Gå til innhold

KRK Studiomonitorer - gir de nok bass?

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle gå til innkjøp av KRK rokit rp6 g2 monitorene. De skal brukes til miksing og musikkproduksjon. Det jeg lurer på er om de produserer nokk bass eller må jeg gå til innkjøp av subwoofer for og få ordentlig bass?

Endret av Deadmau5
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei.

Rotet litt rundt i dine andre poster og fant ut sånn ca din alder. Hadde det ikke vært for at jeg har ekstremt god tid nå, så kunne jeg trodd at du var en holden mann i 40- årene. Oppgi alderen din i profilen din. DA er det lettere å gi et fornuftig svar. Holdt på å foreslå Genelec 1032A som finnes i alle studioer. Disse koster ca 33.000 kroner, hehe. Legger ved et bilde av de. Legg merke til at disse finne i alle studioer.

Generelt finnes disse høytalerene i et studio:

1. Genelec 1032A som nærfelt-monitor. Krav: Ekstremt analytisk. Dårlig elektronikk / cdeer låter ikke bra på disse. Disse høytalerene avslører dårlig lyd. Genelec har justerbar bass EQ sånn at høtaleren gjenngir ganske dyp bass. Men ikke noe jordskjelv!

2. I store studioer finnes også et sett større høytalere. Her er finnes det typisk BW 802 høytalere. Men her er det mange høytalere som kan gjøre nytte.

3. Et sett standard nøytral høytaler. (Typisk: Toveis bassreflekshøytaler med elektrolyttkondensator som delefilter på diskant. ) Dette for at tekniker skal høre hvordan det låter på høytalere hjemme i stuen til folk flest.

Forslaget ditt faller uten om alt som er vanlig. Dersom du setter sammen et sett som du foreslår, kan det godt hende at det låter bra i ditt studio. Men du kommer til å få en aha-opplevelse når du produserer en cd som låter rævva på stereoen til naboen din. U see? Ekstern subwoofer hører hjemme i bagasjerommet på Asconaen eller ved siden av TVen. Ikke i et studio.

Hilsen en som befinner seg i USA på hotell og ikke får tiden til å gå... :/

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ekstern subwoofer hører hjemme i bagasjerommet på Asconaen eller ved siden av TVen. Ikke i et studio.

Hilsen en som befinner seg i USA på hotell og ikke får tiden til å gå... :/

Om du kjeder deg bør du ihvertfall finne på noe annet enn å spre feilinformasjon til folk som spør om råd. Ekstern subwoofer er en svært god løsning om man ønsker seg skikkelig god bassgjengivelse. Google litt på Todd Welti, Floyd Toole og Earl Geddes og les litt av hva de har skrevet om antall subwoofere, plassering, Schroederfrekvens og rommets påvirkning.

Hva trådstarter mener med "nok" bass er litt vanskelig å si. Realistisk sett - nei. Et 6-tommers element i hver kasse er nok til å gi et inntrykk av at det skjer noe nedover ifrekvens, men naturtro dynamikk eller nivå blir det ikke. PMC AML2 kunne kaaanskje nådd helt opp, men så er det også snakk om et spesialprodusert 6-tommers element i transmisjonslinje med 100w Bryston-forsterkning og EQ i ryggen. Til ~70 000,- per par. Og selv de vil nyte godt av en SB100 subwoofer (eller to).

PMC_AML2.jpg

sb100.jpg

Kjøp Rokitene og finn ut hva du synes selv. Om du synes det blir for tynt kjøper du en eller to KRK 10S i tillegg. Simple as that :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...