piecreator Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Hello, har en Fiat Punto fra 1997 som jeg har kjøpt anlegg til men ikke satt inn enda.. Det jeg ska ha i den er Forsterker og bass: http://strommen-bilradio.no/product_info.php?products_id=1860 Cd-spiller: Pioneer DEH-3200UB og 2 høytalere : Bull Audio CS-650.75 burte jeg ha kondensator til det? eller vil bilen klare det uten pga det ikke er så kraftig? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Du får prøve å kjøre anlegget uten kondensator først og se hvordan det går. Så kan du prøve å bruke et voltmeter i AC modus til å sjekke rippelspenninga ved 12V inntaket på forsterkeren under heftig bass-avspilling. Det vil gi en indikasjon på om kondensator kan hjelpe på. Test med likespenning også. Hvis dynamoen på bilen ikke klarer å drive anlegget (DC spenninga =< 12 V) så vil nok ikke kondensator alene hjelpe noe særlig. Litt, men ikke mye. Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Svaret er nei, som til ALLE som har noe bilstereo i bilen, INGEN trenger kondensator... Har du for lite strøm, så har du for lite strøm, og da må da ha mer, og det får du ikke med en kondensator, da trenger du nytt batteri, og evt ny dynamo Lenke til kommentar
theda9el2k Skrevet 25. september 2010 Del Skrevet 25. september 2010 (endret) Vel, nå vet jeg at cossiemk1 over her har betydelig mer kunnskap om bilstereo enn hva jeg har, men bilradiospesialisten har noe om dette på sine sider: http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=102 "alle forsterkere gir bedre lyd og merkbart mer effekt når du har montert en kondensator på strømkabelen." ...men nå er det jo de som tjener på selge kondensatorer.. og videre: "Audio capacitors store that important power your amplifier will need to punch those big bass notes while limiting clipping. They store power during intervals when there are no power needs (which is most of the time). They release it when momentary peak demand exceeds what is accessible from the car's power system. Along with an adequate basic power supply, a stiffening capacitor for your amplifier is the simplest way to be sure your system always gets every bit of current it needs." Kilde: http://ezinearticles.com/?More-On-Car-Audio-Capacitors&id=374953 Endret 25. september 2010 av theda9el2k Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 Er nok bevist mange ganger at eneste kondensator hjelper med er å få mindre blinking i lys. De som skryter er nok de som selger (og folk uten peiling), og spesielt bilradiospesialisten må man ikke stole på, mye idiotskap omkring der. Batteri er tingen, får et ok et man kan bruke baki i tillegg til det framme for rundt 350kr, og da er det snakk om AGM. Dette vil banke MANGE kondensatorer: AGM batteri 18 AH Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 (endret) Kondensator bidrar positivt når bassen består av korte pulser med relativ lang tid mellom hver basspuls. Men desverre er dette skjelden kost, iallefall for ihugne hard-trance fans Så nest beste løsning er ekstra batteri (forutsatt umulig å bytte hovedbatteri+dynamo). Men over tid vil jo også dette batteriet miste noe spenning - forutsatt dunking uten hvilepause for ørene. Beste (teknisk) løsning er å sørge for å ha kabler som har nok tverrsnitt til at batterispenningen ikke dropper for mye, pluss å sørge for en dynamo som leverer nok strøm. Om man velger kondensator eller batteri bak i bilen må man nesten avgjøre individuelt. Overdimensjonerer man 12V kablene frem til forsterkeren forutsatt dynamo og hovedbatteri er sterke nok, så er det liten vits i å bruke kondensator eller ekstra batteri. Endret 28. september 2010 av geir__hk Lenke til kommentar
Centuss Skrevet 28. september 2010 Del Skrevet 28. september 2010 hva skjer om du har på ganske kraftig bass og så skrur av motoren uten å endre på basstyrken når man ikke har kondensator? Nettopp montert inn et anlegg i bilen, etter denne episoden har jeg ikke bass lengre (forsterker ser død ut/lyser ikke). Hva er galt? (litt OT ) Lenke til kommentar
cossiemk1 Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 hva skjer om du har på ganske kraftig bass og så skrur av motoren uten å endre på basstyrken når man ikke har kondensator? Nettopp montert inn et anlegg i bilen, etter denne episoden har jeg ikke bass lengre (forsterker ser død ut/lyser ikke). Hva er galt? (litt OT ) Dette har ingenting med om du har kondensator eller ikke å gjøre, her har det skjedd noe annet... Du får ramse opp hva du har av utstyr, og hvordan du har koblet det sammen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå