Gå til innhold

Hjelp til kjøp av Laptop

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Jeg må kjøpe ny laptop nå, min gamel krasjet i går..

Det jeg lurte på er hvilke erfaringer har folk med kjøp av pc via for eks Finn.no og lignende "bruktmarked"?

Og hva jeg være spesielt obs på ved kjøp av brukt pc?

Frem til nå har jeg kun hatt Dell, noe som jeg har utelukkende gode erfaringer med. Men nå har jeg ikke tenkt noe særlig på merke, men tar i mot alle forslag med takk:-).

Mvh

Meg:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv vil jeg anbefale å være forsiktig med bruktmarkedet. Kjøpskontrakter, og kvitering er viktige, selv om det ikke er beviser, i seg selv på lovlig kjøp, er det et bevis på at du prøver å handle i god tro.

Du bør helst hente maskinen, eller ha med folk med deg, under kjøpet.

Nå finnes det mange seriøse selgere, men på bruktmarket, bør du også være forsiktig.

Siden det finnes utlandske som skriver dårlig språk, kan være dårlig engelsk, som er copy/paste fra google translate. Er du uheldig der, kan gjerningsmannen befinne seg i utlandet, og tjener på å lure normenn å forhåndbetale varer. Ofte er også prisene for godt til å være sanne, f.eks man får 32 TB USB minnepenn fra kingston under 200 kr.

Det du bør sjekke, er å kunne prøve maskinen før du betaler. Eller i det miste kunne se, maskinen, sjekk da etter riper, skader som prisen kan være å vurdere. Om selgeren har dårlig tid, bør du være litt mistenksom. Ungå gatesalg, kjøp bare om flere ser på. Hør med selgeren hva maskinen har vært brukt tidligere, hvis maskinen har vært kjøpt et annet sted brukt igjen, vær også forsiktig da.

Du bør også spørre om serienummer, for å ungå at varen kan være piratkopi, eller noe ulovlig salg.

Angående gode maskiner, så er neppe Dell, acer Esystem, maskiner du bør bør vurdere.

Kjøp heller Toshiba, ASUS, IBM, Multicom, Fujitsu computer simens som regel bedre kvalitet i de maskinene.

Selv har jeg kjøpt små ting på finn.no og Qxl.no, men jeg er veldig forsiktig, å sjekker adressen, referansen til selgeren. Det er jo litt skummelt å betale på forhånd, men når det er under 800 kr, klarer jeg å overleve hvis jeg blir lurt. Men ja over 5000 kr i tap er kiipt.

Der er ofte QXL bedre en finn.

Ville heller statset på stasjonære maskiner, siden tastaturet, skjermen, batteriet kan være i dårlig kvalitet, og utslitt.

Kjøper du stasjonær, så dropp PC skjerm, mus og tastatur, siden det er så billig i kjøp.

Om du ikke skal ha widescreen, går det ann med brukt.

Husk også være forsiktig, om selgeren ikke oppgir adresse, som du kan hente maskinen hos. Og anbefale deg å vente et sted i oslo, eller foreslår en ny adresse fra tid til annen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...