seriksen Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Husker dere Konica Hexar AF? Det er vel ingen som forventer at X100 skal bli noe annet enn et nisjekamera. Relativ høy pris, fast brennvidde og ikke utskiftbar opptikk sikrer nok det. Men kameramarkedet er stort og det kreves ikke mange promillene av markedet for å få et kamera som selger rimelig bra likevel. Du nevner Konika Heaxar AF, men Ricoh's GR-serie var et lignende kamera som holdt ut i mange år og det finnes andre eksempler også på kompaktkmaeraer med fast brennvidde som har solgt rimelig bra. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 (endret) Husker dere Konica Hexar AF? Kom som en bombe med fantastisk 35mm med lysstyrke f2. Fremdeles det mest stillegående fotoapparat noensinne laget. Super søker, solid bygget, presis eksponering. Kjempeflott! Dette ble aldri noen suksess. Feil merkenavn og alt for mye Leicakopi. Tross EISA-seier, ble modellen fort glemt som smalsporet og nisjepreget for de helt spesielt interesserte. Hvordan skal nøyaktig samme kamera der vesentlig forskjell er digitalisering og videofunksjon klare seg?? http://www.cameraquest.com/konhex.htm Kan ikke sammenlignes. Foto er mye mer utbredt idag. Flere liker Konica Hexar type kamera idag enn før p.g.a. retro-looken etc. På dpreview har nesten 17000 brukere stemt på hva som er det mest spennende produktet lansert på Photokina 2010 og X100 ligger på andre plass med ca. 4330 stemmer. Med tanke på hvor mange som liker Nikon og hvor heftig D7000 er på papiret så er tallene i X100's favør ganger ti. 1. Nikon D7000 - 26,6% 2. Fujifilm X100 - 25,5% 3. Ingenting er spennende - 13% @ATWindsor: Jeg tror ikke du vet hva du snakker om og jeg håper du er lykkelig med 24-840mm superzoom kameraet ditt med mikrosensor. La "TV2 hjelper deg/sofafotografene" kjøpe de kommersielle produktene med mye zoom og mange megapiksler slik at produsentene tjener inn nok penger til å lage juveler som dette Jeg kommer alltid til å velge en fast 35mm f/2 med apostelzoom over superzoomer etc. Med en pris på ca. 1000USD blir denne innen rekkevidde for mange entusiaster og vi skal ikke se bort ifra at en eller to her på akam kjøper en X100 som påskepresang til seg selv. edit: mye dårlig norsk og slik... Endret 22. september 2010 av Haandværkaren:-/ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 22. september 2010 Del Skrevet 22. september 2010 Jaja, selvsagt, mine argumenters kvalitet er såklart helt avhengig av hvilket kamera jeg har. Hadde jeg bare hatt et finere kamer så hadde jeg nok visst hva jeg hadde snakket om... AtW Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 23. september 2010 Forfatter Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Sa de noe om blits, ttl-måling, kompatibilitet med eksisterende blitser? Nå har vi snakket med dem og fått et svar of sorts. De kunne ikke si noe om hvilket blitssystem X100 ville få støtte for, men de sa det ikke ville bli noe eget. Det ville med andre ord bli noe eksisterende, men det var ganske tydelig at de ikke har bestemt seg for hvilket ennå. Så et spørsmål til dere der ute, som også vi skal prøve å få svar på: På lukkertidshjulet på toppen står det bl.a. T og B, som jo er kjente modi fra lenge siden (og hyggelig å se!), pluss en lang rekke lukkertider, og til slutt A i en annen farge. A-en kan stå for automatikk, og så velger man hvilken type automatikk - A, S eller P - et annet sted, eller det kan hende X100 kun får blenderprioritert automatikk. DPreview sier PSAM, men vi har ikke fått bekreftet det fra noe hold: http://www.dpreview.com/news/1009/10091910fujifilmx100.asp Hva tror dere? Personlig holder jeg en knapp på A, og plages egentlig ikke med tanken på det. Endret 23. september 2010 av Aetius Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 Så et spørsmål til dere der ute, som også vi skal prøve å få svar på: På lukkertidshjulet på toppen står det bl.a. T og B, som jo er kjente modi fra lenge siden (og hyggelig å se!), pluss en lang rekke lukkertider, og til slutt A i en annen farge. A-en kan stå for automatikk, og så velger man hvilken type automatikk - A, S eller P - et annet sted, eller det kan hende X100 kun får blenderprioritert automatikk. DPreview sier PSAM, men vi har ikke fått bekreftet det fra noe hold: http://www.dpreview.com/news/1009/10091910fujifilmx100.asp Hva tror dere? Personlig holder jeg en knapp på A, og plages egentlig ikke med tanken på det. Kan ikke si at jeg har ni-lest dokumentasjonen, men ut i fra bilder vil jeg tro at A på blenderring og A på topphjul: Full auto A på blenderring og manuelt valg av lukkertid: "S-auto" A på topphjul og manuelt valg på blenderring: "A-auto" Manuelt valg på blenderring og manuelt valg av lukkertid: Fullt manuelt I tillegg har man et eget hjul for eksponeringskompensasjon, så her bør man ha plenty å velge mellom. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 23. september 2010 Forfatter Del Skrevet 23. september 2010 Good point der. Jeg hadde ikke lagt merke tril A-en på blenderringen. En slik løsning som du skisserer her hadde nok fungert greit, ja. Lenke til kommentar
picatta Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 [...] Så et spørsmål til dere der ute, som også vi skal prøve å få svar på: På lukkertidshjulet på toppen står det bl.a. T og B, som jo er kjente modi fra lenge siden (og hyggelig å se!), pluss en lang rekke lukkertider, og til slutt A i en annen farge. [...] Personlig holder jeg en knapp på A, og plages egentlig ikke med tanken på det. B er vel for Bulb, men hva står T for? Timer? Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) [quote name='picatta' date='23. september 2010 - 11:59' B er vel for Bulb, men hva står T for? Timer? T: Første trykk på utløseren åpner lukkeren, andre trykk lukker lukkeren. Man trenger med andre ord ikke en låsbar fjernutløser slik som ved "B". Jeg vet ikke hva T'n står for, men "Timer" er et godt navn. Endret 23. september 2010 av world wide weird Lenke til kommentar
Asbjeurn Skrevet 23. september 2010 Del Skrevet 23. september 2010 (endret) Eller "Timed" er vel eit betre uttrykk. Då har du vel ei stoppeklokke som fortel deg kortid det er på tide å lukke lukkaren. Endret 23. september 2010 av Asbjeurn Lenke til kommentar
boffeeen Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Mulig jeg venter til dette bilir lansert og bytter ut mitt D300 i det, så sant det går opp økonomisk sett. Har på 24mm 99% av tiden uansett. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 24. september 2010 Del Skrevet 24. september 2010 Ai ai ai ai! Kjøpte Oly E-P1 for vel et år siden (så fort det kom på markedet), men hadde det Fuji-kameraet vært tilgjengelig da, hadde jeg fått seriøse problemer med å velge. Ser ut som et velutformet mekanisk brukergrensesnitt opp mot den elektroniske styringen - rett i solar plexus på Oly, som ikke er helt god der. E-P1 mangler jo alle fysiske visuelle tilbakemeldinger på hvordan kameraet er innstilt (vel, i rettferdighetens navn ser man jo blender/fokus på gamle manuelle objektiver, men det teller ikke helt, synes jeg), slik alle de gamle traverne fra analogiens høytid hadde. Men jeg må innrømme at kombinasjonen fastmontert fastoptikk og pris i området 10 000,- er noe drøy - fikser Fuji opp i en av de to, blir jeg straks enda mer interessert Lenke til kommentar
Golddynaco Skrevet 27. september 2010 Del Skrevet 27. september 2010 A, S, P og full manuell etter læreboka! Nye Fuji x100 synes å ha god, logisk betjening. Noe av problemet med den ellers så fantastiske Konica Hexar var plundrete og rotete betjening med små knapper. Fikk kritikk for at brukermanual måtte pugges før bruk. Mistet kunder av den grunn. Fuji x100 er enda mer klassisk i betjeningen og jammen har den fått feste for snorutløser også. Er det justering for dioptri i søkeren slik at brillebrukere ser hele rammeutsnittet, vet jeg at det ligger et nytt kamera i baggen ved påsketider... Er det noen som vet mer om blitzen? Blir det Nikon - system? Har den forøvrig en sentrallukker med raske synkroniseringstider - helt til 1/4000 sek...! Det er jo i så fall noe annet enn hva folket med syncro compur-rapid måtte nøye oss med i sin tid... De var stolte av 1/500 sek. i en tid med gardinlukkere i speilrefleks på 1/60 sek. Nå er det nye tider! Lenke til kommentar
picatta Skrevet 29. september 2010 Del Skrevet 29. september 2010 Jeg tar det nesten for gitt, men man kan vel sette på filtere på dette objektivet? Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 30. september 2010 Del Skrevet 30. september 2010 Om ikke annet, så med teip Lenke til kommentar
Epp Skrevet 1. oktober 2010 Del Skrevet 1. oktober 2010 (endret) Forstår ikke hvorfor x100 skal koste like mye som et D7000. Skal de konkurrere må det ned på 5000,- Men det er mulig at man må vente på 2. generasjon. For det er jo vanlig å slippe første versjon av produktet med høy pris så de som bare må ha det kjøper det til overpris... Men, er spent på anmeldelser av bildekvaliteten på dette kameraet. Håper det blir et lommekamera. E-P1 som jeg har sett i butikken er like upraktisk å ta med som D40'en min... Endret 1. oktober 2010 av Epp Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 6. oktober 2010 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2010 For meg er det en ting som mer enn noe annet gjør at jeg ønsker meg dette kameraet, dersom det viser seg å holde mål også på andre områder, og det er søkeren. At den er stor og lys er vel og bra, ditto at man kan velge mellom optisk eller elektronisk, samt at info blir vist elektronisk også i den optiske søkeren, men det absolutt viktigste for meg er likevel at man i søkeren (vel og merke kun i den optiske) ser MER enn kameraet vil ta bilde av. dermed ser man nøyaktig når et motiv er på vei inn i bildet, og man kan enklere komponere og reagere nøyaktig når man ønsker. Dette er slik jeg ser det en av de virkelig store fordelene med leicas M-serie, og jeg er overlykkelig over at dette endelig ser ut til å finne veien også til andre mer fornuftig prisede kameraer. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 7. oktober 2010 Del Skrevet 7. oktober 2010 (endret) Ai ai ai ai! Kjøpte Oly E-P1 for vel et år siden (så fort det kom på markedet), men hadde det Fuji-kameraet vært tilgjengelig da, hadde jeg fått seriøse problemer med å velge. For min del ble det enkelt å velge ettersom E-P1 er på vei ut og en kan få dem til 3500,- inkl kit, mens Fujifilm kameraet kommer til å lande på 7000-8000 i butikken sannsynligvis. Velger heller å vente noen år til storsleggene også kommer med slike kameraer før jeg kjøper noe nytt. Blir sannsynligvis oppgradering av dSLR-en før den tid... Endret 7. oktober 2010 av Epp Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 13. desember 2010 Del Skrevet 13. desember 2010 Da har det blitt lansert en ny side med mer info og kommende oppdateringer. http://www.finepix-x100.com/ Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Da har det blitt lansert en ny side med mer info og kommende oppdateringer. http://www.finepix-x100.com/ Jepp, kommer artikkel på det i morgen. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Og da har den fått en prislapp, US$ 1200 hos Adorama, men ingen dato enda. Hm, det blir vel et sted mellom 10 og 12 tusen her da. Too much Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg