Gå til innhold

Nokia N8 vs HTC Desire HD

Olannon

40 stemmer

1. 1. Hvilken telefon bør jeg kjøpe?

• Nokia N8
      13
    • HTC Desire HD
      27
    • Annen
      0

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en ny bruker her som trenger deres hjelp for å avgjøre hvilken telefon jeg skal kjøpe.

Først litt om mine kriterier o.l:

Jeg har hatt en HTC Hero nå siden mars, forsåvidt en telefon jeg har vært relativt fornøyd med. Da jeg kjøpte telefonen var tanken å bruke den som en multimediaenhet med fokus på å ta bilder og spille av lyd. Til dette har den fungert noe dårligere enn jeg hadde håpet da kameraet ikke er all verden å skryte av. Derimot har jeg blitt gledelig overrasket over Androids muligheter og sømløshet i forhold til synkronisering, backup og lignende. Som en venn sa: "etter at jeg kjøpte androidtelefon har jeg solgt sjela mi til google!" True that!

iPhone av alle varianter er utelukket av prinsippmessige årsaker. Jeg er i utgangspunktet veldig glad i android og HTC men det virker som om N8 dekker mine behov på en best mulig måte.

Slik jeg ser det nå er det 2 mobiler som er svært spennende. Jeg har bestemt meg for å bytte ut Heroen med enten Nokia N8 eller HTC Desire HD. Siden jeg har hatt Hero en god stund vet jeg hva jeg kan forvente av Desire HD ift. funksjonalitet, grensesnitt osv. Det er mange år siden jeg hadde Nokia sist så jeg vet derimot ikke hva jeg kan forvente her.

Desire HD

Det eneste jeg lurer på om denne mobilen er hvor bra kameraet er. Har søkt litt rundt og mange mener HTC velger generelt dårlig optikk og at kameraene deres ikke kan skryte av noe annet enn megapiksler. På dette området er jeg helt grønn selv men konstaterer jo at Hero har et dårlig kamera, og selv Desire sitt kamera er relativt dårlig sammenlignet med feks. iPhone 4 eller Galaxy S. Jeg regner med at det kommer tester og lignende senere men hvis noen har peil og ut fra spesifikasjonene kan si noe om antatt kamerakvalitet ville det vært veldig fint. Utover dette er jeg noe nysgjerrig på batteritiden da <1300mAh høres lite ut men dette er igrunn ikke noe stort problem da jeg kan lade mobilen hver natt uten at det føles som en byrde.

N8

Ut fra hva jeg har sett av videor etc på dette forumet samt andre steder ser det ut som om både lyd og kamera på denne telefonen er topp kvalitet. Derfor heller jeg i utgangspunktet mest mot denne (samt at den er en god del billigere og har mye mer innebygd lagringsplass). Siden telefonen kjører det mye omstridte Symbian har jeg mange ting jeg lurer på som jeg vet HTC har på plass:

-Hvordan er det med widgets i Symbian? Har blitt ekstremt glad i spotify, vær, wifi, mobilt nettverk, kalender og fotoalbum widgets, for å nevne noen. Er det støtte for alt dette i Symbian?

-Hvor rask og sømløs er telefonen? Når jeg fyller Heroen min med widgets og spesielt når flere programmer kjører lagger telefonen betraktelig. Dette er veldig irriterende og noe jeg nødig vil oppleve igjen. Heldigvis har jeg ikke opplevd mye bugs, men vet fra tidligere at dette også kan være svært irriterende. Hvis jeg først skal legge over 3500 i en telefon føler jeg det er viktig at den oppleves rask, responsiv og så-og-si feilfri.

-Er integrasjon og synkronisering mot googletjenester tilrettelagt og enkelt? Per i dag synker jeg kalender, værdata, kontakter osv på en daglig basis ved å trykke på èn knapp. Utrolig deilig og særdeles viktig for meg.

TL;DR versjon

-Hvor bra er kameraet på Desire HD?

-Hvor rask er N8, hvordan støttes widgets i Symbian og hvordan foregår integrasjon og synkronisering mot googletjenester (kalender, kontakter) i dette OS'et?

Kommer uansett til å avvente de som kjøper aller først samt tester etc for å få mest mulig info før jeg tar et valg, men føler det er veldig nyttig med informasjon fra erfarne brukere.

Husk også å stemme, og vennligst begrunn hvorfor (spesielt hvis du stemmer 'annen').

Takk,

~Olannon

Endret av Olannon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  msakram skrev (På 21.9.2010 den 20.43):

Er selv i tenkeboksen om hvem av de jeg skal bestille. Har alltid hatt Nokia siden tidenes morgen. Nokia har jo bra kamera, og kamera er jo viktig for meg. Skal jeg ha det fullstendig proft, er det vel lurt å gå over til HTC.

Skal gjøre det veldig enkelt for deg. Nokia n8 klarer alt htc desire klarer. Men nokia scorer en del høyere på bilder og video, mens htc desire hd knuseer n8 på software og operativsystem. Så hva er viktigst for deg? PS: Spotify funker utmerket på symbian.

Et umulig valg...Jeg gikk for n8:)

Lenke til kommentar

Da har jeg bestilt meg Nokia N8 i Dark Grey ifra mpx.no

Håper bare at den jeg kan ha den før den 10.oktober. Studerer i utlandet, og er avhengig av å ha den før det. Hvis ikke må jeg kansellere, det vil isåfall bli nedtur.

At det er Nokia, og jeg har hatt Nokia de siste 12 årene ble utslagsgivende for min del.

Lenke til kommentar
  msakram skrev (På 22.9.2010 den 16.31):

Da har jeg bestilt meg Nokia N8 i Dark Grey ifra mpx.no

Håper bare at den jeg kan ha den før den 10.oktober. Studerer i utlandet, og er avhengig av å ha den før det. Hvis ikke må jeg kansellere, det vil isåfall bli nedtur.

At det er Nokia, og jeg har hatt Nokia de siste 12 årene ble utslagsgivende for min del.

Bra valg mr.:)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Du sier at kamera og multimediamuligheter er viktig. N8 er en billigere telefon med bedre kamera og har et større fokus på film (HDMI og mulighet for ekstern harddisk.) Spørsmålet blir jo om du er villig til å betale rundt 1500,- ekstra for Desire HD, som du kanskje ikke vil bli fornøyd med mtp. kamera.

Personlig ville jeg valgt Desire HD, men det er fordi jeg aldri bruker mobilkameraet. N8 har markedets beste mobilkamera. Ovi store er heller ikke noen dårlig programvarebutikk. Joda, jeg har prøvd N8 og syns ikke den er på høyde med vanlig Desire hva angår internettsurfing, widgets, menyene og generell ytelse. Noen dårlig telefon er det derimot ikke. Nå kan du få N8 til en totalpris 12 måneder til 2899,- på Djuice sin nettbutikk (uten frifamilie) som ikke er en dårlig pris. De har den også på lager.

http://nettbutikk.djuice.no/Details.aspx?varekategoriid=MOBIL_DJUICE&varekat=mobil&vareid=N8Telenor.noB&aboId=523

Lenke til kommentar

N8 er en telefon med fantastisk hardware og elendig software. Om du går fra android med sense til symbian kommer du til å bli skuffet. Jeg har selv vanlig Desire men har testet N8 og kun hatt nokia før det, sist med N97.

N8 er ikke en dårlig telefon men du må være hardbarka nokia-fan for å kunne elske den og til og med meg med nicket mitt ville valgt Desire HD over N8. Markedets beste kamera redder den ikke, dessverre.

I tillegg er app-utvalget labert i forhold til android og det ser ikke ut til å endre seg nå som Meego straks er klart til å ta over for den synkende symbian-skuta.

Hvordan kamera på Desire HD blir er det ingen som vet før den er ute. Men det blir neppe dårligere enn vanlig Desire og den har helt greit kamera etter min mening. Slett ikke så dårlig som folk skal ha det til.

Lenke til kommentar
  Symbian_Pro skrev (På 18.10.2010 den 0.58):

Hvordan kamera på Desire HD blir er det ingen som vet før den er ute. Men det blir neppe dårligere enn vanlig Desire og den har helt greit kamera etter min mening. Slett ikke så dårlig som folk skal ha det til.

Det er jo sant, men det skal godt gjøres å slå N8 hvertfall :) Hvis man prioriterer mobilkamera høyt nok, så er N8 tingen, men da kun hvis man prioriterer kamera meget, meget høyt.

Lenke til kommentar

Endte opp med å kjøpe N8 for en drøy uke siden. Fikk den veldig raskt og med noen dagers bruk nå ser jeg virkelig ikke hva all kritikken går på. Du skal være GODT OVER gjennomsnittet interessert i customization for å mene at Symbian^3 er dritt. Greit, det er ikke Android men det gjør absolutt det det skal gjøre på en god måte. På mange måter er det også bedre enn Android (profiler, multi-tasking, batterihåndtering for å nevne det viktigste).

Og ja, jeg kom fra HTC Hero så jeg var ganske så vant til Sense og Android. Eneste minuset med Symbian^3 er app-utvalget men dette vil komme seg over tid og det viktigste er der for min del.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  Olannon skrev (På 18.10.2010 den 21.39):

Endte opp med å kjøpe N8 for en drøy uke siden. Fikk den veldig raskt og med noen dagers bruk nå ser jeg virkelig ikke hva all kritikken går på. Du skal være GODT OVER gjennomsnittet interessert i customization for å mene at Symbian^3 er dritt. Greit, det er ikke Android men det gjør absolutt det det skal gjøre på en god måte. På mange måter er det også bedre enn Android (profiler, multi-tasking, batterihåndtering for å nevne det viktigste).

Og ja, jeg kom fra HTC Hero så jeg var ganske så vant til Sense og Android. Eneste minuset med Symbian^3 er app-utvalget men dette vil komme seg over tid og det viktigste er der for min del.

Godt å høre! Det viktigste er jo at man blir fornøyd! :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man har kun brukt Nokia og aldri prøvd feks HTC Desire så ikke gjør det. Da slipper du å bli skuffet over hvor mye bedre Android er enn - gjesp - Symbian anno 2010. Har testet HTC Desire mot Nokia N8, og brukermessig så er Nokia n ett langt skritt tilbake.

Men på kamerafronten er det ingen for øyeblikket som slår Nokia N8, for min egen del så gleder jeg meg til Desire HD dukker opp her, jeg fotograferer en del på fritiden så kamera behovet mitt blir dekket av Nikon D300 med 6 ulike objektiver og Olympus E-P1 når det trengs.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar

Flere av testene av N8 skriver at den er full av software feil og fint lite stabil, har du den erfaringen ?

Lenke til kommentar
  JoonGoii skrev (På 20.10.2010 den 8.58):

Flere av testene av N8 skriver at den er full av software feil og fint lite stabil, har du den erfaringen ?

Har hittil ikke opplevd noen særlige feil. Kameraet har kommet med merkelig beskjed om "noe er feil, restart tlf" men dette går bort ved å ta av/på tastelås. Stabilitet har ikke vært noe problem, telefonen har fungert plettfritt hittil.

Tipper mange av testene baserer seg på forutinntatte testere og evt previewmodeller. Jeg har virkelig problemer med programvaren på denne telefonen på noen som helst måte. Har som sagt ikke hatt Desire selv men kjenner mange som har den så har brukt telefonen nok til å vite hvordan den oppfører seg. N8 er virkelig ikke så langt fra etter min mening.

Igjen, hva man ønsker fra en telefon avgjør hva man synes om den. Klart browsing er bedre på android. Klart iphone er smoothere. Men kritikken om "full av bugs", "lite brukervennlig" og "ustabil" stiller jeg meg fullstendig spørrende til da jeg ikke har opplevd noe av dette (så og si).

Lenke til kommentar

I tillegg er app-utvalget labert i forhold til android og det ser ikke ut til å endre seg nå som Meego straks er klart til å ta over for den synkende symbian-skuta.

Dette er feil, da Nokia satser på QT som utviklingsplatform for apps, noe som medfører at de enkelt portes til bl.a. både Symbian og Meego. http://qt.nokia.com/products/qt-for-mobile-platforms

Lenke til kommentar
  Samot skrev (På 20.10.2010 den 16.19):

Dette er feil, da Nokia satser på QT som utviklingsplatform for apps, noe som medfører at de enkelt portes til bl.a. både Symbian og Meego. http://qt.nokia.com/products/qt-for-mobile-platforms

Det skal også sies at QT visstnok er en bedre plattform å utvikle spill på. Etter å ha brukt relativt mange timer den siste uken på NFS Shift er jeg ikke i tvil om at det er bedre enn samtlige androidspill jeg har prøvd. Selv har jeg kun programmert android og driver ikke med grafikkting utover standard komponenter så jeg har egentlig ikke peil. Det ble blant annet påpekt av angry birds utviklerne though at QT visstnok er en langt mer spilltilpasset plattform. Med dedikert GPU stiller også N8 sterkt bak dette fokuset.

Utvalg kan være irriterende når det er labert. Men ærlig talt, hva er kritisk som man mangler? Klart, mye savnes - men er det viktig nok vil det porteres på tvers av plattformer / gjenskapes av andre. Et spørsmål om tid - men det essensielle er på plass allerede i Ovi Store etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...