Gå til innhold

Pentax K-5 endelig offisiell!

Anbefalte innlegg

K-5 er vel på det nivået mange Pentaxianarar skulle ønska at K-7 var. No held det jammen hardt å ikkje gå digitalt, altså! :dribble:

Trodde bare det var WR-serien som egnet seg på Vestlandet [...]

Så WR står for Western Region = Vestlandet! :thumbup:

Eller som mange nordmenn presterar å sei: Wery Rainy. :roll:

Elles synest eg at spanjolane (jf. linken til Tim) har funne eit namn med schwung over på oss Pentax-entusiastar: Pentaxeros! OLÈ! :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Under 24 timer etter lansering begynner det å dukke opp norske priser hos Japanfoto (ubekreftet leveringstid)

Pentax K-5

Pentax K-5: 10 995 kr

Pentax K-5 + 18-55 WR: 11 995 kr

Pentax K-5 + 18-55 WR + 50-200 WR: 13 495 kr

Dvs. at 18-55 WR prises til 1000 kr og 50-200 WR prises til 1500 kr i kit.

Enda lavere priser på Scandinavian Photo: http://www.scandinavianphoto.no/search/default.aspx?q=pentax%20k-5

Lenke til kommentar

Japan foto tar opp kampen og senker prisen til 5 kroner under Skandinavisk foto.

Dette liker jeg! Håper vi får bleiekrig-tilstander. :D

Jeg synes synd i de som desperat prøver å selge K-7 nå. Bruktprisen må jo synke som en stein. Jeg ville i hvert fall ikke gitt over 5000 kr for en K-7 med disse K-5-prisene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

>Jeg synes synd i de som desperat prøver å selge K-7 nå. >Bruktprisen må jo synke som en stein.

Høres bra ut. Har lurt litt på en billig k-ettellerannet til bruk med adaptall objektiver :-)

Kan noen svare på om støvfjerningen og eller stabiliseringen har kommet seg siden k10 ? (På k20/k7).

M.v.h.

Goffen

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Støvfjerningen er anderledes på K-7, men hvorvidt den funker bedre tør jeg ikke si. Selv bruker jeg sånne wet-swab's på CCD'en ved behov.

Stabeliseringen er også anderledes, du kan jo sågar flytte CCD brikken "manuelt" (motivkorreksjon) på K7 samt at K7 har water (horisont oppretting). Dog har jeg ikke testa kameraene side ved side, men synes det er en del lettere å få greit håndholdt resultat ved lange lukkertider med K7. Det kan jo også ha med CCD'ens egenskaper ellers å gjøre også selvsagt.

Edit:

Jeg synes det er så lite forskjell på K-7 og K-5 at prisen lett gjør K-7 til vinneren. inntrykket kan endres om det kommer frem at brikken i K-5 er veldig mye bedre.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hm, Canon har lansert 60D, og det dukkar opp ein tråd om "merkelige valg" av Canon, Nikon lanserar D7000, og det dukkar opp ein tråd om "merkelige valg" av Nikon. Me "Pentaxeros" (Herlig namn! Berre dette er ein god nok grunn til å velga Pentax :love: ) ser derimot ut til å vera såre fornøgde med vår nye "baby". :roll:

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Det har ikke vært mye klaging på K-5. Bare noen bagateller:

- Noen vil ha en form som ligner mer på K20

- Noen vil ha 720p 50/60 bps i tillegg til andre videomoduser

- noen vil ha videoene lagret i et mer gunstig format

- Noen vil ha 2 SD-porter

- Noen vil ha SDXC-støtte fra første dag. (Det er lovet i firmwareoppdatering)

- Noen vil ha mulighet for AA i tillegg til Li-Ion-batteri, slik som K-r

- Noen vil ha raskere blitssynkronisering. (Skal vist økes fra 1/180s til 1/250s med ny firmware i forbindelse med nye Pentax blitser som lanseres senere)

- Noen vil ha mulighet til å slå av Dark Frame Subtraction (DFS) ved bulb-opptak.

- Noen vil ha større buffer for seriebilder

- Noen vil ha mulighet for tethering

- Noen vil ha objektivkorreksjon for SMC Pentax-FA 35mm f2 AL GC, SMC Pentax-FA 50mm f1.4 og SMC Pentax-FA* 600mm f4 ED IF

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det har ikke vært mye klaging på K-5. Bare noen bagateller:

- Noen vil ha en form som ligner mer på K20

- Noen vil ha 720p 50/60 bps i tillegg til andre videomoduser*

- Noen vil ha 2 SD-porter

- Noen vil ha SDXC-støtte fra første dag. (Det er lovet i firmwareoppdatering)

- Noen vil ha mulighet for AA i tillegg til Li-Ion-batteri, slik som K-r*

- ?

Personlig er det bare de to med * jeg skulle ønsket meg.

lav sync speed 1/180 vs 1/250, trolig som alle andre pentax moduler at du ikke kan overstige 1/180 om man ønsker.

K5, skal testes men det spørs om det blir total merke bytte nå.

Lenke til kommentar

Nikon lanserar D7000, og det dukkar opp ein tråd om "merkelige valg" av Nikon.

Jeg tror nesten du må lese tråden før du referer til innholdet i den....

(Og hvis du ikke gidder kan jeg fortelle deg at det som ble fremholdt som "merkelig" i den tråden var at D7000 er så bra spec'et at det muligens vil gå ut over salget til D300s. Tittelen var rett og slett et lite sleivspark til Canon-brukerne som ikke var særlig begeistret for 60D.)

Lenke til kommentar

Preview hos Imaging Resource:

Live View. The Pentax K-5's live view mode is little-changed from that of the K-7. It offers a choice of either contrast detection AF or phase detection AF, and provides face detection capable of recognizing up to 16 individual faces in a scene when using the former.

Stemmer dette? Fasedeteksjon i live view? Hvordan fungerer det teknisk?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...