Blockz Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Hei. For rundt 6 måneder siden begynte jeg og trene mot førstegangstjeneste. Trener 4 ganger i uken, hver gang på 1 time og 30 min. En blandning av kondis og styrke. Har hatt stor fremgang da utgangspunktet mitt var veldig lavt , men har lyst på raskere fremgang og ser derfor mot proteiner. Har aldri vært borti proteiner før, så lurte på om noen har noe og anbefale (helst da fra proteinfabrikken.no). Har også hørt litt om kreatin, men ut fra det jeg har hørt øker ikke dette selve muskelmassen men gjør at de bare blir større? Lurer også litt på om bivirkningene av proteiner (hørt noe om at det går hardt ut over leveren)? Gjerne også noen tips om hvordan jeg skal evt bruke dette. (under trening, før osvosv) - Takk Lenke til kommentar
Grand Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Veit ikke om du vil få så veldig mye bedre framgang viss du starter proteiner, dette kommer selvfølgelig ann på hva du spiser til vanlig. Kreating (CP) er et stoff som er i musklene, dette stoffet bruker musklene som energi, viss du har større kreatinlagere, så vil du kunne trene hardere og belaste musklene mer, som igjen gir bedre framgang. Mange pleier å kalle kreating for minibol, men det er langt ifra dop, så kreatin er ikke dumt i det hele tatt ( det er kreatin i maten du spiser, men du får mer gjennom kostilskudd, akkurat som protinshake) + at kreatin binder vann til musklene, så du vil gå opp litt vekt i vann også tenker jeg, men ikke veldig mye. Protin og kreatin er ikke farlig for leveren. Det kan bli til en viss grad, men da snakker vi ekstreme mengder med kreatin og protein. Det er ikke farlig å bruke anbefalt dosering hver dag, tvert imot så er det bra. Men, viss du har veldig lav framgang fra før så kan det hende du må legge om kostholdet ditt, det hjelper ikke med proteiner viss du ikke får i det nok mat fra før av. Viss du skal kjøpe Kreatin så anbefaler jeg monohydrat, dette er ikke så veldig dyrt, ca 150 kr for 500g. Prisen på proteinpulveret avhenger av hvor reint det er og hvor mye du prioriterer smak Endret 20. september 2010 av Sno Lenke til kommentar
Blockz Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Spiser som regel sunt. Mye ris, fisk og grønnsaker. Før trening spiser jeg som oftest en banan + evt noe rugbrød eller lignende. Har i en stund drukket YT etter trening uten at jeg har merket noe forskjell med det. Men på en evt blodprøve, vil inntak av proteiner/kreatin føre til spekulasjoner eller kommer ikke dette frem ? Fant også denne : Kreatin - Proteinfabrikken, er dette noe og gå for ? Men har sett at mange tar en tablett FØR trening, men på siden står det noe annet? Lenke til kommentar
Grand Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Det er helt greit det kreatinet der. Har brukt det før og fikk god framgang. Etter oppladningsfasen ( 5-7 dager) så tar du 5 gram om dagen. Jeg pleier å ta 3 gram før trening og 2 gram før jeg legger meg. Har aldri hørt om at blodprøvene har blitt påvirket av kreatin og protein. Husk at kreatin og proteiner er i vanlig mat, men du får litt ekstra i deg når du tar det gjennom kosttilskudd. Drikk heller melk enn yt. YT er bare dyrt, ikke noe spesielt hokus pokus med den drikken. Endret 20. september 2010 av Sno Lenke til kommentar
Blockz Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Altså hvis jeg forstår dette riktig De første 6 dagene (uansett om jeg trener eller ikke?) skal jeg ta 5g 4 ganger daglig. (altså 20g fordelt utover dagen?). Etter dette skal jeg ta 3g 30 min før trening og 2g før jeg legger meg ? (på treningsdager eller hver dag?) Lenke til kommentar
Grand Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 japp. Men anbefaler deg å trene om du skal ta kreatin. Treningsdager: Morgen – 30 minutter før trening – Etter trening – Før leggetid. Treningsfri dager: Morgen – Middag - Kveld Lenke til kommentar
Blockz Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Kommer nok til og kjøpe det jeg linket til ovenfor:) Takk for råd Endret 20. september 2010 av Blockz Lenke til kommentar
Grand Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Personlig så har jeg bare hatt positiv framgang med kreatin. Protein pulver er ikke så viktig for meg, for jeg spiser temmelig bra med mat fra før av. Men kreatin er gull verdt. Lenke til kommentar
DaddyYankee Skrevet 3. oktober 2010 Del Skrevet 3. oktober 2010 lurer på om det er noe/stor forskjell på Kre-Alkalyn og vanlig/monohydrate kreatin? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 5. oktober 2010 Del Skrevet 5. oktober 2010 Monohydrat er billigere (men ikke dårligere). Loadingfase er forøvrig ikke nødvendig med kreatin, det går fint an å gå for 5 g om dagen, det eneste som skjer da er at kroppen bruker lenger tid for å fylle lagrene, men man slipper stort sett unna bivirkningene noen får som ekstra vann i kroppen eller vondt i magen. Lenke til kommentar
Gompedyret Skrevet 10. oktober 2010 Del Skrevet 10. oktober 2010 Proteinpulver er et veldig kjekt supplement om man ellers har problemer med å få i seg et proteinrikt måltid kort tid etter trening. Generelt gjør et lager av pulver det lettere å regulere inntaket av protein.En normal lever vil ikke ha noe problem med å prosessere litt ekstra protein, på samme måte som den ikke hadde lidd noen voldsom overlast om du spiste en svær biff. Men proteinpulver er langt fra _nødvendig_ særlig ikke i begynnerfasen, i tillegg har du det faktum at det fort koster en god del penger. Ergo; før du bestiller proteinpulver bør et god og sunt generelt kosthold være på plass. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Proteinpulver er en av de billigste formene for protein man kan få tak i, så den må du lengre ut på landet med. Selvfølgelig skal man lese seg opp om kosthold før shaker gurgles ned over en lav sko, det er litt for mange som spiser en halv loff med nugatti om dagen og drikker shaker fordi kompisene gjør det.. uten egentlig å vite hvorfor, eller hva shaken gjør i kroppen. 1 Lenke til kommentar
Gompedyret Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Dedt var da voldsomt. "Lenger ut på landet", faktisk. Ja, ja. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH Skrevet 11. oktober 2010 Del Skrevet 11. oktober 2010 Det virker som om det er en generell oppfatning her inne om at proteinpulver er et slags tilskudd på samme måten som kreatin og ZMA. Proteinpulver er jo en del av kostholdet, ikke nødvendigvis et tillegg til det vanlige kostholdet ellers. Personlig spiser jeg ganske mye proteinpulver til daglig, rett og slett fordi det både er enkelt og billig. Og om du spiser loff og peanøttsmør, så er det fortsatt bedre å spise loff og peanøttsmør + en proteinshake. Ja, mange har mye å hente på kostholdet, men kostholdet vil altså bli bedre dersom man supplerer med proteinpulver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå