Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken kjølevæske til varmeanlegg med alluminium i campingvogn?

Ansats

Anbefalte innlegg

Jeg skal skifte frostveske på varmeannlegget på campingvogna.Jeg har tappa hele annlegget og spylt gjennom flere ganger.Men her er det en del aluminium i selve annlegget som kommer i berøring med kjøleveska.Jeg har kjøpt en veske som heter Starta BS 6580(JULA)men så begynner jeg å lure på om denne kjøleveska er den rette siden det er en del aluminium i annlegget.Er det noen som kan svare meg på det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La du merke til fargen på den som var der fra før? Dersom du prøver å matche den er du ganske safe i vertfall.

Det som selges av frostvæske i dag er veldig trygg, og kan brukes til det meste av metaller, forutsatt at det ikke blandes med noe annet (funger somoftest greit det også, men det finnes tilfeller hvor gammel frostvæske er av en type som ikke tåler å blandes med noe annet).

Generelt sett tror jeg at vanlig blå frostvæske fungerer helt utmerket, men bruker du rød vil du få den fordelen at den holder lengre. Som hovedregel skal blå frostvæske byttes annethvert år, mens rød skal byttes hvert 5. år.

Utblandes uansett med vann 50/50 eller 60/40 (vann/frostvæske), avhengig av hvilken temperatur den skal holde. Mer vann gir bedre kjøleeffekt og er en fordel dersom det ikke er fare for at det fryser.

Lenke til kommentar

La du merke til fargen på den som var der fra før? Dersom du prøver å matche den er du ganske safe i vertfall.

Det som selges av frostvæske i dag er veldig trygg, og kan brukes til det meste av metaller, forutsatt at det ikke blandes med noe annet (funger somoftest greit det også, men det finnes tilfeller hvor gammel frostvæske er av en type som ikke tåler å blandes med noe annet).

Generelt sett tror jeg at vanlig blå frostvæske fungerer helt utmerket, men bruker du rød vil du få den fordelen at den holder lengre. Som hovedregel skal blå frostvæske byttes annethvert år, mens rød skal byttes hvert 5. år.

Utblandes uansett med vann 50/50 eller 60/40 (vann/frostvæske), avhengig av hvilken temperatur den skal holde. Mer vann gir bedre kjøleeffekt og er en fordel dersom det ikke er fare for at det fryser.

Lenke til kommentar

Sjekk ut denne tråden og bruk den blå kjølevæska di på noe annet heller.. Til aluminium bør du bruke den røde etylenglykolbaserte kjølevæsken, da den har bedre korrosjonsbeskyttelse med tanke på deler av aluminium. Litt dyrere enn den "vanlige" blå, men du kan ha den lengre før du trenger å skifte og du slipper å engste deg for alvorlige korrosjonsproblemer. Den gule du tappet av er en annen variant av aluminiumsvennlig kjølevæske, men det går fint med rød :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...