan se så er WDS en slags Repeater funksjonalitet som gjør at de trådløse boksene snakker sammen via WIFI og ekspanderer nettet. Hva er fordeler og ulemper med dette? Lenke til kommentar
mhw357 Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Ulempen er at det nesten aldri fungerer Eller det ikke bare enkelt og sette opp, og det er kresent om hvilke bokser du bruker (er best å bruke samme type bokser)... Og så blir jo båndbredden halvert, siden repeateren må både sende og motta data... Og det er heller ikke alle bokser som støtter WPA kryptering når de brukes i WDS modus, noen støtter bare WEP - som er jo helt håpløst... Men finner du de riktige produktene (google it!) og har tid til å fikle litt med oppsettet så skal det gå ann å få til et bra system Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 (endret) tomt til salgs Endret 29. september 2010 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 4. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2010 Vi har nå satt opp trådløst med forskjellige soner ved hjelp av kanaler, men med samme SSID. Dette fungerer faktisk helt sømløst. Brukte en IPhone, koblet opp mot YouTube for å streame en video. Bevegde oss fra bygning til bygning og etasje til etasje. Nettet oppdaterte seg automatisk og ingen hakk i YouTube avspillingen. Genialt. Han som fant opp De andre metodene bør få seg en på trynet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå