mezri Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Her er oppgaven: Byggmester bob har fått i oppdrag å sette opp et leilighets/nærings bygg. Bygget inneholder 19 leiligheter og en etasje for kontor/næring. Halve under etasjen inneholder parkeringsplasser. Dere har fått i oppdrag å: 1 Prosjekter et automatisk lys anlegg i parkeringshuset + bodene 2 Dimensjoner anlegget ut i fra krav om Normer og forskrifter 3 Dokumenter på tegning Byggmesteren vil også ha en automatisk port med port åpner til vær enkel beboer. Opdraget deres blir da då: 1 Prosjekter et automatisk port åpner anlegg til parkeringshuset. 2 Dimensjoner anlegget ut i fra krav om Normer og forskrifter 3 Dimensjoner dette på tegning Har fått vedlagt tegning Dette oppdraget krever at dere gjør en god forbredrelse. Husk på hva forskriftene sier og bruk tida godt. Byggmester bob vil ha Dette prosjektet, dimensjonert og dokumenteret innen 17.12.2010 Det vil bli satt karakter på innleveringen som vil bli utsalgsgivende på halvårkarakter. Vi har fått vedlagt Tegning men eg vil isje at noen skal gjøre oppgaven for meg eg trenger hjelp til hvordan eg skal sette det opp eventuelt. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Hvilke komponenter har du tilgjengelig (dvs: Hvilke komponenter har dere lært om). Det jeg hovedsaklig lurer på er: - Har du mulighet til å bruke en PLS? - Hva slags sensorer (om noen) kan du bruke? F.eks bevegelsessensor til lys-systemet e.l. - Går det an å kombinere noe her? F.eks, kan du sette det opp slik at lyset i parkeringskjelleren går på når en av beboeren trykker på portåpneren sin? Lenke til kommentar
mezri Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Hvilke komponenter har du tilgjengelig (dvs: Hvilke komponenter har dere lært om). Det jeg hovedsaklig lurer på er: - Har du mulighet til å bruke en PLS? - Hva slags sensorer (om noen) kan du bruke? F.eks bevegelsessensor til lys-systemet e.l. - Går det an å kombinere noe her? F.eks, kan du sette det opp slik at lyset i parkeringskjelleren går på når en av beboeren trykker på portåpneren sin? Læreren sa at alt går fint så lenge det fungerer og man har forståelse av det og at vi sier hvorfor vi skal bruke de forskjellige komponentene. jeg skal opplaste bilde av oppgaven seinare når jeg kommer hjem fra skolen (: setter pris på at du hjelper. Har ikke lært så mye om alle komponentene enda men husker noen fra ifjor jeg går VG2 El energi men vil gjøre det bra på denne oppgaven. Han skal og ha Priser og lengder osv Endret 20. september 2010 av mezri Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Du får unnskylde en gammel mann som gikk ut av videregående for lenge siden, men "VG 2 El. energi" - det er altså andre året på elektrofag, med hovedfokus på produksjon og fordeling av elektrisk energi, altså retning for høyspentmontører? Automasjon er egentlig ikke så forskjellig fra vanlig elektriker-yrke, bare mer industrielt rettet. Dette er en oppgave som jeg synes passer bedre under bygningsinstallasjoner enn automatikk, men det er meg. Uansett, du trenger et motorstyringssystem for garasjeporten. Om du har lyst, kan du naturligvis koble inn lys-systemet på denne, med et tidsrele som kobler ut lyset igjen etter 5 minutter eller så.. Med tanke på anleggets relativt liten størrelse, tror jeg egentlig vi kutter ut PLS'en. Inndataen til åpneren er en bryter på innsiden (AO - always open) som er koblet til et tidsrele som gjør at porten automatisk lukkes igjen etter 3 minutter. Dette krever at tidsreleet når det slåes av setter motoren i revers. Motoren må også ha automatisk stopp når porten blir helt åpen eller helt lukket. På utsiden en IR-mottaker som linkes med trådløse portåpnere til hver beboer. Altså to bryterkontakter som er parallell-koblet og styrer et tidsrele. (Seriekobler du inne-knappen og IR-mottakeren må man holde inne knappen inne mens man trykker på IR-senderen) Lys-systemet i garasjeanlegget bør være koblet på tidsrele uansett - dette er nokså vanlig i slike bygg. Utover det regner jeg med du klarer å sette opp et lysanlegg selv Dimensjoner og sånt legger jeg meg ikke opp i, siden det er du som har tegningen med mål. Stikkord er altså: - Tidsreleer - Motorstyring - IR-mottaker Lenke til kommentar
mezri Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 Du får unnskylde en gammel mann som gikk ut av videregående for lenge siden, men "VG 2 El. energi" - det er altså andre året på elektrofag, med hovedfokus på produksjon og fordeling av elektrisk energi, altså retning for høyspentmontører? Automasjon er egentlig ikke så forskjellig fra vanlig elektriker-yrke, bare mer industrielt rettet. Dette er en oppgave som jeg synes passer bedre under bygningsinstallasjoner enn automatikk, men det er meg. Uansett, du trenger et motorstyringssystem for garasjeporten. Om du har lyst, kan du naturligvis koble inn lys-systemet på denne, med et tidsrele som kobler ut lyset igjen etter 5 minutter eller så.. Med tanke på anleggets relativt liten størrelse, tror jeg egentlig vi kutter ut PLS'en. Inndataen til åpneren er en bryter på innsiden (AO - always open) som er koblet til et tidsrele som gjør at porten automatisk lukkes igjen etter 3 minutter. Dette krever at tidsreleet når det slåes av setter motoren i revers. Motoren må også ha automatisk stopp når porten blir helt åpen eller helt lukket. På utsiden en IR-mottaker som linkes med trådløse portåpnere til hver beboer. Altså to bryterkontakter som er parallell-koblet og styrer et tidsrele. (Seriekobler du inne-knappen og IR-mottakeren må man holde inne knappen inne mens man trykker på IR-senderen) Lys-systemet i garasjeanlegget bør være koblet på tidsrele uansett - dette er nokså vanlig i slike bygg. Utover det regner jeg med du klarer å sette opp et lysanlegg selv Dimensjoner og sånt legger jeg meg ikke opp i, siden det er du som har tegningen med mål. Stikkord er altså: - Tidsreleer - Motorstyring - IR-mottaker Setter pris på at du hjelper men helt ærlig så er det synsykt lenge siden jeg har satt opp et lys anlegg men kan spør leraren og sånt men tegningen kan eg opplaste hvis du vill som kan gjøre det lettare for oss begge men eg skal sette opp materiell liste som et mal og sånt og sette det opp. Setter pris på at du hjelper Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Nei, tegningen trenger jeg ikke. Har satt opp det grunnleggende til portstyringen over. Da du skriver at du ikke vil at noen skal gjøre oppgaven for deg, gikk jeg ikke mer detaljert inn enn sånn, men kan ta litt mer: Motoren til porten må kunne gå begge veier. Hvis den skal lukkes automatisk, er det kjekt og fint med et tidsrele som har både AO og AC output. Det skal kobles på følgende måte: IR-mottaker og en enkel knapp for innsiden (begge disse er AO) starter tidsreleet. Husk å parallellkoble disse - ikke seriekoble. Du trenger også mekaniske sensorer for å stoppe motoren når porten er helt oppe. Dette er en AC-bryter som aktiveres av porten i toppen, og seriekobles med åpnerknappene - men ETTER tidsreleet (åpnerene er før). Selve lukkingen foregår slik: I tidsreleet er det en AC-kontakt. Denne åpnes altså når tidsreleet aktiveres. Når tidsreleet så tikker tiden ut, lukkes kontakten igjen. På ut-ledningen her er grensebryteren for lukket port koblet. Denne er også AC. Denne kretsen går til motorens revers. Altså: Når porten er lukket, er begge åpner-knappene åpne, altså at kretsen er brutt. Grensebryteren i toppen av motoren er lukket (AC, remember?). I tidsreleet er kontaktpunktet som går til reversen AC - altså er den lukket, men siden grensebryteren i bunnen er aktivert (siden porten er igjen) er revers-kretsen brutt. Når noen aktiverer en av åpnerene, blir kontakten til reversen åpnet i tidsreleet samtidig med at grensebryteren i bunnen åpnes siden porten går opp. Ergo er reversen fortsatt brutt. Når porten kommer helt opp, aktiveres grensebryteren i toppen og motoren stopper. Etter et gitt tidspunktet stoppes tidsreleet, og dermed er kretsen for revers ubrutt (den var med to AC-punkter, ett i tidsreleet og det andre i grensebryteren). Dermed går porten igjen. Håper det var litt forståelig (AO og AC betyr Always Open og Always Closed. Angir hvilken status bryteren har uten påvirkning. En AO-knapp har altså brutt kretsen inntil man trykker på den. En AC-knapp har lukket kretsen inntil man trykker på den. Vanlige automasjonsbrytere er slik at så fort du slipper går knappen tilbake til Idle) Jeg KAN lage et enkelt skjema hvis du vil? Endret 20. september 2010 av Leo_Khenir Lenke til kommentar
mezri Skrevet 20. september 2010 Forfatter Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Skjema hadde vert fint da hadde jeg hatt mer forståelse Har god tid på dette skal sammerbeide med en kompis men som sagt med denne hjelpen får jeg gjort mye og blir satt igang fordi ting står så vanskelig definert på google og sånt og forumer er konge!. Endret 20. september 2010 av mezri Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 (endret) Håper dette er forståelig, og at jeg ikke glemte noen av mine egne knapper: Til høyre ser du altså input med to AO-brytere, en mekanisk og en IR. Til venstre styring for motoren, vanlig helt til venstre og revers til høyre. De to AC-bryterne på selve motorstyringene er grensebryterne. Grensebryter topp til venstre og grensebryter bunn til høyre. Endret 20. september 2010 av Leo_Khenir Lenke til kommentar
compus Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Jeg skulle anta at alle som har erfaring med portåpnere innser at de skisserte løsningene er utilstrekkelige. Her kreves f.eks. automatikk for reversering ved unormal motstand. Det må være muligheter for å overstyre tidsautomatikken etc. Lyset må selvfølgelig også kunne styres manuelt. Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 (endret) compus: Du tenker på en sensor som stopper motoren dersom noen står under porten, regner jeg med? Slikt må naturligvis taes med. Kobles tilsvarende en nødstopp på revers-kretsen. En sensor på åpne-kretsen er heller ikke dumt, men ikke livsnødvendig. Overstyre tidsautomatikken med å ha en parallell-koblet AO (parallellkoblet med tidsreleet) er heller ikke veldig vanskelig å legge til. Skissen viser grunntanken. Da TS ikke ville at forumet skulle løse hele greia for ham, ga jeg ham grunnideen, så får han selv legge til "det som mangler". Edit: Jeg kan legge til at jeg tenker mens jeg er på jobb, og at denne "jobben" ikke er som automatiker. Min erfaring strekker seg til de 8 timene automasjon jeg hadde over to skoleår på videregående (for en del år siden, mens det fortsatt var GK elektro og VK1 elektrofag som gjaldt). Endret 20. september 2010 av Leo_Khenir Lenke til kommentar
mezri Skrevet 21. september 2010 Forfatter Del Skrevet 21. september 2010 (endret) det var vist mye lettare man skulle bare skrive opp hva man skulle ha og tegne opp det man skulle ha på tegningen lys osv. Noen forslag til hva jeg kan ha jeg har så langt lys, brann alarm kamera trenger mer ting Noen som vet symbolet til en sensor? Endret 21. september 2010 av mezri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå