Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp med kobling av bil anlegg

svarttrosten

Anbefalte innlegg

Hei!

Har nå fått Orion Cobalt Basspakke som jeg bestilte fra bestbilstereo.no Har en Mercedes C180 som jeg kobler dette anlegget inn i. Har hvert på biltema å kjøpt disse kablene.

Er nå ferdig koblet, men får det ikke til å skru seg på. Koblet strøm til + polen på batteriet og jordings-kabelen til en skrue i ramma på bilen. Remote-kabelen har jeg skøytet på kabelen fram bak cd spilleren.

Eneste gangen jeg får liv i forsterkeren er når jeg kobler den på både pluss og minus polene på batteriet i bilen, men da kan jeg ikke ha på jordingen til - polen på batteriet, fordi da slokner forsterkeren igjen :hmm:

Hva gjør jeg feil?

Hvordan fikse dette?

Legger ved noen bilder av anlegget når det er koblet til + pol og jording.

post-167175-1285005248,3148_thumb.jpg

post-167175-1285005260,095_thumb.jpg

post-167175-1285005274,2923_thumb.jpg

post-167175-1285005287,7363_thumb.jpg

post-167175-1285005300,3358_thumb.jpg

post-167175-1285005315,964_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er skruene på forsterkeren i kontakt med karosseriet (jording) ?

Kanskje en kortslutning mellom kaross og forsterker?

Går sikringene på forsterker, eller hovedsikring på hovedstrømkabel?

Skruene på forsterkeren er ikke i kontakt med karosseriet nei. Hmm... er ikke helt sikker på hvilke sikringer som går jeg. Har ikke mye peiling, dette er det første anlegget jeg kobler opp i bil.

Men så lenge batteriets jordingskabel er i kontakt med karosseriet og anlegget er koblet til + og - på batteriet, funker forsterker ikke. Skruer man av batteriets jordingskabelen fra karosseriet, lyser powerlampen på forsterker :p

Noe jeg burde prøve da? :)

Endret av torrytor
Lenke til kommentar

Skruene på forsterkeren er ikke i kontakt med karosseriet nei. Hmm... er ikke helt sikker på hvilke sikringer som går jeg. Har ikke mye peiling, dette er det første anlegget jeg kobler opp i bil.

Men så lenge batteriets jordingskabel er i kontakt med karosseriet og anlegget er koblet til + og - på batteriet, funker forsterker ikke. Skruer man av batteriets jordingskabelen fra karosseriet, lyser powerlampen på forsterker :p

Merkelig.

Dette vil kunne skje hvis + polen har kontakt med karosseriet (jord) noe som er tilsvarende

en vanlig kortsluttning som du kobler en kabel direkte fra + til - på batteriet. Men da ville sikringen i + kabelen ha brennt opp for lenge siden.

Så hvis alle sikringene er intakte så er jeg neimen ikke sikker på hva det kan være.

Edit: Som et eksempel: Hvis du har borret hull til + kabelen som går til forsterkeren og du har kommet til skade for å ha riftet den slik at det blir litt kontakt med jord, så kan du få slike symptomer.

Men sikringen vil ryke i 99/100 tilfeller uansett, såfremt den ikke er veldig overdimensjonert, og kontaktflaten mellom + kabelen og kaross er fryktelig liten.

Endret av RoXx
Lenke til kommentar

Merkelig.

Dette vil kunne skje hvis + polen har kontakt med karosseriet (jord) noe som er tilsvarende

en vanlig kortsluttning som du kobler en kabel direkte fra + til - på batteriet. Men da ville sikringen i + kabelen ha brennt opp for lenge siden.

Så hvis alle sikringene er intakte så er jeg neimen ikke sikker på hva det kan være.

Edit: Som et eksempel: Hvis du har borret hull til + kabelen som går til forsterkeren og du har kommet til skade for å ha riftet den slik at det blir litt kontakt med jord, så kan du få slike symptomer.

Men sikringen vil ryke i 99/100 tilfeller uansett, såfremt den ikke er veldig overdimensjonert, og kontaktflaten mellom + kabelen og kaross er fryktelig liten.

okey ;)

Strømkabelen og jordingskabelen min er max 1 meter, har batteriet i bagasjerommet på min Mercedes, så går ikke gjennom noen hull :)Ingen rifter i kabelen nei, men kan prøve å legge ny strømkabel da?

Endret av torrytor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...