morgan_kane Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Hei, Har lenge tenkt på å investere i en gps til bilen min. Tenkte å ha en med ganske nøyaktig hastighetsmåling, greie muligheter for å sette opp en reiserute osv. Har også hørt at man kan ha sånn cruise control funksjon som gjør bilisten obs på fotobokser. Trenger hjelp med hva jeg skal velge, noen tips? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Jeg vil anbefale TomTom-enheter. Veldig enkel i bruk og har en del kjekke funksjoner, blant annet mulighet for fotoboksvarsling. Ta en kikk på Amobil.no - de har testet noen GPSer. 1 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Ulempen med TomTom er at kartene er .. veldig dyre, og jeg ser ikke noen forskjell på kartene selv om jeg har oppdatert min enhet 3 ganger til nå (4 kart i året). Inneholder div. feil og nye veier som har eksistert i et år er enda ikke kommet inn. I følge Tomtom sine nettsider skal man kunne kjøpe abbonement for et helt år hvor man i praksis bare beter for èn kartoppdatering + en hundrelapp, men det har i vertfall ikke fungert for meg. Trykker på linken på siden, kommer til Tomtom Home, og ingen valg for å kjøpe mer enn ett kart.. Fotoboksvarsleren fungerer ganske greit, bortsett fra at fotoboksene her i strøket er plassert feil på kartet, så den piper for boksen etter at jeg har passert dem (det står to bokser etterhverandre, èn for hver retning Etter å ha passert den ene piper den for den andre også, selv om den gjelder bare i andre retningen). Har også kjørt litt nordover i landet, og der var det mange fotobokser som ikke var med i det hele tatt. Fungerer sikkert greit rundt større byer, men tydeligvis ikke ellers. Endret 20. september 2010 av gxi Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Har sett litt på "Tomtom Go 750" og "Tomtom XXL IQ Routes". Begge koster ikke for mye og ser ut til å ha de funksjonene som jeg kan trenge. Men hvilken er best? Har tomtom andre modeller som kanskje er bedre? så på de nyeste testene på amobil.no Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Jeg har brukt TomTom i flere år. Det stemmer at kartene koster en del, men det gjør de på de andre kjente merkene også. Med de nyere enhetene fra TomTom støttes en funksjon som heter MapShare, der du (og alle andre brukere) kan gjøre endringer selv, og disse spres gjennom TomTom Home. Sist jeg sjekket, hadde kartet mitt ca 22.000 slike oppdateringer. Når det gjelder fotoboksvarsling, kan du enten abonnere på varsling gjennom TomTom (koster) eller laste ned og installere fra tomtomforum (graits). Jeg bruker sistnevnte, og dersom du passer på å holde basen oppdater, stemmer den som regel. Her er også stemmevarsel mulig, slik at den sier "Fotoboks. Fartsgrensen er 70." Ulempen er at den ikke tar hensyn til hvilken vei du kommer, den varsler bokser i begge retninger (men du ser som regel av kartet hvilken side de står på). Lenke til kommentar
*F* Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Jeg har bruk iGo på telefonen min funker fint, finner det meste av kamera også. Finnes også skikkelige GPS-er med denne programvaren. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Har sett litt på "Tomtom Go 750" og "Tomtom XXL IQ Routes". Begge koster ikke for mye og ser ut til å ha de funksjonene som jeg kan trenge. Men hvilken er best? Har tomtom andre modeller som kanskje er bedre? så på de nyeste testene på amobil.no Kort fortalt har XXL-serien større skjerm mens GO-serien har flere funksjoner. Så vidt jeg kan se har GO 750 Bluetooth og MicroSD-støtte som XXL ikke har. Skal du ha enda bedre må du se på toppmodellen GO 950 Traffic. De dyreste modellene har også TMC, men dette synes jeg fungerer dårlig i Norge. Vegarbeid som er avsluttet for lenge siden er fortsatt der. Og uhell blir ikke lagt ut i tide. En annen kjekk funksjon er føler som finner ut hvor du svinger inne i en tunnell (kalles EPT). Det fungerer av og til. EPT skal visstnok også hjelpe deg i byer med høye bygninger som blokkerer for GPS-signalene. Dette fungerer også så som så. Jeg har selv hatt GO 910 og GO 930. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Go har også bluetooth og inngang for ekstern antenne. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Ser at tomtom skal komme med via, er det verdt å vente? http://www.amobil.no/artikler/tomtom_lanserer_via/78181 Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Tomtom Carminaten jeg har (dette er da en Tomtom som er integrert i bilen istedet for i en egen boks, men i praksis er det en vanlig Tomtom som deler skjerm med annet) fungerte helt utmerket inne i tunnelene i Tromsø i vertfall. Den tok alle rundkjøringene (inne i tunnelen), oppfattet hvor jeg kjørte ut og alt bare fungerte helt utmerket. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer på andre, men i dette tilfelle fungerte den i vertfall helt utmerket. For de som kjenner Tromså, så er det drøssevis av veier inne i fjellet med drøssevis av rundkjøringer, disse vil naturligvis ikke fungere i det hele tatt med GPS. Jeg har sett at den i andre tilfeller bommer med GPSen på veier og ikke klarer å oppfatte at jeg kjører inn i tunneler der det finnes alternative veier som går paralellt med tunnelinngangen. Har sett dette bl.a i inngangen til Korgfjelltunnelen like nord for Mosjøen. Virker som at veien er noe feilplassert på kartet slik at den tror at jeg kjører en annen vei enn jeg egentlig gjør, og dermed blir det bare kaos når jeg kommer inn i tunnelen. I tillegg er det ett område uten tunnel mellom Bodø og Fauske hvor den alltid tror jeg kjører på jernbanen.. Ser også der ut som at veien er feilplassert på kartet. Ser bl.a et annet sted nærmere Bodø hvor jernbanen og veien er plassert på feil side av hverandre, noe som sier meg at det er noe feil der. Vil tro feilen enten kommer av dataene Tomtom bruker (Statens Kartverk eller noe), eller at det kommer av dårlig oppløsning på kartdataene. Dersom det er førstnevnte burde de samme feilene eksistere uansett kart fra andre produsenter også. TMC-funksjonen som henter trafikkmeldinger ned via FM radio ser jeg er der, men har aldri sett at den har rapportert noe som helst her i området (Bodø). Ser at den rapporterer en drøss med andre steder i Norge med veiarbeidskilt, men kan være at disse er veldig gamle som tidligere nevnt. Her i Bodø har det vært veiarbeider i flere år på flere steder (riksveier og fylkesveier), men de har aldri kommet opp. Kan forresten nevne at IQ Routes ser ut til å fungere veldig greit. Dette er da at det er lagt inn litt "intelligens" i kartene, dvs. trafikkdata fra real life som GPSen bruker for å beregne bedre ruter. Ser at den velger korrekte ruter endel steder der andre gjør feil og velger ruter som ser bedre ut på kartet, men i virkeligheten er totalt feil. Endret 21. september 2010 av gxi Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Hei igjen, Er nå så å si sikker på å kjøpe meg en tomtom go 750. http://www.elkjop.no/product/telefoni-gps/gps-navigasjon/TOMTOM750/tomtom-go-750-gps-europa Ettersom jeg har forstått så er dette lillebrororen til toppmodelen som tomtom har. Ser ut som om den har det jeg trenger, men er det en egen plass der hastigheten min vises og oppdateres konstant? Er så usikker på dette med gps Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Om du ser på produktbildet på Elkjøp-siden, legger du merke til at det står 70km/t nede til venstre. Det er aktuell hastighet. På TomTomen jeg hadde kunne jeg velge hvilken informasjon jeg ville ha på det blå feltet nederst, inkl. både aktuell hastighet og aktuell fartsgrense. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 Om du ser på produktbildet på Elkjøp-siden, legger du merke til at det står 70km/t nede til venstre. Det er aktuell hastighet. På TomTomen jeg hadde kunne jeg velge hvilken informasjon jeg ville ha på det blå feltet nederst, inkl. både aktuell hastighet og aktuell fartsgrense. Okey, takk for svar. Hvordan er foresten nøyaktigheten på hastighetene disse gpsene viser? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Generelt sett 100% nøyaktig. Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Jeg har erfart at de er nesten nøyaktig. Når jeg har ligget i 70 km/t på speedometeret så viser GPSen ca. 65 km/t mens fartstavla viser 63 km/t. Her er det selvfølgelig noe usikkerhet ute og går. Jeg har derimot alltid fått litt høyere fart på GPSen i forhold til fartstavler. Som gxi nevnte tidligere så har ikke GPSen for vanlige forbrukere god nok nøyaktighet. Det er grunnen til at det ser ut som bilen hopper over til jernbanelinja. Hvis jeg ikke husker feil er nøyaktigheten ca. 10 meter. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Jeg har vel ikke nevnt at forbrukerGPSer er unøyaktige, jeg tror dette er relatert til kartet, da det skjer akkurat det samme uansett på samme sted, i forskjellig retning. Nøyaktigheten til GPSer avhenger veldig av hvor mange kanaler den har. Husker ikke hva Carminaten i min bil har, men tror det var mange nok. Husker ikke hvordan jeg fikk opp statusen for GPS på den, men det var et eller annet jeg klarte en gang. Jeg har en håndholdt GPS (Garmin eTrex) som har 11 kanaler. Denne kan beregne posisjon til +/- 3 meter, og selv innenfor der bruker den å være veldig nøyaktig. Dette forutsetter at den har inne 11 satelitter, og det får man i åpen terreng. MobilGPSer bruker å ha 5-6 kanaler. Dette er såvidt nok til å få korrekt måling av posisjon og høyde innen for 10-15 meter. Det betyr også at GPSen kanskje klarer å holde inne 3 satelitter, mens de siste 2-3 kanalene går bort fordi den må finne nye etterhvert som den beveger seg. Dette er nok noe av grunnen til at disse absolutt må ha Assisted-GPS-funksjon for å i det hele tatt fungere. Assisted GPS får man forøvrig med TomTom, men man er nødt til å plugge den inn i PCen, og da vil den oppdatere for en uke fremover, før man så må plugge den inn igjen og oppdatere. Det som er viktig for GPS er at den får tilgang til data fra minst 3 satelitter som alle er plassert forskjellige steder på himmelen. Dette får man i vertfall inn om man har åpent terreng. Kjører man inne i bystrøk, så får GPS problemer, men av en eller annen grunn fungerer det helt utmerket av egen erfaring. Det tilsier også at det er kartet som er feil med, ikke GPSen. Hastigheten bruker ikke å bli veldig påvirket av dette, så lenge det den har inne av GPS-satelitter er stabile. Om den beregner +/- 10 meter, så betyr ikke det at den hopper frem og tilbake innenfor de 10 metrene, men bare at den ikke vet nøyaktig hvor innenfor de 10 metrene den er. 1 meter bevegelse bruker uansett å bli til 1 meter bevegelse på enheten. Pr. dags dato er nok GPS det mest stabile en forbruker kan skaffe av fartsmåling, og i åpent terreng er den absolutt til å stole på. Endret 21. september 2010 av gxi Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Jeg tror egentlig at GPSer i dag er mer nøyaktig enn 10 meter. Kanskje ned mot 3 meter som du sier. Problemet er nok at den «snapper» til veier den ikke burde. Hvis man prøver å kjøre feil veg på E6 så tror jeg at GPSen fortsatt vil vise at du kjører på riktig vei. Kjører du i grøfta langs E6 vil den også vise at du kjører på vegen. Du må først ut et stykke før den «snapper» ut fra vegen. Så basert på dette så tror jeg ikke GPSen egentlig er sikker på posisjon ned på meternivå. Ellers ville den ikke rota rundt mellom veiene på den måten. Jeg har opplevd det samme selv på min TomTom GO910 og GO930. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 gxi, hvordan fungerte din gps i Tromsø ellers enn i tunnellene? Var den stabil med tanke på alle forskjellige gater? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) gxi, hvordan fungerte din gps i Tromsø ellers enn i tunnellene? Var den stabil med tanke på alle forskjellige gater? 100% stabil ja. Så aldri noe feil. Den mangler endel fotobokser på E8, bare så det er sagt. Nå ser ikke jeg ned i GPSen hele tiden, men jeg brukte den noe til navigering til adresser, og da var det aldri noe feil. At bil-GPSer snapper mot veier er bare en helt nødvendig sak, fordi selv med 2 meter feil fra veien, så er man på jordet. Det at den kan ta paralelle veier er bare noe man må leve med. Selv med 3 meter nøyaktighet skjer det at veier er så tett på hverandre at det er mulig at den mest nøyaktige GPSen ikke klarer å skille dem. Det jeg har sjekket med eTrexen ute i terrenget tyder derimot på at den er nøyaktig ned til 3 meter når den sier det er det. Endret 21. september 2010 av gxi Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 Var nede på elkjøp i tromsø og så at de bare hadde tomtom go 750 T til salgs der. Jeg ble litt sjokkert da jeg så den er kostet 2500, men det viste seg å bare være lureri når jeg konfronterte dem med internettprisen. Da kunne jeg få den til 1995 som den koster på internett. De hadde ikke inne den vanlige go 750, men den 750 T hadde med sånn TMC opplegg :)Har ikke kjøpt enda, må ta det opp med kontoen min først om den er villig til å gi slipp på litt penger hvis jeg sier at stipendet straks kommer. hehe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå