nilsnilspils Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Hei! Har hatt lappen i snart 10 år, men har aldri eid en bil. Har snust rundt i noen uker på biler på finn o.l, men er nok garantert å kjøpe katta i sekken hvis jeg ikke får noe hjelp. Det jeg vil ha av bilen er at den er fin til langkjøring ca en gang i uken (over 50 minutters kjøring), men ellers mest til handling i butikk og hit og dit. Har også lyst på en som er fin på vinterstid, som klarer en utfordring eller to, og ikke er sklir av veien hvis det er glatt. Har fått endel råd om at Golf er noe jeg burde kjøpe, men de nyere modellene (etter 2002) er gjerne i meste laget hva pris angår. Ting jeg ikke bryr meg så mye om er drivstofforbruk og om det er riper/småbulker i bilen. Noen som kan anbefale noe? Kommer nok til å ta en NAF-test uansett, så forhåpentlig blir det ikke en fadese. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Vist du ikke trenger noe stor bil kan du jo se på noe sånn som denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=23373373 Eneste jeg stiller meg skeptisk til er kortturene dine, er ikke helt heldig for turbodiesel biler og aldri kjøre seg varm. Men diesel bruker mindre drivstoff og er billigere i bruk. Bensin alternativ: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24466008 Lenke til kommentar
nilsnilspils Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Tusen takk for svar. Ja, det blir nok 70% kortturer, så det var en nyttig opplysning angående diesel. Bensin blir nok alternativet da. Noe spesielt jeg må sjekke på en eventuell Corolla? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Tusen takk for svar. Ja, det blir nok 70% kortturer, så det var en nyttig opplysning angående diesel. Bensin blir nok alternativet da. Noe spesielt jeg må sjekke på en eventuell Corolla? Så lenge du har kjørehansker og hatten på plass er du good to go. Hvis du skal ha NAF-test på bilen bil feil bli avdekket der. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Var i samme situasjon som deg for snart to år siden da jeg har hatt lappen i x-antall år, men aldri hatt behov for bil da jeg bor i sentrale oslo. Har strengt tatt ikke behov for bil nå heller, men det å kunne bruke den på langturer og ikke være avhengig av buss/tog/andre er en frihet jeg setter pris på. Jeg kjøpte en brukt 2006 modell golf via forhandler til 170k. Det er litt dyrere enn det du skisserer, men jeg valgte å kjøpe en bil som var drøyt 3 år gammel nettopp fordi jeg er grønn og vil ha en sikker bil som jeg kan stole på. Gjennom forhandler fikk jeg prutet til meg 1 års nybilgaranti på kjøpet. Etter ett år tok jeg den til NAF for garantiutløpstest og den var så god som ny. Mine tips: - Kjøp via forhandler.. det er litt dyrere enn finn.no, men da har du en god sikkerhet om du kjøper fra et større firma (møllergruppen for min del) - Få med minimum ett år nybilgaranti på bruktkjøpet - Ta NAF garantiutløpstest like før garantien går ut. - Kjøp en Golf! Jeg er storfornøyd men min 2006 modell. Eneste problemet jeg hadde var kompressoren til klimaanlegget som var defekt (kjøpte om vinter og fant ikke ut før første hetebølge påfølgende sommer). Dekket på garanti og ingen spørsmål stilt. Dette er en reperasjon som fort beløper seg til 10-15k. Det eneste jeg kunne ha gjort annerledes var å ta bilen på NAF test før jeg kjøpte den. Det hadde avdekket at bilen hadde blitt reparert og omlakkert på den ene siden. Selger har visstnok med loven i hånd ikke opplysningsplikt rundt dette, men det irriterte meg å få vite det i etterkant selv om det bare er snakk om en kosmetismk skade som ble rettet opp på merkeverksted etter produsentens regler. Lykke til! Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 "Eneste feilen var kompressoren til klimaanlegget" - Ja, det var jo en bagatell. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) "Eneste feilen var kompressoren til klimaanlegget" - Ja, det var jo en bagatell. Kjent feil på golf visstnok.. og hadde jeg kjøpt på finn.no måtte jeg ha betalt reperasjonen selv som stort sett betyr å bytte hele kompressoren. Så tror jeg sparte inn igjen mellomlegget ved å kjøpe hos forhandler kontra privat på finn.no på den defekten der. Mener å ha lest at man ved service må opplyse om at man vil ha sjekket olje på kompressoren siden det ikke er i den vanlige sjekklisten til bilen. Dette ble avdekket før naf testen som ikke fant noe som helst å utsette på bilen. Endret 21. september 2010 av Illus Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Helt greit, men en klimakompressor på en så ny bil skal ikke ryke. Det skal ikke være en kjent feil, og at fordi den er kjent så blir det en bagatell. for meg virker det som om at 95% av Golf-eiere har kjøpt bilen fordi naboen har en. Det finnes så mye annet bra i denne klassen at Golf er det siste jeg ville valgt. Lenke til kommentar
Illus Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Helt greit, men en klimakompressor på en så ny bil skal ikke ryke. Det skal ikke være en kjent feil, og at fordi den er kjent så blir det en bagatell. for meg virker det som om at 95% av Golf-eiere har kjøpt bilen fordi naboen har en. Det finnes så mye annet bra i denne klassen at Golf er det siste jeg ville valgt. Tilfeldig at jeg havnet på golf. Vurderte skoda siden det er noe av det billigste man får tak i og det er veldig driftsikkert. Men istedenfor å kverrulere kan du kanskje hoste opp noe konstruktivt til trådstarter ? Du kan jo f.eks. begynne med å liste opp hva du ville ha valgt, til hvilken pris og hvorfor det er så utrolig mye bedre enn golf. Min neste bil blir forøvrig en bmw siden jeg ikke er helt fornøyd med servicen jeg får på vw merkeverksted. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Det mest negative jeg kan si om er VW/AUDI/Skoda er om forhandlerene / merkeverksted. Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Ville uten tvil valgt en Toyota til dine vaner og krav. Forholdsvis billige, driftssikre og fungerer helt fint fra A til B. Evt. kan du se på en Fiat Panda, det er dessverre få brukte til salgs i Norge for tiden, men du burde klare å finne noe. En veldig grei bil med god plass og den har alt det du trenger og ikke alt det du ikke trenger. James May fra Top Gear kjører en slik av den grunn at det er en veldig enkel og bra bil. Lenke til kommentar
nilsnilspils Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 Tusen takk for innspill! Ja, jeg kommer nok til å kjøpe fra forhandler, pga av min grønnhet. Da har jeg ihvertfall noe service / garanti etc. Og det er vel ikke så gøy for en kjent bilforhandler å få dårlig rykte. Har sett litt på Ford Focus, de bilene ser ut til å være litt rimeligere enn Golf? 170k er fristende, har råd til det, men har lyst til å prøve å holde meg rundt 50k under. Men vi får se! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Tusen takk for innspill! Ja, jeg kommer nok til å kjøpe fra forhandler, pga av min grønnhet. Da har jeg ihvertfall noe service / garanti etc. Og det er vel ikke så gøy for en kjent bilforhandler å få dårlig rykte. Har sett litt på Ford Focus, de bilene ser ut til å være litt rimeligere enn Golf? 170k er fristende, har råd til det, men har lyst til å prøve å holde meg rundt 50k under. Men vi får se! Ford Focus, 1.6 literen bensin bruker ikke allverdens drivstoff, har lite problem og de fleste mener den er god og kjøre(er faktisk uening i akkuratt det da men). Det som talte for meg og gjor til at jeg valgte Opel over Ford er høye servicepriser på merkeverksted. Når har det dog ikke så veldig mye for seg og ta servicene på en bil som har blitt 7-8 år gammel. Noe sånn som dette hadde nok vert midt i blinken: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=24513194 Eventuelt litt nyere og mindre kjørt. Edit: Feks: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=22966468 Endret 22. september 2010 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå