HOK Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Heisann, Etter rundt ett år i det sivile(jobbing, og nå studier) har jeg begynt å savne militæret litt, og har i den sammenheng sett på diverse ting jeg kanskje kan tenke meg. En av disse tingene er EOD. Det ser ut som et veldig interessant yrke. Men det er veldig lite info om dette på mil.no(bombe!)Og jeg lurer derfor på om noen sitter inne med noe informasjon om utdannelsen og tjænesten generelt? -Er det mye felt i utdannelsen/tjænesten? -Ser at man er på en type nasjonal beredskap og bistår politiet etc med EOD-relaterte ting, men hva består dagene av som sersjant i eksplosivryddetroppen? Ser nå at jeg har veldig lite peiling på akkurat dette, så tar imot all informasjon med glede. -Kiserud Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) . Endret 15. mars 2011 av Glavalavala Lenke til kommentar
xWeeNx Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) DMIL? Er dette en enhet i Forsvaret? Du har sikkert lest dette, trådstarter: http://www.mil.no/felles/fkl/start/avdelinger/faes/ Du kan også prøve å finne litt informasjon på www.milforum.net, mange der inne med mye kompetanse innen Forsvaret, og sikkert noen som har jobbet/jobber med dette. Tråd om EOD: http://milforum.net/forum/viewtopic.php?f=44&t=2031 Om du er klar for noe skikkelig tøft, så har du jo også Minedykkerkommandoen. De har spisskompetanse innen EOD og avdelingen er periodevis på nasjonal beredskap mot terror-bomber, samt bidrar ofte med støtte til sivil myndighet. http://www.mil.no/sjo/keskdr/kyststrid/start/minedykker/ Endret 21. september 2010 av xWeeNx Lenke til kommentar
Superdan Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7301489 Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) . Endret 15. mars 2011 av Glavalavala Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Bare for å legge ballen om FTBS død for godt: Det finnes ikke EOD-linje for den befalsskolen mer. Var for høy strykprosent, sist jeg hørte. Kan hende det kommer igjen, men er lite trolig. Lenke til kommentar
roedpunkt Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Hei. Har kansje vert borti folka du tenker på. Enheten jeg tenker på kalles DMIL etter hva jeg husker, og står for demilitalisering. Hovedjobben i det noske forsvaret for de jeg vet om som driver med slik fast, er å destruere gammel utgått ammunusjon av ulik type, samt uskadeligjøring av funn ute i felten. Det er faste anlegg for destruering av eksplosiver og ammunusjon i Norge og ikke veldig mange som trengs for dette. Mest sivilt peronell blir brukt til dette. Vil tro du ser for deg å jobbe slik som dette : Vil nok gå ut i fra at en slik enhet som kun driver med dette ikke finnes i det norske forsvaret, men at spesialtropper tar seg av slikt, og har denne oppgaven i tillegg til annet. Evnt. folk fra DMIL. Er det snakk om bomber i bygg har nok Politiet egne som er trent for slikt. Sikkert også enkelte enheter som har perjoner som er utlært til å desarmere ulike typer eksplosiver. Men det er nok ingen egen norsk "BOMB SQUAD". Men er det f.eks. en gammel granat fra WWII som blir funnet et sted så er det DMIL som rydder opp. De bistår sikkert Politiet i enkelte situasjoner også. Måtte registrere meg på forumet bare for å fortelle deg at dette er bare pisspreik! Du har tydeligvis NULL peiling på dette feltet, og bør derfor ikke spre slik feilinformasjon! DMIL? Har du drømt? Til trådstarter... foreslår at du stiller spørsmål som omhandler Forsvaret på milforum.net, da det virker som om det bare er unger uten erfaring som poster på dette forumet. Jesus fucking christ! Lenke til kommentar
SuuntoCore Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) . Endret 16. november 2013 av daim911 Lenke til kommentar
roedpunkt Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Meg bekjent er disse de eneste avdelingene som holder på med EOD: - Minedykkerkommandoen (MDK), underlagt Marinens Jegervåpen i Sjøforsvaret. http://forsvaret.no/...minedykker.aspx - STING, Stormingeniør, underlagt Ingeniørbataljonen i Hæren. http://forsvaret.no/...rmingenior.aspx - Force Protection har et eget EOD opplegg i Luftforsvaret. http://www.mil.no/lu...rticleID=171279 I tillegg har du EOD-troppen på Sessvollmoen, som i motsetning til hva Glavalavala påstod, har som jobb å uskadliggjøre bomber, både i Norge og i utlandet. Du finner mer info om EOD-troppen på milforum.net, ikke kast bort mer tid på å spørre her. Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 (endret) . Endret 15. mars 2011 av Glavalavala Lenke til kommentar
roedpunkt Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Litt gammel tråd foresten. På tide å lukke opp øynene å våkne kansje. Hmmm. Vel les litt mer du. Hva er pisspreik??? Skjerp deg og språket ditt. Har nok litt mer peil en det du tror. Når jobbet du for forsvaret sist? Jeg jobbet for dem for 2 uker siden. Da relatert til det du kaller pisspreik. I likhet med mange andre her på forumet, presenterer du dine egne teorier som fakta. Dette er lite gunstig for folk som er ute etter informasjon om diverse avdelinger. Vet dere ikke svaret på spørsmålet, så la være å post! La oss ta en titt på påstandene dine... Enheten jeg tenker på kalles DMIL etter hva jeg husker, og står for demilitalisering. Ingen avdeling i Forsvaret ved det navnet, og ordet "demilitarisering" betyr følgende: demilitarisering, avmilitarisering, folkerettslig servitutt som forplikter en stat til ikke å ha festningsanlegg eller militæravdelinger innen et bestemt område. Svalbard og den nøytrale sone mellom Norge og Sverige er eksempler på slike områder. (Fra Store norske leksikon). Dette har ingenting med EOD å gjøre whatsoever. Vil tro du ser for deg å jobbe slik som dette : Vil nok gå ut i fra at en slik enhet som kun driver med dette ikke finnes i det norske forsvaret, men at spesialtropper tar seg av slikt, og har denne oppgaven i tillegg til annet. Det finnes to avdelinger i Forsvaret som har uskadeliggjøring av bomber som hovedoppgave, nemlig Minedykkerkommandoen (MDK) og EOD-troppen. Bildet du referer til kunne godt ha vært av en operatør fra EOD-troppen, da de også bistår politiet ved bombefunn i Norge, i tillegg til å operere i utlandet (les: Afghanistan). Hva er en spesialtropp, forresten? Men det er nok ingen egen norsk "BOMB SQUAD". Nei vel. Gratulerer med fullført førstegangstjeneste, forresten. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Alltid win med folk som poster "fakta" og nekter å innse at slaget er tapt når noen korrigerer dem. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 12. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2011 Alltid win for en usikker trådstarter å ha to stk som krangler og er like sikre på det de snakker om også! 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Vel, er det ikke bedre enn at det spres feilinformasjon? Lenke til kommentar
HOK Skrevet 13. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2011 (endret) Vel, er det ikke bedre enn at det spres feilinformasjon? Tja. Jeg aner jo ikke hvem som har rett. Så med mindre det kommer en luring av en tredjepart på banen og bekrefter en av tingene, så må jeg bare se andre steder etter stoff. Men fått snappet opp en del info på milforum, og i ettertid har jeg funnet ut at jeg primært vil prøve meg på noe annet. Så er egentlig ikke så nøye. Edit: Nå skal det sies at jeg holder en knapp på Roedpunkt. Men som sagt, det er ikke så nøye lenger. Endret 13. mars 2011 av HOK Lenke til kommentar
roedpunkt Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Alltid win for en usikker trådstarter å ha to stk som krangler og er like sikre på det de snakker om også! Jeg har kun presentert fakta som er offentlig tilgjenglig på Forsvarets to nettsider. Andre påstår de vet ting fordi de har vært borti folk i en avdeling som ikke eksisterer i Forsvaret (DMIL), og dikter opp ord, som "demilitarisering" og "spesialtropper". Leste du igjennom innlegget mitt, så hadde du kanskje også sett at jeg motbeviste påstandene om at det ikke finnes en egen norsk "bomb squad" (MDK og EOD-troppen). Det bør ikke være så vanskelig å velge hvem man skal tro på. Lenke til kommentar
saftsus Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Nei her var det ikke mye tvil, Glavalavala er jo helt på jordet. Likte godt DMIL, hahaha Lenke til kommentar
Glavalavala Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 (endret) . Endret 15. mars 2011 av Glavalavala Lenke til kommentar
roedpunkt Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 At roedpunkt tror han kan noe og søker på mil.no og tror alt står der så lykke til med førstegangs tjenesten for den har du ikke hatt. Har mer enn bare førstegangstjenesten, skal jeg si deg. Rødpunkt he he så forbanna teit wannabehitman he he. Voksent. Hvor gammel er du egentlig? Det er ingen egen bombe patrulje lik den du ser på amrikanske filmer. Jo, MDK og EOD-troppen. Du er ikke ansatt i forsvaret i Norge og kun desarmerer bomber. Igjen, MDK og EOD-troppen. Stort sett i Norge så er det 1 års kontrakter på aktiv tjeneste og de ferreste tar så forferdelig mange. Da kan man søke om 1 år som mineryder i Afganistan. Her presenterer du antagelser/teorier som fakta, igjen. La være å post mer, vær så snill. Lenke til kommentar
HOK Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Du sier at ingen avdeling i det norske forsvaret har som primæroppgave å desarmere bomber etc. I tillegg råder du meg til å lese om minedykkere på forsvarets hjemmesider, har du lest der selv? Minedykkerkommandoen har en solid plattform for generell kompetanse på eksplosivrydding og har videre spisskompetanse innen følgende felt: • Uskadeliggjøring av improviserte sprenglegemer • Eksplosiver på land • Eksplosiver på og i sjøen • Tiltak mot miner på grunt vann • Dypdykking og ubåtredning • Sanitet • Skyting Det jeg forstår av dette er at MDK faktisk kun driver med dette. Hvor får du informasjonen din fra? Du nevner at du tidvis jobber i Forsvaret, med hva da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå