Gå til innhold

Ny stasjonær PC til gaming - ca 10.000

Anbefalte innlegg

Hei! Har brukt litt tid på å forsøke å sette meg inn i dagens standard siden jeg ikke har handlet stasjonær pc på over 5 år. Har satt sammen følgende komponenter, men ønsker tilbakemeldinger med eventuelle alternativer. Jeg skal bygge pc-en selv, og trenger ikke dvd-brenner, tastatur eller mus. Alle priser er fra komplett.no.

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL8 - 929,-

Intel Core™ i5 Quad Processor i5-760 - 1695,-

To alternative skjermkort:

HIS Radeon HD 5870 1GB GDDR5 iCooler V - 2695,-

HIS Radeon HD 5850 1GB GDDR5 iCooler V - 1995,-

Gigabyte GA-P55A-UD3, P55, Socket-1156 - 1065,-

WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s, - 689,-

Antec Three Hundred Midi Tower Sort - 568,-

To alternative strømforsyninger:

Chieftec Super Series 650W PSU - 789,-

Corsair TX 650W PSU - 879,-

BenQ 24" LCD G2420HD - 1390,-

For det første, er en 650W PSU nok til å forsyne dette systemet med strøm? Og hvilken av disse to komponentene er best?

700,- i forskjell på 5850 og 5870 er vel ikke så galt, men er kvaliteten til denne produsenten bra?

Dette systemet skulle vel fungere bra sammen slik jeg har forstått det. Er det noen som har tips til forbedringer i samme prisklasse på de forskjellige komponentene?

på forhånd takk :)

Endret av asbj0rn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville gått for en i5 760, med 2x GTX460 1GB, 4GB DDR3 1600mhz+ cl8 ram, asus hoved kort, kanskje en av ROG modellene, 1TB samsung F3 HDD, 750W Corsair/chiftech Modulær.

Viktigste er egentlig GTX460 1GB Sli.. det er bedre end 1 GTX 480 og koster mindre:)

Får ikke dette til 10k hvis han skal ha skjerm også.

ROG modellene er også ganske dyre hvis han ikke skal ha mATX kortet til 1156 sokkelen.

Intel oppsettet mitt har tatt forbehold om muligheten for SLi når han har råd til det.

Lenke til kommentar

Du jakter på en ny datamaskin til 10 000, det er mange alternativer, og for alle så vil du måtte gi opp noe for å få noe annet.

Nå skal det jo legges til at Intel kommer ut med i7-2400 rett over nyttår, så om du skal tenke over valget en stund så er jo å vente til den nye serien kommer, ett alternativ.

En preview her: http://www.anandtech.com/show/3871/the-sandy-bridge-preview-three-wins-in-a-row

Om du skulle ha en datamaskin nå, er nok dette det jeg tror vil være det beste utgangspunktet for en datamaskin.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=839659&su=8610BC17-7262-41A7-A7E3-46DAC3548318

GTX 460 er det beste utgangspunktet, den er ikke "ekstremt" bra, men er best for pengene, og skalerer sinnsykt bra om du setter den i SLI.

i7-870 har hyperthreading, den er dermed bedre om du planlegger å ha datamaskinen over lengre tid, hvor da flere oppgaver samtidig vil bli viktigere og viktigere, i tillegg til at programmer blir bedre og bedre til å utnytte flere kjerner, logiske eller fysiske.

Til slutt så har jeg lagt ved en 40gig SSD harddisk, som boot-disk.

SSD som oppstarts og OS-harddisk er nok den beste oppgraderingen for en datamaskin pr dags dato.

10 000 er mye penger, og om du velger vekk SSD, så får du en stor harddisk, og ett bedre skjermkort for de samme pengene, velger du dårligere prosessor i tillegg så kan du får 460 i SLI.

Om du skal investere penger i en ny datamaskin vil jeg derimot fraråde deg å unnlate å kjøpe en SSD oppstarts-harddisk, ettersom datamaskinen blir mye mer responsiv.

Bertil

Lenke til kommentar

vet ikke hvilke muligheter du har for å overskride budsjettet på 10'000, men tror du ville blitt veldig fornøyd med dette oppsettet da skjermen er helt sykt bra :p blir litt dyrere med i7 prosessor men er verdt det, helt klart. kabinettet er 100 kr dyrere men 10x bedre etter min mening. du kan jo også velge en 750W psu i samme type for en hundrelapp mer hvis du vil det

https://www.komplett.no/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=839719

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Dette er handlelista jeg endte opp med:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=839772&su=0916B82A-DA2A-4C6E-9B39-C37D6CED0FAD

Cooler Master CM 690 II Advanced Sort

Intel Core i5 Quad Processor i5-760

Gigabyte GA-P55A-UD4, P55, Socket-1156

Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA

Chieftec Super Series 750W PSU

Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL8

WD Caviar® Black 1TB 3,5", SATA 6 Gb/s,

BenQ 24" LCD G2420HD

Pris: 9880,-

Bytta ut hovedkortet med ett som har SLI-støtte for fremtidig oppgradering. Skifta også kabinett for fremtidig oppgradering. Ellers har jeg valgt å ikke kjøpe SSD med det første. Har også endra skjermkort til et som jeg synes har gode specs, i tillegg til at jeg gikk opp fra 650W til 750W PSU.

Kjøpt og betalt hos komplett.no, men siden de ikke har fått inn kabinettet på lager så har jeg fortsatt mulighet til å endre på ordren.

Lenke til kommentar

Generelt gode valg her, men styr unna Gainward versjonen av 460 GTX om mulig.

Msi Hawk og Cycone er gode kort, det er også Gigabyte :)

Sikkert en fordel å bytte til Samsung Spinpoint F3 1TB også.

Om mulig bytter du også Super Series til Nitro Series på PSUen da denne har en del høyere effektivitet og lavere støynivå

Lenke til kommentar

Generelt gode valg her, men styr unna Gainward versjonen av 460 GTX om mulig.

Msi Hawk og Cycone er gode kort, det er også Gigabyte :)

Sikkert en fordel å bytte til Samsung Spinpoint F3 1TB også.

Om mulig bytter du også Super Series til Nitro Series på PSUen da denne har en del høyere effektivitet og lavere støynivå

Kan du komme med litt mer informasjon om hvorfor jeg bør styre unna Gainward versjonen? Har lest en del gode artikler om GLH-versjonen så det stusser litt på hvorfor du mener dette.

Grunnen til at jeg valgte WD caviar var at det var den eneste 6 GB/s disken hos komplett. Er Spinpoint F3 bedre? Forøvrig får ikke komplett inn F3 før 1. november, og det var litt vel lenge å vente :)

Budsjettet er nådd allerede så jeg får vurdere Nitro Series dersom jeg velger å bytte skjermkort (om det blir billigere).

Lenke til kommentar

Tja, det har noe med at Gainward og noen andre produsenter har vært usedvanlig sleipe. Når de sendte ut sine review eksemplarer sendte de ut noen med bedre kjøleelementer, og i ettertid har kunder klaget på usedvanlig høy støy på Gainward kortene. Nettopp derfor egentlig. Twin Frozr II kjøleren er utrolig bra på MSI sin Hawk.

Gainward og Palit(som har kjøpt Gainward og har likt design på begge kortene) har bestemt seg for å spare penger ved å ikke levere retail-utgavene med VRM-kjøleribbe. Siden kortene ikke kom over 80 grader ved testing så fant de det ikke nødvendig å bruke penger på VRM-kjøleribber. Palit var så frekke å sende kort med kjøleribbe for reviews. En del kunder har blitt sinte pga dette og føler seg lurt.

Er vel egentlig derfor jeg er litt skeptisk til Gainward.

Endret av Maccan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...