Vain Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Jeg skrev dette innlegget på et annet forum på engelsk, antar at folk forstår. Svar på norsk My M570TU freezes randomly, and I can't figure out why. By freeze I mean that everything on the screen suddenly stops, mouse wont move and nothing will respond. But the image on the screen is still there. Only way out is to press and hold the power button and restart. Then everything is back to normal. This happens maybe once a week, which makes it difficult to troubleshoot. Here is what I've noticed/done: -The BIOS-controlled things like turning on/off the LCD etc. still works after freeze. -The freeze normally occurs during low load situations. Like when I'm only browsing web or listening to music. -It has never occurred during gaming, but I have not been gaming a lot. -The freeze is not connected to any specific program (as far as I can see). -Fans are clean. Temps are ok. -Just got a new free set of RAM from my vendor, and this did not solve the problem. -If I'm playing music when the freeze occurs I get a constant (I think) frequency sound which is the last frequency that was playing before freeze occurred. -Ran anti virus program an didn't find anything. -Running BIOS version 0.18. -Hardware in sig. This is what I'm thinking at the moment: -I'm not running with the stock nvidia graphics drivers from clevo, because they are old. Running v186.81. Could this cause a stability problem? -Is the graphics card dying? -I did some boot tweaking and general performance when I installed win 7. Could this have caused some instability somehow? -At the same time I installed win7 and did the tweaking I also installed the ssd. Could this disk cause the problem? Anyone experienced this problem before? Anyone have any suggestions to what to do next? When I have time, I will try to update the nvidia driver to the one suggested by the nvidia site (v258.96). Then I'm going to update to the latest intel RST driver. The thing is that I just want to do one change in between each freeze, so that I might eventually figure out exactly what was wrong.. __________________ M570TU [email protected] | GeForce 8800m GTX | 4GB DDR3 1066MHz | 17" WUXGA 1920x1200 | 160 GB SSD INTEL X25-M | Windows 7 x64 Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Ikke lett å si hva som forårsaker at PCen fryser ca en gang i uken. Selv om 8800 GTX kortene (hadde 2 stk som døde etter en stund) har en tendens til å dø etter ca 2 år, tviler jeg på at dette har noe med skjermkortet å gjøre. Da hadde du nok hatt problemer oftere enn en gang i uken. Du har en Intel SSD disk, har du installert Intel SSD Toolbox? Hvis du har det, sjekk om det er satt opp en schedule (husker ikke hva det heter på norsk) for når programmet kjører for trimme disken. Min SSD toolbox kjører hver fredag, men jeg merker ikke noen forskjell om programmet kjører eller ikke. Lenke til kommentar
Vain Skrevet 22. september 2010 Forfatter Del Skrevet 22. september 2010 2D modes-------------Performance Level 0 Core Clk: 200.00 MHz Mem Clk: 100.00 MHz Shader Clk: 400.00 MHz Voltage: 0.85 V Fan Speed: 100% Performance Level 1 Core Clk: 275.00 MHz Mem Clk: 301.00 MHz Shader Clk: 550.00 MHz Voltage: 0.85 V Fan Speed: 100% Performance Level 2 Core Clk: 383.00 MHz Mem Clk: 301.00 MHz Shader Clk: 767.00 MHz Voltage: 0.85 V Fan Speed: 100% 3D mode-------------- Performance Level 3 Core Clk: 500.00 MHz Mem Clk: 799.00 MHz Shader Clk: 1250.00 MHz Voltage: 1.00 V Fan Speed: 100% Jeg lurer på om det kanskje kan ha noe med nvidia powermizer å gjøre. Kanskje 0.85V ikke er høy nok spenning for å kjøre perf. level 2. Så vidt jeg vet vil transistorer trenge litt høyere spenning etter hvert som de blir eldre. Kanskje 0.85V er nok for et nytt kort, men ikke nok for dette lenger. Eller kanskje det er akkurat på grensen til nok. Skal vurdere å fikse det. Spesielt siden kortet aldri er ustabilt under høy belastning/spilling. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Det kan muligens være noe i det du sier. Jeg sjekket en gang BIOS på et HD 4870 kort, og mener å huske at spenningen påå Performance level 2 var høyere enn enn på level 1. Det er nesten som jeg tror at spenningen lå på samme nivå som på Performance level 3, men skal ikke si dette for sikkert. Jeg kan jo sjekke litt på min laptop, ikke sikkert det blir det samme fordi den har 2 x HD 5870 kort da. Men jeg kan jo sjekke på madamen sin laptop, burde være noenlunde det samme på den fordi den har Geforce 8600 kort. Edit: Jeg har sjekket mine 2 HD 5870 Mobility kort, og de kjører med 0,9 V i performance level 1 og 2, mens i level 3 kjører de med 1,05 V. Så det kan nok stemme at ditt 8800M GTX kjører med 0,85 V og 1,0 V. Endret 23. september 2010 av Chavalito Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå