Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til naturvitenskapelig undersøkelse i naturfag/biologi 1

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Hallo

Jeg har fått en oppgave på allmenn påbygg som er en naturvitenskapelig undersøkelse i naturfag/biologi 1 er det noen som har gjort dette før som kan hjelpe meg med denne oppgaven?

Innleveringsfristen min er 4. oktober 2010. Klokken 23:00.

Boka i naturfag er Kosmos SF og boka i biologi 1 er Bios 1.

Sitat fra hele oppgaven, dere har nå fått samme informasjon som meg.

Naturvitenskapelig undersøkelse

Formål:

Formålet med oppgaven er at du skal gjøre en undersøkelse i tråd med læreplanmålene i 1 Utforskingen av vår verden.

NB: Dette skal være en undersøkelse - innhenting av faktastoff om et tema på internett er ikke en undersøkelse.

Læreplanmål

Læreplanmål som dekkes i oppgaven:

Kap.1 Utforskingen av vår verden

Planlegge og gjennomføre undersøkelser i samarbeid med andre der en identifiserer og varierer parameter

Forklare og vurdere hva som kan gjøres for å redusere usikkerhet og feilkilder i målinger og resultater

Vurdere og argumentere for gyldighet og kvalitet av egne observasjonsdata

Hvordan:

Oppgaven skal størst mulig grad følge Den naturvitenskapelige metode s 10 i læreboken. Oppgaveteksten under er derfor satt opp etter fremgangsmåten i forskningshjulet.

1. Problemstilling: finne en problemstilling du vil undersøke.

2. Innhenting av informasjon: Hva vet du fra før og hvilken informasjon kan du finne i læreboken eller på internett?

3. Hypotese: Ut fra opplysningene i punkt 2. skal du lage en hypotese.

4. Undersøkelsen/eksperimenter/observasjoner: Innsamling av data og sørge for å redusere usikkerhet.

5. Resultater: Systematiser resultatene, gjerne i tabell

6. Analyse/tolkning:

Her må du diskutere hvor nøye du var da du samlet inn dataene, om du burde hatt flere resultater, er resultatene representative?

7. Tolk resultatene. Stemte hypotesen din. Diskuter evt. hvorfor det ikke stemte og om resultatene var representative. Velger du mobiloppgaven så besvar spørsmålene på arket.

Du skal altså:

• skrive en nøyaktig rapport – se s.21 i læreboken.

• systematisere resultatene i en tabell

• vurdere feilkilder

Tidsplan:

Totalt 3 uker:

Utdeling av oppgaven i uke 36

Selvstendig hjemmearbeid med oppgaven i uke 36-39

Kunne fortelle lærer om opplegget for oppgaven og hva som er gjort underveis.

Innlevering:

Dato:____________________________________________________________

Kriterier for vurdering med karakter:

Karakter 1-2:

Overskrift, problemformulering, hypotese og presentasjon av tabell med målte verdier

Karakter 3-4:

Alle punkter over + konklusjon og feilkilder

Karakter 5-6:

Alle punkter over fyldig besvart, tolkning av resultatene og vurdering av feilkilder.

Lykke til!

Takker på forhånd...

Edit: Glemte å nevne bok.

Edit 2: Fikk utsatt innleveringsfristen.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo en relativt bred oppgave, for å si det mildt. Hvilket tema kunne du tenke deg å jobbe med? Vet du hva den vitenskapelige metode er for noe? Kom med forslag selv, så er det mye enklere for folk å hjelpe deg. Slik det er nå krever du litt for mye av folk til at noen kommer til å gidde å hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Du har nok rett, forespørselen er for stor til at folk gidder å hjelpe meg.

Det jeg tenkte var om noen kunne ha nevnt et området som en kan ta undersøkelse på som for eksempel hvor mye mat man spiser på en uke? Er det noen som har gjort dette før som kan nevne litt om hvordan oppsettet burde være, kom med eksempler.

Takker og bukker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Noen som kan gi mer informasjon om dette temaet eller finne et enklere tema? For jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, så jeg er avhengig av dere for at jeg skal få dette til ellers ender det sikkert med at jeg ikke leverer inn prosjektet.

Lenke til kommentar

Beskrivelser.

http://chemistry.about.com/od/chemistryhowtoguide/a/fruitbattery.htm

http://www.sciencefairadventure.com/ProjectDetail.aspx?ProjectID=154

http://www.cyberbee.com/FruitBattery.pdf

Utstyr

Multimeter

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=146986113

Frukt klarer du å skaffe selv. Med denne informasjonen burde du klare alt i løpet av 2 dager, i tillegg må du skrive oppgaven som kanskje tar deg en kveld.

EDIT: Ikke skuff oss, lykke til!

Endret av bjelleklang
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg takker for ditt gode forslag, men etter at jeg hadde lest hvordan jeg skulle utføre det, og jeg skulle til å skaffe utstyret. Men så bekreftet jeg dette med læreren og hun sa at det var et forsøk, for oppgaven handler om en undersøkelse så jeg kan ikke gjøre dette forslaget.

Vil dette fungere? jeg kan ha en undersøkelse hvor jeg måler hvor mye jeg sitter bak en skjerm i en uke, samtidig skriver om stråling osv?

Lenke til kommentar

Det kan du sikkert. Men læreren din forstår tydeligvis ikke hva undersøkelse er...

Hva er forskjellen på å måle hvor mye stråling du får i løpet av en uke, og hva forskjellige frukter gir i spenning?

Hvis du skal "måle" hvor mye stråling du får fra skjermen din tror jeg det er lettest å finne ut hvor mye stråling en vanlig skjerm gir og bare måle hvor mange timer du sitter foran skjermen i løpet av en uke. Enkelt forklart..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det ser ut til at jeg kan bruke det forslaget angående det med å måle hvor mye jeg er bak en skjerm for noen dager samtidig skrive om stråling osv. Er det noen som kan hjelpe meg litt her. Hvis dere har et bedre forslag som er lett gjennomførbart så setter jeg stor pris på det. Kanskje noen kunne legge en slik oppgave til tråden under en spoiler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Du er jaggumeg lat, du Tricell. Jukser på prøver i matte, og vil ha andre til å gjøre leksene dine i naturfag. Hva med å bruke mindre tid på å skrive tull og vas på nettet, og mer tid på skolearbeid?

Nå er det på tide at du jekker deg ned ett par hakk, og bruk brillene dine for jeg har aldri jukset i noen som helst fag og det vil jeg aldri gjøre heller. I denne tråden søker jeg bare veiledning. Jeg krever aldeles ikke at andre skal gjøre leksene mine.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg har skiftet tema igjen, denne gangen blir det om bakterier. Jeg har sammenslått meg sammen med to andre i klassen og vi har felles undersøkelse som handler om håndhygiene, men vi skriver innholdet individuelt. Har dere noen råd som jeg burde skrive om? jeg har tenkt på ett par ting selv, men vil se om dere har noe bedre først og fremst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...