G Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Dersom Dagbladet her farer med sannheter om Hanne Nabintu Herland, så mister jeg mye respekt for det menneske etter den uttalelsen. Vi har religionsfrihet i Norge. Det er også ok å tro hva en vil, hvor også menneskerettigheter forsvarer dette. Det er bare når religionsutøvelsen går ut over andre en kan arrestere folk for sin praksis. Som f.eks. gjennom å komme med løfter eller trusler om evig liv og evige pinsler i helvete eller liknende. Media kan være vanskelig å hanskes med, så om Hanne N.H. kommer med ett forsvar, eller sier at hun er feilsitert kan vi ha i mente at er en mulig forklaring på uttalelsene. Dersom det motsatte ikke bevises så får en vel kanskje bare stole på Dagbladet.no. Montro om Hanne Nabintu Herland har fordypet seg alt for dypt inn i religionshistorie, slik at det har farget hennes menneskesyn på feil måte. Kanskje hun har plukket med seg en ekkel ballast fra ymse sterke religioner. Tidligere hadde jeg litt sansen for hennes uttalelser omkring seksuelle ting i heimen. Det var jo litt friskt av henne å foreslå at damene må være litt mer dristige på soveværelse. Det skal hun ha pluss for å ha sagt. Men, nå begynner jeg å lure på om Hanne Nabintu Herland er litt for religiøs selv!? Om ikke folk skjerper seg, så tar jeg prinsessens parti, selv om jeg ikke tror på alle de rare englerelaterte tingene. Hun skal få lov å tro på det hun har lyst til. Denne friheten står nedskrevet i grunnloven. KALTE MÄRTHA HEKS: Hanne Nabintu Herland. Foto: Odd Mehus Sitat fra Dagbladet: — Vi kan ikke tolerere at prinsesse Märtha Louise står frem som heks og spiritist som maner ånder. Det nærmer seg mobbing (artikkel fra Dagbladet.no) Det nærmer seg mobbing Marianne Solberg Behn synes Hanne Nabintu Herlands heksebeskyldning mot Märtha Louise var drøy. I HARDT VÆR: Elisabeth Samnøy og prinsesse Märtha Louise møtte pressen onsdag etter flere dager i hardt vær. Foto: Dagbladet (Dagbladet): - Jeg har måttet hente ekstra kraft for meg selv denne uken. Jeg har tatt kontakt med min egen kraft for å stå i meg selv. Det har vært litt mye, sier Marianne Solberg Behn til Dagbladet. Svigerdattera prinsesse Märtha Louise og sønnen Ari har okkupert oppslagsplassene i media denne uka. Først kom prinsessens uttalelser om at hun kan snakke med de døde. Deretter dukket Ari Behn opp som modell i en kampanje for et svensk klesmerke. - Drøye påstander - Jeg har full respekt for at folk synes at profesjonen prinsessen og jeg driver meg er rart og merkelig, men folk kan tenke at det går an å tenke noe annet enn seg selv. - Det virker som mange av dem som uttaler seg ikke har bakgrunn for å gjøre det. Det har vært noen ganske drøye påstander, spesielt synes jeg religionshistoriker Hanne Nabintu Herland kommentar om at Märtha er en heks var drøy, sier hun. Religionshistorikeren sa følgende til TV 2 Nyhetskanalen tidligere i uka: — Vi kan ikke tolerere at prinsesse Märtha Louise står frem som heks og spiritist som maner ånder. - Nær mobbing Mor Behn mener mye av kritikken mot prinsessen preges av å være tatt ut av sammenheng. På sin egen pressekonferanse gjorde prinsessen det klart at hennes kurs har til formål å snakke med engler, ikke døde. - Jeg synes dette begynner å nærme seg mobbing. Jeg vet hun er sterk nok til stå i mot, det har hun gitt utrykk for selv. Jeg synes folk skal utvise større toleranse, og stoppe hetsen, sier Behn. Marianne Behn har lenge vært åpen om at hun har evner til å kommunisere med personer på den andre siden. Hun avviser at hun har lært prinsessen noen triks om det å komme i kontakt med de døde. - Vi møtte hverandre gjennom rosenmetoden og har delt erfaringer og opplevelser på en naturlig måte, sier hun. - God terapeut Hun støtter sin svigerdatter 100 prosent. - Det er klart jeg støtter henne i tanker og ord. - Min svigerdatter er en veldig god terapeut, og et godt og omsorgsfullt menneske som ønsker å hjelpe andre og gjør det, sier Behn. - Hva synes du om Märtha Louises ståpå-vilje og mot? - Märtha er en modig og flott person som våger å være tro mot sin egen tro. Det vet jeg at det er mange som ikke tør. - Jeg har den største toleranse og respekt for menneskers tro av forskjellige slag, og skulle ønske at det gikk alle veier. Med det mener jeg at folk burde ha større toleranse for det prinsessen står for, sier Marianne Solberg Behn. TØFF UKE: Marianne Solberg Behn sier hun har hatt en tøff uke. Hun mener hetsen mot svigerdatter prinsesse Märtha Louise nærmer seg mobbing. Foto: John Terje Pedersen Endret 20. september 2010 av G Lenke til kommentar
Populært innlegg Red Frostraven Skrevet 20. september 2010 Populært innlegg Del Skrevet 20. september 2010 Martha tror hun kan snakke med de døde og engler. Kristne tror de kan snakke med en død Jesus, engler og en gud. ... De kristne skal bare holde munnen sin godt lukket, det går ikke an å kritisere noen som gjør det samme som en selv gjør, bare fordi disse andre personene har en annen tro enn seg selv. 21 Lenke til kommentar
Lars ikke L4r5 Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Märtha kan tro hun kan snakke med hester, blomster og trær for hva jeg bryr meg. Nå har hun gått så langt at eneste grunnen til at hun beholder prinsessetittelen er fordi uten den er hun bare en hvem som helst spåkone. Er det rart hun får motstand? Nei, det er ikke det. 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Det er langt i fra rart prinsessen møter motstand og kritikk. Men nå synes jeg Hanne Nabintu Herland går for langt. Hun virker å støtte kristenfolket så langt at hun må vel gå for å tilhøre kategorien kristen også selv. En litt blendene vakker dame. Kanskje hun får innpass i Babethread v3.0 Sitat fra Hannes hjemmeside: I en tid der kunnskapen om åndelige fenomener og forskjellen mellom okkultisme og tradisjonell religiøs tro er så lav, er det viktig for enkeltpersoner å sette seg inn i hva en sunn åndelighet egentlig er. Ikke alt som kalles engler, er Guds engler. Når mennesker påstår seg å ha evner til å snakke med døde, innebærer denne typen praksis et klart brudd med den kristne tro. Det klare kjøreregler for forskjellen mellom okkultismens og de tradisjonelle religionenes oppskrift på veien til det gode liv. Religionshistoriske definisjoner er her meget klare. I religionsfrihetens Norge er vi alle som privatpersoner fri til å følge det livssyn vi måtte ønske. Som representant for kongehusets institusjonelle stilling, er prinsessen i en særstilling. Når Märtha Louise, som det nå er åpenbart for alle at er godt forankret i den okkulte bevegelse, velger å trosse sin far, Hans Majestet Kongen som er Den Norske Kirkes formelle overhode, er tiden inne for å kreve at hun frasier seg prinsessetittelen. Som privatperson kan hun da praktisere enhver form for spiritisme eller bedrive forretningsvirksomhet uten at dette sverter kongehusets omdømme. Som fjerde i arverekken er det i øyeblikket uholdbart at en okkultist skulle tiltre tronen som dronning og øverste leder for Kirken. Heller ikke på pressekonferansen 15. september benektet prinsessen samtaler med de såkalt døde, men presiserte at hun ikke ville snakke om det. Hun benektet at hun er en spiritist, skjønt definisjonen av spiritisme er: personer som gjør forsøk på å snakke med de døde, noe hun selv bekreftet overfor Stavanger Aftenblad at hun beskjeftiget seg med. Her følger link til min kritikk på Tv2 Nyhetskanalen mot prinsesse Märtha Louises forhold til okkulte fenomener, hennes manglende respekt for sin far, Hans Majestet Kongen og sammenblandingen av roller som oppstår når hun bruker prinsessetittelen i forretningsdrift og markedsføringen av dette. Jeg støtter i denne saken biskopenes uttalelser, Snåsamannen Joralf Gjerstads oppfatninger og Finansavisens Trygve Hegnars sindige og kloke uttalelser. Gårsdagens TV2 Tabloid handlet også om dette tema, og er å finne i Tv2s arkiver. Riktignok i den litt aldrende kategorien. Hennes hjemmeside: http://www.hannenabintuherland.no/ Hva Wikipedia sier om Hanne Stine Nabintu Herland: http://no.wikipedia.org/wiki/Hanne_Stine_Nabintu_Herland Og på det siste bilde hang korset om halsen hennes. Så da er det bekreftet over en hver tvil at Hanne promoterer kristendom. Endret 20. september 2010 av G Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Märtha kan tro hun kan snakke med hester, blomster og trær for hva jeg bryr meg. Nå har hun gått så langt at eneste grunnen til at hun beholder prinsessetittelen er fordi uten den er hun bare en hvem som helst spåkone. Er det rart hun får motstand? Nei, det er ikke det. Og hva skiller dette fra kristne som tror de kan snakke med gud og oppleve gud i alt som finnes i naturen? Hadde det vært greit om prinsessen var en kristen og ba bønner til gud og hadde et personlig forhold til jesus og ser gud i blomster -- framfor at hun snakker med døde og har et personlig forhold til engler og kan kommunisere med ikke-tenkende objekter? Her oppfører Martha seg AKKURAT som en vanlig troende kristen jente, bortsett fra at hun ikke er kristen, og så blir hun behandlet slik som dette av religiøse. Var det noen som sa at vi ateister var intolerante og manglet forståelse for religiøse? Vi ser nå vitterlig at kristendommen og martha sine tanker er like, og behandler begge med like stor respekt. Vi stiller ikke spørsmål ved om hun er egnet som prinsesse om hun er kristen, og vi ville aldri funnet på å pålegge stortinget om at det skal være et kristent flertall i stortinget regjeringen. (Per dags dato så MÅ flertallet av et storting en regjering bekjenne seg til statskirken for at stortinget regjeringen skal være lovlig) Selvsagt er de fleste ateister kritiske til Martha, men det er det samme for meg om hun er kristen og snakker med døde gudesønner og engler eller om hun har sin egen religion og snakker med døde og engler. Endret 20. september 2010 av Red Frostraven 3 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Hadde hun holdt seg til å mumle til trollmannen jesus var det ikke en kjeft av de kristne som hadde sagt noen ting! Da hadde den godeste prinsessen vært en "engel" som hadde hatt de riktige kristne verdiene... Når hun snakker med hester og døde (Er vi sikre på at det ikke skal være døve forresten?) så får plutselig pipen en annen lyd, for da er det plutselig bare de batalte trollmennene i kirken og andre religiøse mørkemenn som har lov til å "prate" med noen uten om det vanlige, les jesus/gud/whatever de tror de snakker med... Tre ord som beskrver denne reaksjonen: Hyk-le-ri!!! 4 Lenke til kommentar
G Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Minikorrigering om Stortinget. Regjeringen må bekjenne seg til Statskirken med en viss prosentandel. Stortingskandidatene står fritt, og det skulle vel bare mangle. Men om det blir undertall av kristne i regjeringen, så vil ikke Stortingskandidater som ikke bekjenner seg til Statskirken kunne tre inn i en regjering, og altså kun de kristne som måtte være igjen i Stortinget kunne da velges. Går det an å dra inn folk som ikke sitter på Stortinget inn i regjering, for det har jeg ikke helt klart for meg? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 En litt blendene vakker dame. Kanskje hun får innpass i Babethread v3.0 Jeg synes hun ser ut som Arnold Schwarzenegger i drag egentlig... Anyways så er det off-topic. On-topic må jeg si meg enig i det RWS sier. Det er ubrukelig å kritisere noen for å tro på noe vanvittig som ikke er det vanvittige en tror på selv. 3 Lenke til kommentar
dixi Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Märtha må få lov å ha sin tro. Syns det er rart folk har reagert sånn på at hun snakker med døde, det er da ikke så stor forskjell på det eller om hun snakker med engler. Alle engler er jo ikke gode. Men hunfår jo mye oppmerksomhet, og det er sikkert bare bra for henne. Men jeg syns ikke heks er et skjellsord. Det er mange som kaller seg hekser som er stolte over det. Hva er egentlig en heks? Lenke til kommentar
G Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Om terminologien heks er jeg ikke helt uenig nei. En har en slik hekse-variant som religiøse beskriver. Altså mennesker som står i ledtog med det onde eller djevelen. Også har en en helt annen type hekse-variant, hvor en har gjerne det kvinnelige kjønn som står nært opp til naturens krefter. Religiøse vil selvfølgelig ikke skille mellom disse 2 variantene men stappe dem opp i samme bås. Også får det være opp til hver enkelt om de vil tro på krefter i naturen, eller hva det måtte være de ønsker å tro på. Endret 20. september 2010 av G 1 Lenke til kommentar
dixi Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Om terminologien heks er jeg ikke helt uenig nei. En har en slik hekse-variant som religiøse beskriver. Altså mennesker som står i ledtog med det onde eller djevelen. Også har en en helt annen type hekse-variant, hvor en har gjerne det kvinnelige kjønn som står nært opp til naturens krefter. Religiøse vil selvfølgelig ikke skille mellom disse 2 variantene men stappe dem opp i samme bås. Også får det være opp til hver enkelt om de vil tro på krefter i naturen, eller hva det måtte være de ønsker å tro på. Ja,jeg er enig i at folk må få tro på hva de vil. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Jeg tror det med "heks" her refereres til den kristne varianten, som i følge abrahamittisk skikk skal brennes drepes. (Da europa ble sekularisert og humanisert opphørte imidlertid også drap av hekser) Selv i dag dreper mennesker fra de abrahamittiske religioner hekser, deriblant kristne i afrika. En referanse er: Exodus 22:8 Thou shalt not suffer a witch to live. Hvor heks defineres som dem som... vel... noe i den gaten Martha roter rundt i. Endret 20. september 2010 av Red Frostraven Lenke til kommentar
dixi Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Jeg tror det med "heks" her refereres til den kristne varianten, som i følge abrahamittisk skikk skal brennes drepes. (Da europa ble sekularisert og humanisert opphørte imidlertid også drap av hekser) Selv i dag dreper mennesker fra de abrahamittiske religioner hekser, deriblant kristne i afrika. En referanse er: Exodus 22:8 Thou shalt not suffer a witch to live. Hvor heks defineres som dem som... vel... noe i den gaten Martha roter rundt i. Det finns vel både onde og gode hekser, og om Märtha skal kalles en heks så må det være en god en. Det står her: http://www.forskning.no/artikler/2006/mars/1141650215.44 om at det finns heksebrenning i dag også. - Hvis man begynner å legge sammen de spede rapportene man har fra mange land, blir det fort ganske mange tusen. Jeg tør ikke spekulere så mye i tall, men det er nok blitt brent flere mennesker i Afrika de siste femti årene enn det ble totalt sett i Europa under hekseforfølgelsens tidsalder. Vi snakker i hvert fall om et omfang på flere titusen mennesker, hvorav de aller fleste er afrikanske kvinner. Men det er bra Märtha bor i Norge, her er det faktisk trygt, selv om man skulle kalle seg en heks. Lenke til kommentar
G Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Det skulle tatt seg ut i verdenspressen dersom noen kidnappet og brente Märtha L. Ikke alvorlig ment da. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Denne L4rs skremte livet av meg da jeg trodde dette var L4r5, først så jeg korset og skjønte ingen ting, så kom de tullete religiøse utalelsene, ble redd vår L4r5 hadde mistet vettet. Det tok en stund før jeg så post counted on at brukeren hadde joina i går 3 Lenke til kommentar
G Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Merket meg det samme. Men, så fort at det var en annen forumbruker, enn gode gamle L4r5. Endret 20. september 2010 av G Lenke til kommentar
soulless Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 En morsom tanke slo meg rundt Märtha og hennes alternative religion med engler og hvem-vet-hva. Dersom Kongen og krompen med fam. skulle strøket med, hadde Märtha vært i strid med Grundloven i det at hennes englepraksis knapt kan kalles av den evangelisk-lutherske tro Ref Norges Grundlov, §4: " Kongen skal stedse bekjende sig til den evangelisk-lutherske Religion, haandhæve og beskytte denne. " Hadde vært en fullstendig absurd situasjon om Märtha hadde blitt satt i fengsel grunnet hennes engleskole, men jeg skulle pokker meg vært den første til å anmelde det 1 Lenke til kommentar
Tenklitt Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Fantastisk tanke Soulles.. Men vi må lese mellom linjene i denne loven.. i alle fall i 2010: Kongen skal stedse bekjende fake sig til den evangelisk-lutherske Religion, haandhæve jatte med politikerne og beskytte fortsette å jatte med på denne. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Hvis folk ville ha henne som leder, så ville de også ofret henne ett spørsmål om hun vil bekjenne seg den lutherske tro. Alternativt, kunne vi fått en ny rundtur omkring Europa i leten etter ett nytt blåblodig kongeemne. I ytterste konsekvens kunne vi kanskje fått en republikk i stedetfor. Republikken står likevel og banker på døren daglig gjennom politikeres streben etter å innføre den. En dag så har plutselig noen politikere samlet nok stemmer på Tinget til at de regelrett endrer den grunnlovsparagrafen. Det er ikke en usannsynlig tanke, selv om det kan gå en god stund ennå før noe slikt skal komme til å skje. Så kan man like den ene styreformen framfor den andre, uten at dette har særlig betydning for selve utfallet. :!: Og du skal se det, at en ender kanskje opp med en nokså lik regning. Eksempelvis, landet Malta har en president som kun har representative funksjoner, og i tillegg har de en statsminister som tar seg av alle viktige beslutninger. Endret 20. september 2010 av G Lenke til kommentar
soulless Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Problemet med å endre paragrafen er jo at regjeringer er de jure over 50% lutherske, og det kreves 2/3 flertall på tinget over 2 sammenhengende stortingsperioder for å endre grunnloven. En kinkig situasjon Understreker vel viktigheten av å ha et skille mellom kirke og stat.. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå