Pubé Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 for eksempel. Michael ghet mit seiner Freundin ins Kino. Får å være ærlig, så aner jeg nesten ikke hva jeg skal, jeg veit jeg må bøye verbet til perfektum, noe jeg klarer, men hva så? Har prøve i morra, tiende klasse Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 (endret) «Michael ist mit seiner Freundin ins Kino gegangen» - Michael er gått på kino med veninna si. Det finst fleire årsaker til nettopp dette resultatet. 1: «Gegangen» skal vera bakst i setninga («Michael ist [...] gegangen.»). Dette gjeld absolutt alle verb i perfektum. 2: Nesten alle verb i perfektum har byrjing på -ge (Michael hat [...] gegessen, Michael hat [...] gesagt, Michael ist [...] gewurden). Nokre unntak: «Michael hat [...] gebezahlt», «Michael hat [...] geverstanden». 3: Det er eit sterkt verb og får ending på -en. Veike verb får ending på -t. Dermed «gegangen» og ikkje «gegangt» 4: Det er eit rørsleverb (altså, Michael har flytta på seg), som då får «sein» som hjelpeverb istaden for «haben» («er ist [...] gegangen», ikkje «er hat [...] gegangen») (på norsk: «han er gått», ikkje «han har gått»). Endret 20. september 2010 av mosleth Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Dette hjalkp nok litt Får bare håpe jeg får en treer på prøva. Også spørre mer her inne om hvordan jeg kan få tatt skikkelig tak i tysken Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå