a_aa Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Too much Enig. Kan strekke meg til dobbel pris ift avansert kompakt - dvs 7-8000, men 5-sifret kommer ikke på tale. Da blir det heller noe µ4/3-godsaker 1 Lenke til kommentar
8086 Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Svin! Helvete om det blir så dyrt. Helt enig i at man kunne strekke seg til syv-åtte tusen, men noe mer blir å strekke entusiaststrikken alt for langt. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Tjah, det er jo det som er prisen hvis du plukker den opp på tur i statene til våren. Med fem års reklamasjonsrett må det jo bli dyrere. De legger seg godt under Leica sin, så de vil sikkert få solgt et pent antall av denne. Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Og da har den fått en prislapp, US$ 1200 hos Adorama, men ingen dato enda. Hm, det blir vel et sted mellom 10 og 12 tusen her da. Too much Går ut frå at du meinar med moms? Kursen på dollar er i underkant av 6 kroner, så det skulle bli NOK 7200,- ut frå prisen hos Adorama. Har dei ikkje moms i USA? Det er uansett for dyrt for min del. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Tjah, det er jo det som er prisen hvis du plukker den opp på tur i statene til våren. Med fem års reklamasjonsrett må det jo bli dyrere. De legger seg godt under Leica sin, så de vil sikkert få solgt et pent antall av denne. Prisen i USA er også uten moms. Uansett er jo alle andre kameramodeller tilsvarende billigere i statene, relativt sett til andre kamraer blir jo ikke dette kamraet noe billigere i statene. Men er det en veldig uventet pris? Jeg synes dette framstår som et kamera som appelerer lit ttil følelsene til kameraentusiaster, som gjerne er litt eldre, og har endel penger på bok. AtW Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 De har moms i USA, ja, men bare i hver enkelt stat, så hvis du kjøper på tvers av statslinjer står du selv ansvarlig for å melde inn kjøpet til myndighetene og betale skatt av det - noe som selvsagt ingen gjør Momsen er også langt mindre enn i Norge siden de har et jævlig rart skattesystem. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Men er det en veldig uventet pris? Jeg synes dette framstår som et kamera som appelerer lit ttil følelsene til kameraentusiaster, som gjerne er litt eldre, og har endel penger på bok. Neida, jeg har i grunnen regnet med at det ville ligge omtrent der. Hvis ikke mitt eneste kamera allerde var smått og godt, ville dette appelert sterkt, og prisen virket mindre problematisk. Her trenger man jo f.eks. ikke ta høyde for at det påløper masse utgifter til mer optikk... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Neida, jeg har i grunnen regnet med at det ville ligge omtrent der. Hvis ikke mitt eneste kamera allerde var smått og godt, ville dette appelert sterkt, og prisen virket mindre problematisk. Her trenger man jo f.eks. ikke ta høyde for at det påløper masse utgifter til mer optikk... Hadde jeg vært i fullformat-leiren, så hadde dette nok vært er mer passende lommekamera på si. "Problemet" som mange av oss opplever med µ-4/3, er at det velegnet som eneste system ... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Ja, for dette kamraet er vel egentlig ikke noe særlig mindre enn et m43-kamera med en pancake? (og der er formatet i ferd med å få mange gode alternativer, når man uansett ikke trenger zoom). AtW Lenke til kommentar
kaian Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 "Problemet" som mange av oss opplever med µ-4/3, er at det velegnet som eneste system ... Nemlig! Utrolig irriterende :!: Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Det som gjør at dette kameraet er mer interessant enn de speilløse alternativene som er kommet til nå for min del, er rett og slett den innebygde søkeren. Det er et must for min del, og kommer nok ikke til å handle kamera uten det. Edit: Panasonic GH/G-seriene har jo også søker - men liker bedre at søkeren er infelt på siden som de gamle rammesøkerene enn de prismehus-aktige søkerne på de kameraene. Endret 17. januar 2011 av Ole_Gunnar Lenke til kommentar
kaian Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Det som gjør at dette kameraet er mer interessant enn de speilløse alternativene som er kommet til nå for min del, er rett og slett den innebygde søkeren. Det er et must for min del, og kommer nok ikke til å handle kamera uten det. Ingen tvil om at søkeren på X100 sammen med eksterne kontroller, er det som kommer til å selge denne. Og prisen er neppe noe problem for målgruppen. Jeg skulle veldig gjerne sett den søkeren på et µFT-hus. 1 Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Forhåpentligvis vil denne typen søkere dukke opp i billigere kameraer også. Og EVF vil jo nødvendigvis bli bedre i fremtiden etter hvert som teknologien går videre, så jeg ser ingen grunn til å se på dette kameraet som "siste sjanse" til å få en god søker Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Det er derimot "første sjanse" til å få hybrid optisk og elektronisk søker.. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Burde vært lovforbud mot ordet "dyrt". Alt har en pris og mange sliter med verdien og hva ting er verdt. Leica X1 koster 15 laken, ett litt mer grim sammenligning er Leica M8.2 hvit begrenset utgave som i norge kostet over 70000 med objektiv. Begge disse er crop format forøvrig, Leica X1 har veldig høy bildekvalitet, men er treg som en ost sammenlignet med mange av konkurrentene. Blir spennende og se hvordan Fuji`n fungerer i praksis når det dukker opp. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Burde vært lovforbud mot ordet "dyrt". Alt har en pris og mange sliter med verdien og hva ting er verdt. Leica X1 koster 15 laken, ett litt mer grim sammenligning er Leica M8.2 hvit begrenset utgave som i norge kostet over 70000 med objektiv. Begge disse er crop format forøvrig, Leica X1 har veldig høy bildekvalitet, men er treg som en ost sammenlignet med mange av konkurrentene. Blir spennende og se hvordan Fuji`n fungerer i praksis når det dukker opp. Burde det? og sliter folk så veldig med denne verdien og hva ting er verd? Man har jo masse andre modeller å sammenlikne med, disse leica-variantene står ikke akkurat fram som en bra deal for pengene sammenliknet med andre kamraer. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Og da har den fått en prislapp, US$ 1200 hos Adorama, men ingen dato enda. Hm, det blir vel et sted mellom 10 og 12 tusen her da. Too much 1200 USD er ganske nøyaktig 7000 NOK. Prisen i USA er veiledende og dermed inkludert fortjeneste men eksklusiv mva. Norsk veiledende pris inkludert mva regner jeg med blir ca 10 000 kr innberegnet mva og 14% høyere marginer i Norge. Laveste pris i Norsk nettbutikk (via norsk importør) er alltid en god del lavere enn veiledende. Veiledende er ofte det de litt dyrere butikkene legger seg på. Laveste nettpris i Norge, via norsk importør, regner jeg med blir ca 9000 kr. Laveste pris via Pixmania regner jeg med blir ca 8500 kr. Det er ikke så dyrt som jeg hadde fryktet (15 000 kr) men heller ikke så billig at jeg løper og kjøper det med en gang. Men det er absolutt sikleverdig Endret 18. januar 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Og da har den fått en prislapp, US$ 1200 hos Adorama, men ingen dato enda. Hm, det blir vel et sted mellom 10 og 12 tusen her da. Too much 1200 USD er danske nøyaktig 7000 NOK. Prisen i USA er veiledende og dermed inkludert fortjeneste men eksklusiv mva. Norsk veiledende pris inkludert mva regner jeg med blir ca 10 000 kr innberegnet mva og 14% høyere marginer i Norge. Laveste pris i Norsk nettbutikk (via norsk importør) er alltid en god del lavere enn veiledende. Veiledende er ofte det de litt dyrere butikkene legger seg på. Laveste nettpris i Norge, via norsk importør, regner jeg med blir ca 9000 kr. Laveste pris via Pixmania regner jeg med blir ca 8500 kr. Det er ikke så dyrt som jeg hadde fryktet (15 000 kr) men heller ikke så billig at jeg løper og kjøper det med en gang. Men det er absolutt sikleverdig Tre gange prisen på et entutiastkamera som "Canon PowerShot S95" virker måske højere end forventet, men jeg vil gætte på at det er prissat så det ikke kommer i nærheden af det halve af "Leica X1", for de vil vel nødigt signalere at det er 'halvt så godt'... https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.php?pids%5B%5D=141367&pids%5B%5D=113515 Endret 18. januar 2011 av EskeRahn Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 "Alle" vet at den røde lille prikken utgjør ~1/3 av prisen på Leica-kameraene. Dvs. at X1 ville kostet ~10 000 kr uten prikken. F.eks med Panasonic-logo i stedet for. Likevel har nok Fujifilm noe å bevise fremfor et slikt hypotetisk Panasonic-kamera. Derfor må de enten ha lavere pris enn ~10 000 kr eller bedre spesifikasjoner. De valgte bedre spesifikasjoner. Man mister altså det trygge, runde, røde kvalitetsstempelet, men får til gjengjeld bedre spesifikasjoner og en lavere pris. Jeg er personlig mer opptatt av spesifikasjoner, funksjoner og tester enn tryggheten og statusen i det røde merket så jeg ville valgt Fujifilm X100 fremfor Leica X1, men jeg skjønner jo at det bare er deler av markedet som tenker likt med meg. Leica X1 vil nok fortsatt selge og få sin etterfølger som også selger. Lenke til kommentar
EskeRahn Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 "Alle" vet at den røde lille prikken utgjør ~1/3 av prisen på Leica-kameraene. Dvs. at X1 ville kostet ~10 000 kr uten prikken. F.eks med Panasonic-logo i stedet for. Likevel har nok Fujifilm noe å bevise fremfor et slikt hypotetisk Panasonic-kamera. Derfor må de enten ha lavere pris enn ~10 000 kr eller bedre spesifikasjoner. De valgte bedre spesifikasjoner. Man mister altså det trygge, runde, røde kvalitetsstempelet, men får til gjengjeld bedre spesifikasjoner og en lavere pris. Jeg er personlig mer opptatt av spesifikasjoner, funksjoner og tester enn tryggheten og statusen i det røde merket så jeg ville valgt Fujifilm X100 fremfor Leica X1, men jeg skjønner jo at det bare er deler av markedet som tenker likt med meg. Leica X1 vil nok fortsatt selge og få sin etterfølger som også selger. Enig. Og så er der det at brugtprisen på en 'rød prik' nok også holder sig bedre, lidt som med en gammel Mercedes, fordi der er prestige i mærket alene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg