Gå til innhold

trenger hjelp til ALT om rooting (HTC Desire)


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurer på masse når det gjelder rooting av HTC Desire. Vet at det står masse på nettet men forstår ingen ting.. Så her er spørsmålene mine:

-Er det mulig å få vekk rootingen? (har hørt at det er noe med oppdateringer og sånt)

-Hva er det folk kaller ''rom''?

-Hva vil være fordelene/ulempene?

-Er det mulig at man kan ødelegge noe på mobilen?

-Og sist, men ikke minst hvordan kan man roote mobilen/eventuelt få bort rootingen?

 

Som dere ser er jeg 110% n00b i dette, men vil jerne vite det. Har hørt noe om at men kan kjøpe apps og slikt.

 

Takker for eventuelle svar :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Jeg lurer på masse når det gjelder rooting av HTC Desire. Vet at det står masse på nettet men forstår ingen ting.. Så her er spørsmålene mine:

-Er det mulig å få vekk rootingen? (har hørt at det er noe med oppdateringer og sånt)

-Hva er det folk kaller ''rom''?

-Hva vil være fordelene/ulempene?

-Er det mulig at man kan ødelegge noe på mobilen?

-Og sist, men ikke minst hvordan kan man roote mobilen/eventuelt få bort rootingen?

 

Som dere ser er jeg 110% n00b i dette, men vil jerne vite det. Har hørt noe om at men kan kjøpe apps og slikt.

 

Takker for eventuelle svar :D

 

"Rooting" betyr at du endrer brukertilgangen til operativsystemet på telefonen. HTC Desire benytter Android, et Linux-basert system. I Linux-verden er "root" det samme som "Administrator" er i Windows-verden. Når du "Rooter" telefonen så får du mulighet til å gjøre ting som ikke er mulig å gjøre ellers, for eksempel å kjøre programmer gjør ting Google/Android i utgangspunktet har sperret for.

 

* Ja, det går an å fjerne rooting'en.

* En ROM er en pakke med operativsystem og programmer, det er alt som ligger inne på mobiltelefonen. Mye av poenget med å root'e er å kunne installere en annen ROM enn den som fulgte med telefonen, for eksempel for å kunne legge inn en nyere versjon av Android eller en versjon uten HTC Sense.

* Fordelen er at du kan gjøre mye artig hvis du er nerd nok (...) til å ha glede av det. Ulempen er at du ikke har noen garanti for at ting fungerer. Mange ROM's er ustabile og krasjer. Mange programmer som kun fungerer på en root'et telefon bruker mye strøm.

* Ja, du kan ødelegge hele telefonen hvis du gjør noe feil under root'ingen. Det er ikke veldig vanlig å ødelegge mobilen, men det skjer. Det er derfor viktig at du finner en guide (f.eks. på http;//forum.xda-developers.com/ som gjelder for akkurat din mobil og at du følger den steg for steg. Det disse gutta kaller en "bricked phone" er en telefon som er blitt ødelagt på grunn av feil rooting og bare kan brukes som en murstein (=brick=).

* Det finnes vanvittig mange guider for dette, de fleste på litt dårlig engelsk. Et fint sammendrag finner du her: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=696189

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...