ScudNor Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Hei. Jeg har bestemt meg for å selge noen gamle deler som jeg har hatt liggende, samt et rimelig nytt grafikkort. Jeg har ikke mye erfaring med kjøp/salg av brukte PC deler, så jeg vet ikke helt hva som er rimelig pris. Det jeg skal selge: Cooler Master elite 330 Midi tower, som inneholder; -PSU: Corsair TX650W (ikke-modulær). -CDROM: Speedplus Super writemaster. ^Disse delene(og kabinettet) ble kjøpt for 1/2 år siden, og har såvidt vært i bruk. Det er snakk om timer -Prosessor: Intel Core 2 Quad Q6600 (Stock kjøler). -Hovedkort: Asus Striker Extreme. -Grafikkort: Asus Geforce 8800 GTS. -RAM: Geil 1GB x 2. ^Disse delene er vel ca 3år elns. Ingen HDD. Dette var et mislykket forsøk hvor vi kjøpte nytt kabinett og PSU osv til broren min, og så skulle han få de gamle PC delene mine. Fikk ikke skikkelig orden på PCen, ustabil, BSOD. Det virket som et grafikk problem. Så jeg er ikke 100% sikker på hvilke deler som funker og ikke funker. Så jeg tenkte å selge dette som en pakke, men kan alltids selge individuelle deler også(kabinett, cd-rom og PSU er jo som nytt). Hvor mye er de individuelle delene verdt? Finnes det folk som kjøper deler som er såpass gamle? Jeg har ikke planer om å bli rik på dette her. Tenkte bare at jeg kunne få noen slanter for å bli kvitt disse delene som bare står og samler støv Har også tenkt å selge et Radeon HD59702GB som jeg kjøpte i Februar. Har rett og slett ikke vært fornøyd med det. Jeg føler det ikke yter godt nok i forhold til forventningene mine. Det har også vært litt problemer med drivere osv, føler egentlig at jeg aldri har fått det skikkelig til :/ Kortet har vært overklokket (ikke noe ekstremt), så garantien gjelder vel ikke. Hvor mye kan jeg få for det? Hilsen Scud.nor:) Endret 21. september 2010 av ScudNor Lenke til kommentar
ScudNor Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 bump : / Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Hva å selge maskinen på finn eller qxl, til høysbud? Vi kan jo si en pris, ca 2800 til 3800 kr, om maskinen ikke har vært overklokket. Men alt kommer jo ann på hvordan maskinene er behandlet, hva som trengs å gjøres. Har du renset maskinen for støv? Husk at om det er få kjøpere, som vil ha maskinen, er det vanskeligere å selge. Fleste vil ha noe nytt, og Q6600 begynner å bli utdatert. Gir du noen grantier? Gir du med kviteringer? Selger du maskinen som den er, med feil, må du regne med å få enten misfornøyd kunde som klager, eller at kjøperen neppe betaler så mye for varen. Best å sjekke at varene funger før et salg. Du bør nok selge med en ny harddisk f.eks Samsung F3 1 TB sata, slik at kjøperen ikke trenger å kjøpe det et annet sted, det er enklere å selge maskinen komplett, en å selge en som mangler en del. Endret 21. september 2010 av LMH1 Lenke til kommentar
ScudNor Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Hva å selge maskinen på finn eller qxl, til høysbud? Vi kan jo si en pris, ca 2800 til 3800 kr, om maskinen ikke har vært overklokket. Men alt kommer jo ann på hvordan maskinene er behandlet, hva som trengs å gjøres. Har du renset maskinen for støv? Husk at om det er få kjøpere, som vil ha maskinen, er det vanskeligere å selge. Fleste vil ha noe nytt, og Q6600 begynner å bli utdatert. Gir du noen grantier? Gir du med kviteringer? Selger du maskinen som den er, med feil, må du regne med å få enten misfornøyd kunde som klager, eller at kjøperen neppe betaler så mye for varen. Best å sjekke at varene funger før et salg. Du bør nok selge med en ny harddisk f.eks Samsung F3 1 TB sata, slik at kjøperen ikke trenger å kjøpe det et annet sted, det er enklere å selge maskinen komplett, en å selge en som mangler en del. Har vært renset for støv, ligger bare litt i bunnen av kabinettet som har samlet seg i løpet av tiden den har stått bortgjemt. Kan fjerne det på 2 minutter. Ingen garantier. Har ingen kvitteringer lenger (bortsett kanskje for strømforsyningen, den ble kjøpt hos komplett så kan vel få tak i kvittering fra "mine sider"). Som sagt har jeg mistanke om at en av delene er defekte, så tenkte å selge hele pcen billig med forbehold om mulig feil. Jeg kan leve med en pris på rundt et par tusenlapper egentlig. Hva med Radeon HD 5970 da? Endret 21. september 2010 av ScudNor Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Det finnes ikke noen gode priskalkulator. Regn ut i fra dagens pris, og etter hvor mye produktet er brukt. La oss si prisnedsettning på f.eks 10% per år. Sjekk tilsvarende skjermkort i pris, hvis skjermkortet er så gammelt at det ikke selges, regn ut ifra tilsvarende skjermkort som gjør jobben like raskt. Trekk fra funksjonene som ikke er støttes, halv pris, om skjermkortet har bare halvparten av funksjonene. Ta f.eks dagen pris: Asus Radeon HD 5970 1 GB ATI Radeon HD 5970, 725 MHz, 2048 MB, 4000 MHz, CrossFire-støtte, PCI Express 2.0 Lavest pris: 4975,- Pent brukt med alt tilbehør uten å ha vært overklokket. Brukt et år ca 4300 kr. 2 år ca 3800 kr 3 år ca 3000 kr. Nå er det bare et eksempel. Så vi kan ikke garantere, at du få solgt varen til den prisen, men gir du mye informasjon, bilder, og selger som en bedrift, er det mulig. Bvare går ofte ned 200-300 kr i pris, om det er bare brukt i 14 dager, med brutt forsegling. Endret 21. september 2010 av LMH1 Lenke til kommentar
ScudNor Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Har solgt prosessor og RAM nå (muligens også strømforsyning) Har også fått in bud på 2500kr og 2800kr for HD5970, synes det virket vel lite ut. Ikke et år gammelt engang, ikke særlig høy overclock, så å si alt av tilbehør og original pakning følger med. Hvor mye synes dere jeg bør få for det? Endret 22. september 2010 av ScudNor Lenke til kommentar
Spelaren Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Har solgt prosessor og RAM nå (muligens også strømforsyning) Har også fått in bud på 2500kr og 2800kr for HD5970, synes det virket vel lite ut. Ikke et år gammelt engang, ikke særlig høy overclock, så å si alt av tilbehør og original pakning følger med. Hvor mye synes dere jeg bør få for det? Det er jo det med annenhånds utstyr då... det er sju måneder siden du kjøpte det, og selv om listeprisen i butikk er rett i underkant av 5000 NOK er det fremdeles brukt, og folk er skeptiske selv om du kanskje ikkje har brukt det så mykje og "hardt". Pengene du brukte i februar er vann under broen, og tiden tatt i betraktning er ikkje 40% (?) reduksjon så voldsomt. Menmen, det er markedet som bestemmer Lenke til kommentar
Kasju nøtt Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 For et 5970 må du iallefall kreve 3800+, alt mindre er urealistisk. Lenke til kommentar
Gulrotsaft Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 tror rundt en 3000-3200 er en "OK" pris for kortet(jeg hadde i allefall slengt det på bordet i skrivende stund om jeg hadde hatt noe cashflow) kanskje litt feil av selgeren i deg å legge ut at du er missfornøyd med kortet o.l. uansett så er det som hjelphjelp sier at det er markedet som bestemmer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå