Mr.Anki Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Hei, Sliter litt med å komme i gang med while løkkene mine. Skal skrive ut tallene 1 - 7 i en listebox, "Dette er tallet 1", "Dette er tallet 2" osv. Her er koden jeg har startet med: Dim tallene As Integer Dim antall As Integer antall = 7 Do While tallene <= antall ListBox1.Items.Add("Jeg er tallet: " & tallene) Loop Hva er det jeg mangler for å få denne til å fungere ? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Dette er en for løkke mer egnet til. For i As Integer = 1 To 7 ListBox1.Items.Add("Jeg er tallet " & i) Next Med while løkken må du initialisere 'tallene' til 1, og du må inkrementere (ellers vil 'tallene' være null hele tiden) Dim tallene As Integer = 1 Dim antall As Integer = 7 Do While tallene <= antall ListBox1.Items.Add("Jeg er tallet: " & tallene) tallene += 1 Loop Endret 20. september 2010 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 (endret) ahh, takk skal du ha. Tenkte ikke at jeg måtte sette en "startverdi". Hvordan kan jeg så velge kun hvert 5. tall? % 5 i C# ? Edit: Riktig med: "tallene += 5" ? Endret 20. september 2010 av Mr.Anki Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Ny lite oppgave, skal skrive ut en multiplikasjonstabell med tallene 10 - 19, men får kun til 10 * 10, 11*11 osv. Ikke 10*1, 10*2... Dim tallene As Integer Dim sum As Integer For tallene = 10 To 19 sum = tallene * tallene ListBox1.Items.Add(tallene & " gang " & tallene & " = " & sum) Next tallene Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Noe slik du er ute etter? (Skrevet fort og galt) Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Der ja, må skrive en "Next" for alle tallene her da? (1-10) Ingen måte som er lettere å bruke? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 % fra C språkene heter Mod i Visual Basic. 5 Mod 10 f.eks. While løkker er uegnet til å telle ting med, dette er for løkkene laget til. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Har du et forslag til den med gangetabell Geir? Eller er Merko. sitt forslag den eneste måten å gjøre det på? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Har du et forslag til den med gangetabell Geir? Eller er Merko. sitt forslag den eneste måten å gjøre det på? Jeg tror nok merko sitt er den beste, men selvsagt ikke den eneste. Dim i As Integer = 1 Do While i < 190 Dim a As Integer = i \ 10 + 9 ' Backslash er heltallsdivisjon Dim b As Integer = i Mod 19 ListBox.Items.Add(a & " * " & b & " = " & (a * b)) i += 1 Loop Dette er utestet dog, så jeg vil ikke garantere at det fungerer, men noe i den retningen. Endret 21. september 2010 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå