hennanhennan Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Hei! Jeg vet allerede mye om KrigsS og BefalS. Vet generelt mye om forsvaret og utdannelsene der. Likevell synes jeg at mye er diffust, særlig det som knyttes opp mot livet som høyere befal/offiser i forsvaret. Etter endt 3 årig befalsskole, blir man automatisk Sersjant, og så etter noen år kan man jobbe seg opp i gradene. Det forstås. Så kommer tåka... Kan noen beskrive hvordan livet er derfra? Hvor lang tid tar det før man blir forfremmet til de ulike gradene? Hva kreves for å oppnå de ulike gradene? Hvordan kan man utmerke seg? Hva er lønnen i de ulike gradene? Hvor i landet kan man jobbe som offiser i Hæren? Hadde vært fint om noen kunne gi gode svar her, i og med at jeg skal til førstegangstjeneste snart og ønsker vite mye på forhånd. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Til å vite mye tar du også mye feil. Du blir sersjant etter 1 år på befalsskole og avtjener så et pliktår som sersjant før du kan søke på fast stilling. Gradene i forsvaret går etter stilling, ikke erfaring. F. eks så er lagfører en typisk sersjanstilling mens nestkommanderende tropp er fenrik. Troppssjefer, administrasjonsoffiserer og nestkommanderende kompani er som oftest løytnantstillinger som krever krigsskoleutdanning. Lenke til kommentar
hennanhennan Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Til å vite mye tar du også mye feil. Du blir sersjant etter 1 år på befalsskole og avtjener så et pliktår som sersjant før du kan søke på fast stilling. Gradene i forsvaret går etter stilling, ikke erfaring. F. eks så er lagfører en typisk sersjanstilling mens nestkommanderende tropp er fenrik. Troppssjefer, administrasjonsoffiserer og nestkommanderende kompani er som oftest løytnantstillinger som krever krigsskoleutdanning. Jeg vet at man kan ta befalsskolen for å bli sersjant, men har lært at etter KS så blir man også sersjant(?). I mitt første innlegg glemte jeg å spørre hvilke stillinger(grader) man kan ha etter endt forsvarshøyskole. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Etter KS blir du løytnant... Forsvarshøyskole? Som å F. eks ta ingeniørutdannelse i forsvaret, eller tenkte du krigsskole? Lenke til kommentar
NothgaliC Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 trenger ikke å gå KS for å bli løytnant, kaptein er så høyt man kommer med BS. For øvrig kan man gå Grunnleggende BefalsKurs (GBK) for å bli sersjant også, som er 3 måneder langt og man kan søke om man er grenader eller holder på med førstegangstjenesten. Lenke til kommentar
xWeeNx Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 www.milforum.net anbefales. Mange med mye kompetanse der. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 I stand corrected angående kapteinsgraden. Lenke til kommentar
xSamuraix Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 For å få litt oppklaring i alt dette feilaktige.. Befalskole - 1 år skole, 1 år plikt. Har man gått BS blir man Sersjant og man kan deretter stige i gradene helt til graden Kaptein - kompanisjef, personelloffiser etc. Ved Krigsskole som er 3-4 årig - avhengig om du er befal når du søker eller ikke - blir man løytnant og vil fungere som troppsjef i en tropp. Det er vanlig blant offiserer når man kommer lenger opp i gradene å gå Forsvarets stabsskole og andre lignende skole for å bli stabsoffiser høyere, bataljoner, brigader etc. Det er heller ikke uvanlig å gå skole i f.eks Tyskland eller USA. Når det gjelder offisersyrket er det mye flytting da hæren i dag strekker fra Oslo til Kirkenes og hvis du vil gå opp i gradene er det ikke uvanlig at en offiser flytter 10-12 ganger i løpet av sin karriere. (Det er sent og jeg er sliten, rett meg gjerne hvis dere finner noe feil Lenke til kommentar
hennanhennan Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 For å få litt oppklaring i alt dette feilaktige.. Befalskole - 1 år skole, 1 år plikt. Har man gått BS blir man Sersjant og man kan deretter stige i gradene helt til graden Kaptein - kompanisjef, personelloffiser etc. Ved Krigsskole som er 3-4 årig - avhengig om du er befal når du søker eller ikke - blir man løytnant og vil fungere som troppsjef i en tropp. Det er vanlig blant offiserer når man kommer lenger opp i gradene å gå Forsvarets stabsskole og andre lignende skole for å bli stabsoffiser høyere, bataljoner, brigader etc. Det er heller ikke uvanlig å gå skole i f.eks Tyskland eller USA. Når det gjelder offisersyrket er det mye flytting da hæren i dag strekker fra Oslo til Kirkenes og hvis du vil gå opp i gradene er det ikke uvanlig at en offiser flytter 10-12 ganger i løpet av sin karriere. (Det er sent og jeg er sliten, rett meg gjerne hvis dere finner noe feil Takk for et oppklarenda og godt svar. Dette satte belysning ved noen av problemstillingene mine! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå