Mikkis2k Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) solgt til 12200 Endret 21. september 2010 av Mikkis2k Lenke til kommentar
Maccan Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Jeg vet ikke helt jeg. Personlig ville jeg ikke gitt så mye. Rett og slett fordi de 2k ekstra er verdt det for å ha garantien og det tror jeg PC byggere i denne prisklassen også skjønner. Du kan selvfølgelig være heldig. Det er en god PC, men jeg tror du har en bedre sjanse på å selge den for 10k. Du må for all del prøve, men tror ikke det går. Tenk også på at det kan være et + for folk som har lyst på en overklokket PC men som ikke helt vet hvordan. Kanskje du kan tilby dette? Endret 21. september 2010 av Maccan Lenke til kommentar
Mikkis2k Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Jeg vet ikke helt jeg. Personlig ville jeg ikke gitt så mye. Rett og slett fordi de 2k ekstra er verdt det for å ha garantien og det tror jeg PC byggere i denne prisklassen også skjønner. Du kan selvfølgelig være heldig. Det er en god PC, men jeg tror du har en bedre sjanse på å selge den for 10k. Du må for all del prøve, men tror ikke det går. Tenk også på at det kan være et + for folk som har lyst på en overklokket PC men som ikke helt vet hvordan. Kanskje du kan tilby dette? det burde ikke være vanskelig nei. har alle boksene til delene så garantier er der. har også mulighet for å hjelpe visst de vil absolutt overklokke dataen. 10k? det er jo helt på jorde :/ det er nesten 6k mindre enn hva jeg ga for den, 1mnd er ikke minus halve prisen Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Vel, når du ser hva du sitter igjen med av ytelse, så kan jeg skjønne at maccan sier ca 10k for den pcen. Intel sine cpuer har falt i pris, og en I7 950 koster like mye. Hvorfor skal noen velge ozc platinum ram foran gold serien, for eksempel? CPU kjølinga har jo blitt testa grundig av flere, og de sier den er grei, men luftkjølere i samme prisklasse er bedre. Western Digital Green serien er kjent for å virke, men være trege, hvorfor gikk du ikke for 2 stk samsung disker? Og bygd av en profesjonell(deg)? Hvilke bevis har du for at du kan bygge, at du har gjort alt riktig, ikke hatt noen "byggeuhell" eller prøvd overklokking og funnet ut at dette ikke er noe for deg? Jeg veit det at mange kan bygge pc, og sikkert gjør en grei jobb, men er en grunn til at jeg alltid er skeptisk til å kjøpe brukt. Sier ikke at du er verken ukyndig eller noe som helst, men det er flere der ute som tenker som meg når du selger et såpass "nytt" oppsett så fort etter du har kjøpt det selv. Edit: Kan jo også arrestere deg på det der du skriver at pcen ikke er overklokka eller fikla med. Ved å kjøre et enkelt søk på din bruker, har du jo spurt om og skrevet at du har klart å overklokke cpu til 3.3ghz, og du har også tukla med skjermkortet ditt. Du sitter jo regelrett og juger om tilstanden på komponentene og blåser i nesa når folk sier den er verdt 10k? Ta deg sjøl i nakken, gutt og finn ut hva du vil. Endret 21. september 2010 av traskas Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Maks 10k pga tap av garanti/reklamasjon samt at du ikke kan gå god for at PC er forsvarlig montert. Ved salg av enkeltkomponenter ville de ha vært verd noe mer da punktet om forsvarlig montering bortfaller. Dessuten er det mulig å få tak i mer attraktive komponenter til en god pris ved å kjøpe nye komponenter med garanti. Hvis du er profesjonell greier du vel selv å sette prisen? Profesjonell tilsier at du enten jobber med det til daglig eller at du er en annerkjent bygger i en klasse langt over det som er normalt. Endret 21. september 2010 av BadCat Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Edit: Kan jo også arrestere deg på det der du skriver at pcen ikke er overklokka eller fikla med. Ved å kjøre et enkelt søk på din bruker, har du jo spurt om og skrevet at du har klart å overklokke cpu til 3.3ghz, og du har også tukla med skjermkortet ditt. Du sitter jo regelrett og juger om tilstanden på komponentene og blåser i nesa når folk sier den er verdt 10k? Ta deg sjøl i nakken, gutt og finn ut hva du vil. Dette er jo ganske ille. Liker ikke løgnere. Må for øvrig korrigere trådstarter. 6000,- er ikke 50% rabatt på 15.500,-. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Med tanke på at Pcen har vært overklokket og at trådstarter har tydeligvis lyget om det, så bør jeg si at den er verdt maks 7500, om den i det hele tatt fungerer da. Godt mulig at TS har herpa den på en eller annen måte og selger den nå for å prøve å lure en annen fjott til å kjøpe den og dermed begrense tapet sitt. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Hardware blir ikke mindre verd av at det har vært overklokket, men spørsmålet er hvordan det har vært utført på samme måte som spørsmålet om hvordan en generell komponent har blitt brukt. Eksempel: Å moderat overklokke et skjermkort er ikke feil bruk. Å kjøre et skjermkort på standard innstillinger i 1 år uten å forsikre seg om at vifteskaleringen i forbindelse med PWM-viften virker som den skal er feil bruk. Påmerket hastighet refererer til at komponenten skal virke ut av boksen på gitt frekvens og spenning uten noen form for tweaking på selv det simpleste hovedkort. Det er ikke noe som tilsier at verdi går tapt for at man finner sweetspot for egen komponentkombinasjon. Å ha prosessoren i daglig drift med >10% økt driftspenning må derimot regnes som feil bruk da det utsetter prosessoren for betydelig påkjenning. Hvis prosessoren er ment for 1.2 volt skal man ikke gå mye over 1.3v før det regnes som uforsvarlig. Ved spenningsøkning øker på i7 effektapet betydelig i forhold til frekvensøking. Ved høy nok frekvens kan 0,1v tilsvare oppimot 100W ekstra effekttap og man vil måle temperaturforskjeller på 10-20 grader ved last evt en metning på kjølerens termiske egenskaper med resulterende overheting. Det rare her er hvis en "profesjonell" har greid å overklokke til FANTASTISKE 3.3 GHz når en i7-930 skal gå rett opp på 3.65 GHz ved å kun sette BCLK til 166. At TS lyver og prøver å fremstå som profesjonell uten å være det gjør at jeg aldri ville ha kjøpt denne PCen, for hvem vet hva TS kan ha utsatt den for. PC er i mine øyne derfor ikke salgbar med mindre kjøper bor så nært at det er mulig å teste PCen grundig. Det kan det bli en dyr og ubehagelig opplevelse for en potensiell kjøper som verken er spesielt kyndig eller stødig på feilsøking. Endret 21. september 2010 av BadCat Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Haha håper vi får en kommentar fra trådstarter :!: Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Badcat : Vi er nok enige, dog er nok formuleringen vår litt annerledes. Mitt forrige innlegg var min måte å si det samme som du skrev bra formulert på noen få settninger. Ser ut som TS har trukket seg fra diskusjonen. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Hardware blir ikke mindre verd av at det har vært overklokket, men spørsmålet er hvordan det har vært utført på samme måte som spørsmålet om hvordan en generell komponent har blitt brukt. Eksempel: Å moderat overklokke et skjermkort er ikke feil bruk. Å kjøre et skjermkort på standard innstillinger i 1 år uten å forsikre seg om at vifteskaleringen i forbindelse med PWM-viften virker som den skal er feil bruk. Tenker du på bortfallet garanti og forkortet levetid? Så ja maskinvaren blir mindre verdt ved overklokking. Eneste untaket, er kjøpere, som ikke gidder, eller ikke ønsker å tukle med innstillinger, for de er redde for at maskinen til 10 000 ryker på 15 minutter. De vil ha en overklokket pc til lav pris. Men uansett bør det oppgis under kjøp, om maskinen har vært overklokket. Hva vis maskinen ryker etter 1 måned etter kjøpet, også kunden får ikke klaget på maskinen, siden kjøperen mangler kvittering? Da får selgeren forklarings problemer. Og en misfornøyd kjøper. Det er jo mulig, i følge kjøleegenskapene, bytte bedre vifter, og kraftigere kjøling, men uansett vil alltid levetiden forkortes ved overklokking. Selv har jeg aldri sett butikker, som selger prosessor overklokket. Annet turboboost som er en funksjon fra produsent. Og f.eks HD 5670 OC som står på skjermkortet, er også noe produsentene skriver, men de kunne like godt solgt varen som høyere nr. Endret 21. september 2010 av LMH1 Lenke til kommentar
doink Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Trådstarter har her blitt tatt i å fortelle usannheter og dermed er krigen igang. Forståelig nok... Jeg må alikevel si at å slakte PC'en og prate om priser på under 50% etter 1 mnd bruk pga TS ikke er ekspert i overklokking blir å ta litt hardt i. Ut i fra inleggene hans så ser det ut som han er et stykke i fra å gjøre noe uforsvarlig, og verken cpu eller gpu tar permanent skade av noen milde overklokkingsforsøk. Tilbake til spørsmålet. Jeg vil anslå en verdi på +/- 10.000 inkl evt. frakt. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Garanti ryker ikke ved forsvarlig overklokking med mindre det er ekplisitt spesifisert. Hvis komponenten er skadet som direkte resultat av overklokkingen ("Lolz, jeg satte 1.9 volt selv om det var merket med rød tekst og standard er 1.2v. Selv om det ikke virket så fortsatte jeg å teste denne innstillingen utallige ganger til det ikke startet noe mer.") så er det ukyndig bruk og garanti gjelder selvsagt ikke. De fleste skjermkort blir til og med levert med verktøy for at brukeren SKAL overklokke. All elektronikk degraderes over tid, og hvis temperatur er ute av kontroll så degraderes det raskere enn ment. Elektronikk er følsomt for temperatur og spenning. Førstnevnte står i direkte samsvar med sistnevnte da spenningen utgjør en del av effektregnestykket som igjen avgjør temperaturen etter forhold med kjølingens termiske egenskaper. Så lenge spenning og temperatur holdes normalt kan en overklokket prosessor godt vare ut over din levealder uten å vise synlige tegn til degradering. Du må regne med å måtte bytte hovedkort noen ganger underveis da kondensatorer osv ikke kan regnes har like lang levetid. Selv etter kun 6 år vil nyeste generasjon prosessorer være 16 ganger raskere. Hvem har da behov for at en prosessor skal vare i 100 år? Etter 5 år så er PC-utstyr helt utdatert. Det vil som regel være så energisløsende i forhold til ytelsen at det ikke er forsvarlig å ha det i drift. Å ha en 1150W i7-Rigg med 3x GTX 480 i drift om 5 år vil være helt uforsvarlig. Det vil være systemer på 400W som parkerer ytelsen. Det er ikke feil bruk å overklokke forsvarlig med tilstrekkelig kjøling. Kommende generasjoner prosessorer kommer til å øke frekvensen betydelig automatisk så lenge kjølingen tillater det. Det er allerede annonsert for Sandy Bridge. Det er feil bruk om kjølingen overheter pga du har høy romtemperatur grunnet baking på kjøkkenet. Siden prosessorer er brent inn i ovn på fabrikken så skal de tåle moderat overklokking. Ekstremklokking med LN2, 30% økt spenning og dobling av frekvensen dekkes selvsagt ikke av garantien. Endret 21. september 2010 av BadCat Lenke til kommentar
genesis Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) LMH1, DELL som er en "ganske" stor aktør, selger overklokket ifra butikk igjennom spillsystemene "Alienware".http://tinyurl.com/22wsnu9Hva mener du de kunne like godt solgt varen som høyere nr.?Mener du 5750 OC er det samme som 5770 Underklokket?Eller gtx 460 OC er det samme som gtx 470?... noooope!Er enig med LMH1 at det bør oppgis hvorvidt den har vært overklokket, men man bryter nok ingen lov ved å ikke gjøre dette. Situasjoen er annerledes dersom kjøper etterspør denne informasjoen.BOBCAT, jeg vil tippe reklamasjonen på en bil forsvinner dersom man moderat trimmer motoren e.l. (eventuellt kun reklamasjonen på motoren). På samme måte vil jeg tro det er "feil bruk" å fysisk moderere produktet og omgivenlsene på denne måten for å øke ytelsen utover rammen som er gitt ifra produsent el. butikk.At en ikke-kyndig person skal åpne maskinen, og forstå at det er noe galt med vifteskaleringen blir som at jeg skal gjøre meg kjent med og forstå at det kan være noe galt i trykkmåleren i bilmotoren (som fører til unødvendig mye slitasje på andre deler)... nauu! edit: Jaaau!? Det er altså lovgitt at reklamasjon og garanti ikke ryker ved moderat overklokking? Spennende...Det er ingen fasit på hvorvidt HW får mindre verdi om det er overklokket. Markedet og den enkelte bestemmer dette. Du hinter jo selv til at det er forskjell på moderat klokk og insane tyning.TIL Trådstarter_Dersom maskinen hadde vært midt i blinken for meg eller noen jeg skulle anbefale til, ville det blitt 8-10k. Dog må mest mulig parpirer og troværdighet være tilstedet. Selvsagt må det også testes. Endret 7. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
Mikkis2k Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Edit: Kan jo også arrestere deg på det der du skriver at pcen ikke er overklokka eller fikla med. Ved å kjøre et enkelt søk på din bruker, har du jo spurt om og skrevet at du har klart å overklokke cpu til 3.3ghz, og du har også tukla med skjermkortet ditt. Du sitter jo regelrett og juger om tilstanden på komponentene og blåser i nesa når folk sier den er verdt 10k? Ta deg sjøl i nakken, gutt og finn ut hva du vil. Dette er jo ganske ille. Liker ikke løgnere. Må for øvrig korrigere trådstarter. 6000,- er ikke 50% rabatt på 15.500,-. ikke løgner fordi man sier slikt xD 6000kr er nesten 50% erke vitts å være pirkete. Med tanke på at Pcen har vært overklokket og at trådstarter har tydeligvis lyget om det, så bør jeg si at den er verdt maks 7500, om den i det hele tatt fungerer da. Godt mulig at TS har herpa den på en eller annen måte og selger den nå for å prøve å lure en annen fjott til å kjøpe den og dermed begrense tapet sitt. hvca faen, den erke overklokket. hva er ditt problem? jeg bestemte meg for å ikke overklokke, siden det var for invikla:/ Lenke til kommentar
Mikkis2k Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Hardware blir ikke mindre verd av at det har vært overklokket, men spørsmålet er hvordan det har vært utført på samme måte som spørsmålet om hvordan en generell komponent har blitt brukt. Eksempel: Å moderat overklokke et skjermkort er ikke feil bruk. Å kjøre et skjermkort på standard innstillinger i 1 år uten å forsikre seg om at vifteskaleringen i forbindelse med PWM-viften virker som den skal er feil bruk. Påmerket hastighet refererer til at komponenten skal virke ut av boksen på gitt frekvens og spenning uten noen form for tweaking på selv det simpleste hovedkort. Det er ikke noe som tilsier at verdi går tapt for at man finner sweetspot for egen komponentkombinasjon. Å ha prosessoren i daglig drift med >10% økt driftspenning må derimot regnes som feil bruk da det utsetter prosessoren for betydelig påkjenning. Hvis prosessoren er ment for 1.2 volt skal man ikke gå mye over 1.3v før det regnes som uforsvarlig. Ved spenningsøkning øker på i7 effektapet betydelig i forhold til frekvensøking. Ved høy nok frekvens kan 0,1v tilsvare oppimot 100W ekstra effekttap og man vil måle temperaturforskjeller på 10-20 grader ved last evt en metning på kjølerens termiske egenskaper med resulterende overheting. Det rare her er hvis en "profesjonell" har greid å overklokke til FANTASTISKE 3.3 GHz når en i7-930 skal gå rett opp på 3.65 GHz ved å kun sette BCLK til 166. At TS lyver og prøver å fremstå som profesjonell uten å være det gjør at jeg aldri ville ha kjøpt denne PCen, for hvem vet hva TS kan ha utsatt den for. PC er i mine øyne derfor ikke salgbar med mindre kjøper bor så nært at det er mulig å teste PCen grundig. Det kan det bli en dyr og ubehagelig opplevelse for en potensiell kjøper som verken er spesielt kyndig eller stødig på feilsøking. er ikke overklokker, jeg er kun pc bygger. gjort det i flere år. hva er det med at dere trur jeg har overklokket? jeg har skrevet en tråd her om det ja! men det kanke telle som overklokket når den ble tilbake satt etter 1min. Lenke til kommentar
Mikkis2k Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 LMH1, DELL som er en "ganske" stor aktør, selger overklokket ifra butikk igjennom spillsystemene "Alienware". http://tinyurl.com/22wsnu9 Hva mener du de kunne like godt solgt varen som høyere nr.? Mener du 5750 OC er det samme som 5770 Underklokket? Eller gtx 460 OC er det samme som gtx 470? ... noooope! Er enig med LMH1 at det bør oppgis hvorvidt den har vært overklokket, men man bryter nok ingen lov ved å ikke gjøre dette. Situasjoen er annerledes dersom kjøper etterspør denne informasjoen. BOBCAT, jeg vil tippe reklamasjonen på en bil forsvinner dersom man moderat trimmer motoren e.l. (eventuellt kun reklamasjonen på motoren). På samme måte vil jeg tro det er "feil bruk" å fysisk moderere produktet og omgivenlsene på denne måten for å øke ytelsen utover rammen som er gitt ifra produsent el. butikk. At en ikke-kyndig person skal åpne maskinen, og forstå at det er noe galt med vifteskaleringen blir som at jeg skal gjøre meg kjent med og forstå at det kan være noe galt i trykkmåleren i bilmotoren (som fører til unødvendig mye slitasje på andre deler) ... nauu! edit: Jaaau!? Det er altså lovgitt at reklamasjon og garanti ikke ryker ved moderat overklokking? Spennende... Det er ingen fasit på hvorvidt HW får mindre verdi om det er overklokket. Markedet og den enkelte bestemmer dette. Du hinter jo selv til at det er forskjell på moderat klokk og insane tyning. TIL Trådstarter_ Dersom maskinen hadde vært midt i blinken for meg eller noen jeg skulle anbefale til, ville det blitt 8-10k. Dog må mest mulig parpirer og troværdighet være tilstedet. Selvsagt må det også testes. er neste like godt å beholde dataen selv.. har alldrig vært så fornøyd med en stasjonær før. jeg selger ikke den lavere end 12k. 1mnd så detter ikke dataen i så mye i pris. dette er jo idiotiskt :/ Lenke til kommentar
Mikkis2k Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Trådstarter har her blitt tatt i å fortelle usannheter og dermed er krigen igang. Forståelig nok... Jeg må alikevel si at å slakte PC'en og prate om priser på under 50% etter 1 mnd bruk pga TS ikke er ekspert i overklokking blir å ta litt hardt i. Ut i fra inleggene hans så ser det ut som han er et stykke i fra å gjøre noe uforsvarlig, og verken cpu eller gpu tar permanent skade av noen milde overklokkingsforsøk. Tilbake til spørsmålet. Jeg vil anslå en verdi på +/- 10.000 inkl evt. frakt. endelig en som forstår-.- ja den lille overklokken var en test som var i 1min.. xD kanskne 30min men ble satt tilbake fordi jeg ikke merket noe foskjell og ville ikke overklokke pga jeg ikke kan det. og i det jeg mener i profosjonellt bygget er at jeg har bygget pcer i mange år. har jo faen med ikke noe om å gjøre at jeg ikke kan overklokke! det harke noe med å bygge en pc i det hele tatt! Lenke til kommentar
Mikkis2k Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Garanti ryker ikke ved forsvarlig overklokking med mindre det er ekplisitt spesifisert. Hvis komponenten er skadet som direkte resultat av overklokkingen ("Lolz, jeg satte 1.9 volt selv om det var merket med rød tekst og standard er 1.2v. Selv om det ikke virket så fortsatte jeg å teste denne innstillingen utallige ganger til det ikke startet noe mer.") så er det ukyndig bruk og garanti gjelder selvsagt ikke. De fleste skjermkort blir til og med levert med verktøy for at brukeren SKAL overklokke. All elektronikk degraderes over tid, og hvis temperatur er ute av kontroll så degraderes det raskere enn ment. Elektronikk er følsomt for temperatur og spenning. Førstnevnte står i direkte samsvar med sistnevnte da spenningen utgjør en del av effektregnestykket som igjen avgjør temperaturen etter forhold med kjølingens termiske egenskaper. Så lenge spenning og temperatur holdes normalt kan en overklokket prosessor godt vare ut over din levealder uten å vise synlige tegn til degradering. Du må regne med å måtte bytte hovedkort noen ganger underveis da kondensatorer osv ikke kan regnes har like lang levetid. Selv etter kun 6 år vil nyeste generasjon prosessorer være 16 ganger raskere. Hvem har da behov for at en prosessor skal vare i 100 år? Etter 5 år så er PC-utstyr helt utdatert. Det vil som regel være så energisløsende i forhold til ytelsen at det ikke er forsvarlig å ha det i drift. Å ha en 1150W i7-Rigg med 3x GTX 480 i drift om 5 år vil være helt uforsvarlig. Det vil være systemer på 400W som parkerer ytelsen. Det er ikke feil bruk å overklokke forsvarlig med tilstrekkelig kjøling. Kommende generasjoner prosessorer kommer til å øke frekvensen betydelig automatisk så lenge kjølingen tillater det. Det er allerede annonsert for Sandy Bridge. Det er feil bruk om kjølingen overheter pga du har høy romtemperatur grunnet baking på kjøkkenet. Siden prosessorer er brent inn i ovn på fabrikken så skal de tåle moderat overklokking. Ekstremklokking med LN2, 30% økt spenning og dobling av frekvensen dekkes selvsagt ikke av garantien. skjønner... jeg prøvde den lille overklokken min i ca 30min kanskje... ikke det engang sikkert:) jeg merket ikke froskjell og satt den tilbake. Lenke til kommentar
genesis Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Dersom du er bestemmt på 12k som laveste pris, er det jo bare å ta noen gode bilder, kanskje legge ved noen pc / gaming ting du ikke har brukt for, og legge den ut på finn.noFolk i dette forumet er ganske bevisste på hva som er currect price og at datakomponenter faller raskt i verdi.Men på QXL / Finn.no er det godt mulig at du vil være konkuransedyktig for området du bor i.Det kan ikke skadet å gjøre det, og det koster ikke mange kronene =)Får du dog en potensiell kjøper som er datakyndig bør du ikke si at det "ikke har vært tuklet med" for å unngå å si at du har prøvd en overklokk på så og så mye, men gikk tilbake til default pga. ditten og datten.Lykke til! Endret 7. januar 2014 av Zeph Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå