Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fem år gammel HP klarer ikke laste Windows

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har fått en gammel pc av en nabo som ikke fikk den til å virke. Jeg får kommet inn i Bios, men lenger kommer jeg ikke, for når jeg skal starte Windows så står det bare en liten undersstrek å blinker i øverst i venstre hjørnet!

Jeg skulle gjerne hatt de Faks programmene og bildene som lå på hardisken, er det mye jobb å få ut dem?

Spør for info!

mvh. Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs om disken er defekt - isåfall kan det bli problem med å få ut noe...

Hvis du kan gå inn i BIOS og PC'n kan boote fra en CD, så kan du forsøke å starte fra en Ubuntu LiveCD f.eks. og se om du får lest harddisken.

https://help.ubuntu.com/community/LiveCD

Hvis det går OK, så kan det være at det bare er Windows oppstarts-filer som er blitt korrupte eller slettet. Isåfall kan du forsøke en Windows reparasjon eller ny-installasjon (men krever da at du har en WinXP cd f.eks.) Men hvis du KUN er ute etter å få kopiert ut filer og disken i seg selv ser OK ut, så er det mulig å kopiere ut ved å enten bruke en LiveCD som nevnt over eller ta ut disken og montere den inn i en annen PC som disk nr2.

Lenke til kommentar

Hvis du vil redde PCen for naboen, så er det mange måter å gjøre det på. Jeg regner med at den HPen har Windows XP installert, og det som mest sannsynligvis skjer når det kun står en strek (command prompt) og blinker oppe i hjørnet, tyder på at det er feil med boot.ini eller kanskje ntdlr filen. Kan også være at mbr er skadet, men dette kan fikses så fremt du har adgang til en Windows XP installasjons CD.

Edit: Litt sen kanskje???

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...