Ogrheimen Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Hi. Jeg lurer på hvor jeg og kompisgjengen bør legge skiferien vår når det lir mot påske. Vi øsnker oss til en plass med bra uteliv, en god del unge(vi er fra 18-20 år) og muligheter for off-pist kjøring. Muligheter for alternative, kule, aktviteter/opplevelser som f.eks kiting er aboslutt et pluss! Hvor mye koster det vanligvis for en langhelg (tors-søn) på de beste skistedene her i landet? Vi ønsker oss helst en hytte med muligheter for basseng/bobblebad, gjerne ute på terrasen elns. En av de beste følelsene jeg vet om er å sitte i et bobblebad på terrasen, med 40 grader i vannet og -5 i luften, med en pils i hånden. Åh, deilig! Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Hehe, jeg har vært en del i alpene og kan si følgende: Østerrike er billigst Deretter kommer Frankrike og Italia som er ca. likt. Sveits er klart dyres. Dersom dere velger Østerrike har man steder som Saalbach og St. Anton dersom dere har lyst på mye hurra og festing. Dersom dere setter ski i fokus, kombinert med fest og god mat er det ett sted og dra: Chamonix. Dette er det beste stedet jeg personlig har vært på, og har noen sinnsyke offpistløyper, kombinert med de aller beste preparerte løypene i Europa. Anlegget er så stort at du er garantert sol ett sted uansett. Dersom det snør når dere våkner, ta bussen / bilen til Courmayeur. Der er det sol når det snør i Chamonix. Chambre Neuf er en afterski med godt liv i Chamonix. Hilsen er erfaren Alpe-entusiast som har vært i alpene 10 år på rad Lenke til kommentar
LFL Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Bare vær klar over at påsken er på slutten av april i 2011 så enekelte skisteder her i landet og i europa er ikke like snøsikre som tidliggere påsker. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Avoriaz er vel det sikreste stedet for gode sneforhold. Ellers har jeg hatt fantastisk off-piste i St Jean d'Aulps. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Jepp, Avoriaz er bra Robert. Når påsken kommer så sent som i år, er det en ting å gjøre. Let etter steder med høye fjell. Det er alltid snø på 3000m i april Mitt forslag om Chamonix står fortsatt ved. On second thought: Dersom det blir lite snø i alpene i år kan dere f.eks Prøve Hintertux, der har de en isbre med snø året rundt. Kitzbuhel har også det. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Var der en vinter med veldig mildt vær. Vi gikk til fots til toppen av Pic de la Corne. Helt utrolig utsikt fra toppen. Lenke til kommentar
Ogrheimen Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Takker for gode forslag. Fattet spesielt intresse for Chamonix. Kult at det ligger ved Mont Blanc. Tror det blir med både telemarkski og Twintip Er det Visste ikke at påska kom så sent. Mulig vi tar fri fra skole og jobb, og heller tar ferien litt tidligere. Man sparer vel noen kroner på selve reisen, men dog tapt inntekt Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 I Chamonix er en tur med fjellheisen opp på Agui de Midi et must, men pass på at det er 15 grader kaldere der opp enn nede i dalen http://www.youtube.com/watch?v=ZuIQVi6OZjE Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Robertaas, jeg kjørte ned derfra i fjor! Minner! Forøvrig er det smart å leie en fjellguide hvis dere skal offpiste. Det koster ikke så mye, og han vet om alt det beste. I den Italienske delen av Mont-Blanc er det ulovlig å ikke ha med fjellguide og du får en pen bot på 50.000nok om du blir tatt. Dessuten er det en del isbre som ikke er hyggelig å falle gjennom, og fjellguiden vet hvor det er trygt. Jeg drar til de tyske alper i Februar. Det blir første gang jeg står på ski i Tyskland, og når jeg har vært der kan jeg si at jeg har stått på ski i alle alpe-landene Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Hafjell funker jo? Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Hafjell funker jo? Dessverre. Når køen til skiheisen er lengre enn bakken er det noe feil Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Hvor mange ganger har du vært der a? 0.o Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Neida, ja det er en del kø, men de påskene og vinterferiene jeg har vært det har det ikke vært så ille Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Altså: Alpene har ca. 10x lenger bakker enn Norge. Det er fact. Hvis du virkelig er interessert i ski, så vil du tilbringe mest mulig tid i bakken og minst i heisen. Alpene har også såppass avanserte heissystemer at det ikke utvikler seg noen nevneverdig kø (kun i bunnen av heissystemet, men det løser seg opp jo lenger du kommer). Det at det også er mye større enn ethvert skisenter i Norge gjør det jo også attraktivt. 100 heiser i et skisenter har jeg opplevd flere ganger. Og ingen av de er T-krok eller skålheis som i Norge. Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Hvor mye penger var det snakk om og bruke, men vis dere skal bruke litt mer penger, ingen tvil. Dra til alpene. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Hafjell funker jo?Har de like bra ostefondue der? Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Hafjell funker jo?Har de like bra ostefondue der? Ostefondue er pr. dags dato den eneste matretten som har fått meg direkte kvalm, etter kun et lite inntak. Greier det meste av mat går ned. Slange og biller i Afrika? No problem. Hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå