Gå til innhold

Bil som student, lurt eller ikke?

Iguil

Anbefalte innlegg

Hei!

Poster denne under økonomi siden det i det vesentlige er en økonomisk problemstilling.

Er 20-årig student, som i utgangspunktet har daglig inntekt gjennom studielånet. Tidligere i sommer var jeg hos min far som kom med en overraskelse; siden hans kone / min stemor hadde kjøpt ny bil kunne jeg få den gamle, så snart jeg fikk førerkort. Denne skulle da omregistreres på meg, og jeg betalte årsavgift osv.

Akkurat å få førerkort er greit nok, men så er tankene jeg gjør meg nå underveis; er det lurt av meg å ta i mot denne bilen økonomisk sett? Som nevnt har jeg kun studielån som eneste sikre inntekt, som da er ca. 6700 i måneden. Med mitt nåværende budsjett sitter jeg igjen med et overskudd/margin på ca. 1000 kroner pr måned.

Det å budsjettere i forhold til bensinkostnader er greit nok, der blir jo prinsippet i utgangspunktet "kjør det jeg har penger til", men det jeg er mer bekymret for er mer uventede utgifter. Pappa har sagt seg villig til å hjelpe med en del reparasjon/vedlikehold, men økonomisk paranoid som jeg er er jeg fortsatt redd for at andre ting kan dukke opp. Bilen er ikke fullstendig skrapmetall, synes å fungere greit, men ble forespeilet at den nok hadde en levetid på maks 5 år igjen.

Så spør jeg dere på forumet, er det noe jeg bør være obs på i forhold til det økonomiske med å overta/eie denne bilen? Og ville dere ha rådet meg til å ta i mot den i det hele tatt?

På forhånd takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er student og har en suzuki liana uten lån.

Den kostet 110K og hadde kjørt 85K og har nå kjørt 110K

Utgifter jeg har på bilen inkl forsikring og bensin er ca 17-20kr mila.

Så kommer all reparasjon og slitasje/ klosser, clutch/dekk/eksos/væsker/osv.

Skal du betale det selv så ikke se bort ifra at det koster deg 25-30kr mila om du deler alle utgiftene pr år på min kjørt.

Det er like dyrt for forsikring pr mil som bensin, så når man kjører noen 20 mil og de betaler 200kr er det halv pris. Få som tenker på det.

Lenke til kommentar

Forsikring koster 300,- og oppover til omtrent tusenlappen, avhengig av hvor du bor mm.

I tillegg har du utgifter til verksted eller deler, vedlikehold (vask, viskerskifte, olje osv.), parkering og utforutsette utgifter som f.eks. tauing ved driftsstans.

Drivstoff koster rundt 0,75 per km. for en gjerrig bil.

Alt i alt bør du regne med at den tusenlappen lett blir spist opp av bilen, så for å ha litt romslighet til å ha et liv bør du takke pent nei, eller skaffe deg en ekstrajobb. Eller ta i mot hvis du får lov til å selge den :)

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

Med mindre du bor i såpass grisgrendte strøk at bil er en nødvendighet vil jeg tro det lønner seg for en student å ikke ha bil. Bilhold er mye dyrere enn man tror.

Jeg har bil fordi det gir enn viss mobil frihet, men prøver ikke engang å innbille meg at det lønner seg. Men så er ikke jeg student, men en halvgammel gubbe.

Lenke til kommentar

Det er like dyrt for forsikring pr mil som bensin, så når man kjører noen 20 mil og de betaler 200kr er det halv pris. Få som tenker på det.

Med full kasko, og lite/uten bonus, kanskje. Med kun ansvar til ca. 3000kr/år med kjørelengde på 16.000 (f.eks.) skal det godt gjøres å komme ned på 18,8øre/km i drivstoff, det blir ca. 0,18l/mil med en literpris på 11kr...

Lenke til kommentar

Du seier ingenting om kor du skal studere i landet.

Om du skal ha bil eller ikkje får du vurdere litt utifrå behovet ditt og kvar du bur.

Som tommelfingerregel så er det slik at dersom du bur sentralt så betaler du mykje i husleige men har då fordelen av at du ikkje trenger bil sidan alt er innen gåavstand.

Dersom du bur langt utanfor sentrum så bur du billig men vil då ha bruk for bil for å komme deg fram og tilbake.

Det er veldig greit å ha bil, men dersom du berre skal ha bil fordi det er kjekkt å ha og ikkje egentlig treng å bruke bil så er det ein fordel å droppe bilen.

Det du må sjå på er kor mykje det vil koste å forsikre denne bilen for ein 20 åring. Sidan bilen er gratis så er det kun forsikring og veiavgift du vil ha av faste utgifter, det er derfor dei utgiftene du fyrst må ha oversikt over.

Når det gjeld uforutsette ting så er heller ikkje det så mykje å tenke på sidan bilen er gratis, i verste fall så kan du jo bare la være å fikse bilen til du får råd til det og klare deg utan bil ei stund. Er det store dyre reprasjoner som krevest vil alternativet være å selge, skrote eller avskilte bilen dersom du ikkje får råd til å fikse bilen på ei stund.

Bensinforbruket speler ikkje så stor rolle sidan du kan styre dei kostnadane rett og slett med å bruke bilen mindre dersom du har mindre pengar ein måned.

Lenke til kommentar

Hvis du skulle hatt bilen ville det lønne seg for dere begge at forsikring og bil sto i han sitt navn. Ellers kunne det kanskje lønne seg for deg, men ikke være helt fair og ta imot bilen, ha den en liten stund og så selge den.

Uansett er bil et tapsprosjekt, spesielt for en student. Noe av det sosiale med å være student er å ta buss og kollektivtransport sammen med andre studenter.

Det eneste jeg vet om som kunne lønne seg for en student, var hvis de kunne skru selv, og samtidig hadde en gammel veteranbil, et vrak som kunne stå i gata. Det er da i teorien lite kostnader bortsett fra drivstoff. F.eks 1980 modell volvo 240

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Herregud skjønner ikke at folk fraråder deg å ta i mot bilen (som du får gratis!). Det med penger løser seg alltid, og hvis det blir krise å du ikke har råd til eu kontroll osv, er det ikke verre enn at bilen blir avskiltet. Da har du nå hatt glede av den så lenge det varte. :)

Lenke til kommentar

Med full kasko, og lite/uten bonus, kanskje. Med kun ansvar til ca. 3000kr/år med kjørelengde på 16.000 (f.eks.) skal det godt gjøres å komme ned på 18,8øre/km i drivstoff, det blir ca. 0,18l/mil med en literpris på 11kr...

Jeg tviler på at det er mulig å komme under 60-70 øre km på en eldre bil, registert på foreldre.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det er mulig å komme under 60-70 øre km på en eldre bil, registert på foreldre.

Det er nok mulig det festen. 16 000 km m/ Toyota Carina E 1.6 hos Gjensidige koster iflg. kalkulatoren deres 2534kr,- registrert på min far (med NiTO-rabatt). 2534kr/16000km = 0.16kr/km. Volvo 240 o.l. er derimot en annen sak.

Edit: Mente du totalt alle kostnader er jeg selvfølgelig enig.

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Det er nok mulig det festen. 16 000 km m/ Toyota Carina E 1.6 hos Gjensidige koster iflg. kalkulatoren deres 2534kr,- registrert på min far (med NiTO-rabatt). 2534kr/16000km = 0.16kr/km. Volvo 240 o.l. er derimot en annen sak.

Edit: Mente du totalt alle kostnader er jeg selvfølgelig enig.

Legg på 55 øre per km, om det hadde vært en diesel, eksempelvis en eldre 1,9 tdi, og du er med en gang på 0,71 kr. Det er mulig å komme noe lavere med farget diesel, kanskje 10 øre, men det er ikke lovlig dessuten er det lite å spare. Legges utgifter til service og vedlikehold på blir det raskt opp mot en krone.

Lenke til kommentar

Trenger du virkelig bil ? Jeg anbefaler deg å IKKE anskaffe deg noe. Om du ikke har penger spart opp blir det ett gammelt "vrak" som hele tiden må repareres på. Om du har penger til nyere bil har du servicer å følge og selvfølgelig normale slitasjedeler.

Mitt tips, ikke kjøp bil om du ikke har råd til vinterdekk!

Lenke til kommentar

Takk for mange gode innspill! :)

Har nok ikke noe direkte behov for en bil, så det blir jo i utgangspunktet mer "kjekt å ha". Studerer på Gjøvik, og er sånn relativt greie kollektivløsninger, så går fint å bruke det.

Det blir nok et spørsmål om luksus egentlig, men er klart jeg blir fristet siden jeg får den gratis, likevel er nok ikke denne faktoren verdt risikoen for å gå på en økonomisk smell.

Lenke til kommentar

Det blir nok et spørsmål om luksus egentlig, men er klart jeg blir fristet siden jeg får den gratis, likevel er nok ikke denne faktoren verdt risikoen for å gå på en økonomisk smell.

Hadde eg vært deg så ville eg ha tellt litt på det og tatt imot bilen dersom du finner ut at du har råd til det. Er uansett ikkje værre en at du kan selge bilen dersom du ikkje får råd til å ha den.

Eit anna alternativ vil også være å kanskje delen bilen med andre studenter?

Dersom du bur i kollektiv eller i nærheita av andre studenter så kanskje nokon vil være med på å betale for å bruke bilen i stadenfor buss?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...