Gå til innhold

Intel tilbyr opgradering over nett på cpu

Mantaturbo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sørgelig idé...

En dårlig trend at hardware markedet blir mer låst.

Et marked som alltid har vært greit i forbindelse med at

man var garantert et minimumsytelse og litt flikking kunne føre til en ekstra bonus.

Vil mest sannsynlig kun føre til at mid-end hardware blir dyrere og/eller mer tungvindt å benytte fullt ut.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Selv forsto jeg ikke detaljerne her.

Er det slik at intel selger prosessor, med service, som gjør at produsenten kan fjernstyre maskinen og overklokke den? så slipper man å gjøre det selv.

Eller kjøper man prosessor f.eks pentium G6951 og kjøper service avtale, så kan man oppgradere gratis til i7?

Men uansett, hvofor ikke bare kjøpe i5, i7 fra første stund?

Så har man noe som funger på overklokking, hvis man skulle trenge kraftigere prosesssor?

Uansett er neppe Pentium noe særlig på verken ytelse per watt eller overklokking.

Typisk intel å lokke med dette, når de har allerede planer å oppgradere intel prosesssorene med nye sokkel, om 1-2 år, så dere som har i5 eller i7 trenger nytt hovedkort og prosessor nestegang også.

Jeg velger heller å fortsette med LGA 775 og AM3 prosesssorer en stund til, til intel prosessoren takker for seg. Da er det på tide med noe nytt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men hva er vitsen?

Blir jo samme som å kjøpe i7 930 uten turboboost til 1300 kr, også ved å bruke et programvare som man kjøper kan man aktivere turboboost.

Sikkert unødvendig for overklokkere, kanskje man enkelt kan aktivere dette i bios?

Eller kjøpe intel SSD disker, til 1000 kr også uten "trim" funksjonen også kjøpe et program som gjør at man aktiverer funksjonen.

Forstår dere hva jeg mener? Blir jo unødvendig, men bra for kjøperne, som finner feil i bios, som gjør at man kan aktivere 4 kjerner på 3 kjernes prosesor, så det er sikkert mulighet å finne et hull i bios.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men hva er vitsen?

Blir jo samme som å kjøpe i7 930 uten turboboost til 1300 kr, også ved å bruke et programvare som man kjøper kan man aktivere turboboost.

Sikkert unødvendig for overklokkere, kanskje man enkelt kan aktivere dette i bios?

Eller kjøpe intel SSD disker, til 1000 kr også uten "trim" funksjonen også kjøpe et program som gjør at man aktiverer funksjonen.

Forstår dere hva jeg mener? Blir jo unødvendig, men bra for kjøperne, som finner feil i bios, som gjør at man kan aktivere 4 kjerner på 3 kjernes prosesor, så det er sikkert mulighet å finne et hull i bios.

Hadde i noen tilfeller vært en fordel. Har f.eks. en i5-750 som jeg gjerne kunne ønsket meg hyperthreading på. Det ville med den funksjonaliteten vært mulig å kjøpe dette senere. Pr. i dag må jeg kjøpe en i7 prosessor på samme sokkel for å få til dette.

Problemet blir jo at forbrukere betaler for en prosessor som har masse funksjonalitet som Intel låser for dem. Tanken på låst funksjonalitet gir meg litt DRM feeling og jeg misliker derfor konseptet. Er også kanskje et sikkerhetsproblem. Kan noe aktiveres over internett vil det trolig kunne deaktiveres. Tenk om man kunne halvere prosessorkraften til et firma over natten?!?

Lenke til kommentar

Det er en knallgod ide, siden det allerede blir gjort idag.

Samme cpu selges under flere navn, med forskjellig ytelse. Ikke bestandig fordi det er noen legimitim grunn til å strupe de, men kun fordi markedet krever x antall cpu-er til en viss pris.

For å ta et fiktivt eksempel med teoretiske tall, som ilustrerer hvorfor dette er en god utvikling:

CPU #1 kan yte 100, yter 100, og selges til 2000,-

CPU #2 kan yte 100, yter 50 fordi den selges til en lav pris i en annen eske enn CPU #1, og selges til 750,-

CPU #3 kan yte 100, yter 50, og selges til 750,- med en oppgraderingsmulighet som koster 1250,-.

Valg #1 og #2 har vi allerede i dag. Denne ideen gir oss forbrukere flere valgmuligheter, og potensielt lavere priser, siden man kutter et mellomledd når man betaler for en oppgradering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...