Gå til innhold

Vinlegging. For mye sukker... HJELP!

Anbefalte innlegg

Hei.

Etter å ha misforstått bruken av oechselmåler ser det ut som jeg har tatt i for mye sukker. ( 2 ganger 250 g med fire dagers mellomrom) Målte til ca 6. Den har nesten helt sluttet å gjære / pluppe. Er det noen måte å restarte den på eller er det Game over?

Tenkte å kanskje stikke om vinen for så å tappe ut noen liter. ( Mener jeg har brukt ganske mye bær og tror det vil bli en god bærsmak uansett)

Deretter fylle tilbake med vann. Da blir det jo mindre sukker pr mengde vann enn hva det er i dag. (?)

Til slutt sette i ny gjær (?)

Kan dette hjelpe? Noen erfaringer eller forslag?

Har gledet meg veldig til denne vinen og håper noen kan hjelpe meg å redde den.

Ha en god dag

post-136031-1285000263,3964_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis den har sluttet å gå så har den enten gjæret opp alt sukkeret eller temperaturen kan være feil. Mengden sukker bestemmer hvor mye alkohol produktet får men dette gjelder kun inntil en viss grense da gjæren dør når alkoholnivået når en viss grense. Jeg mener å huske at denne grensa ligger oppunder 20% men skal ikke banne på det.

Har du målt alkoholnivået?

Lenke til kommentar

Hvis den har sluttet å gå så har den enten gjæret opp alt sukkeret eller temperaturen kan være feil. Mengden sukker bestemmer hvor mye alkohol produktet får men dette gjelder kun inntil en viss grense da gjæren dør når alkoholnivået når en viss grense. Jeg mener å huske at denne grensa ligger oppunder 20% men skal ikke banne på det.

Har du målt alkoholnivået?

Hei. Jeg vet ikke alkoholnivået fordi jeg ikke målte Oechselgraden i starten desverre. Jeg er ganske sikker på at det er fordi jeg har sukret vinen for mye at den har tatt kvelden. Har lest at for mye sukker også dreper gjæringen. Siden sukkeret alt er i vinen lurer jeg på hvordan (om det er mulig) jeg kan starte den igjen?

(Vinen har forresten bare stått i tre ukers tid og har gjæret veldig bra frem til jeg hadde opp ekstra sukker for noen dager siden(250 g). Det er en 50/50 blanding av solbær og bringebær. Har brukt hetvinsgjær og har nå 25 l væske / vin)

Endret av heladeria
Lenke til kommentar

Trodde da ikke du kunne ta for mye sukker :whistle:

For å si det sånn... jeg brukte ca. 4-5 kg sukker hvis ikke jeg husker feil da jeg laget meg eplevin (av juice) og hetvinsgjær (ca. 25 l), lot den da gjære helt til alkoholprosenten tok knekken på gjæren.

Og sidenote, du kunne oppgi ca.tid som står på hetvinspakken. Min var for det meste ferdigjæret til max alokoholprosent etter 2-3 uker.

Endret av multisync
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...