Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Hei! Kjøpte meg en luftpistol/co2 pistol på XXL mandag sist uke. i går da jeg endelig skulle på skyte litt hjemme til en kompis(hadde skutt tirligere før det) Så fungerte ikke pistolen som den skulle:S så jeg dro til XXL samme dag å forklarte hva som hadde skjedd. en av kundebehandlerne tok med seg pistolen inn på verkstedet deres for å prøve skyte. Han kom frem til at pistolen var defekt, men de hadde ikke flere av den på lager der å da, så jeg skulle få beskjed når de hadde sånn at jeg kunne få en ny. Så har jeg tenkt litt, er jo ikke kvalitet på den vist den går sunn etter noen små skyte runder... så jeg har lyst å heve kjøpet vist det er mulig. Har jeg rett til å heve kjøpet? Lenke til kommentar
dTd Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 Tror ikke du har rett til å heve kjøpet før den eventuelt er defekt 3 ganger av samme grunn. Men det kan jo hende de er snille nok på xxl til å gi tilbake pengene eventuelt at du får gavekort elns. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 19. september 2010 Del Skrevet 19. september 2010 er klar over dette. men virker veldig rart at de kan gjøre slikt. jeg taper jo ikke penger på det. men de gjør evt det. Det jeg taper er den tiden jeg ikke får brukt luftpistolen. Den kostet bare 800kr å det kan vel ikke være et så stort tap.. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 20. september 2010 Del Skrevet 20. september 2010 Du har ikke rett til å heve kjøpet. Men du har rett til å spørre XXL om de kan la deg få heve kjøpet. Det er mye mer effektivt å spørre selger enn å spørre oss. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 (endret) Du kan ikke heve kjøpet nei, med mindre du leverer den 2 ganger til service og problemet oppstår en gang til (en tredje gang). Problemet trenger ikke være identisk, så lenge det for kunden oppleves å være samme type feil. Dvs. om den ikke skyter hardt og det første gangen er luftlekkasje, så neste gang er det t.d. en svak fjær, vil du jo da oppleve det som samme type feil (svakt skudd). Men du kan ikke heve et kjøp, første gangen den går i stykker. Egentlig trenger de ikke tilby deg en helt ny pistol en gang, de kunne sendt den på service opp til flere ganger. (minst to ganger kunne de krevd å tatt service på den). Om de ville sendt den på service, måtte de blitt ferdig med den innenfor "rimelig tid", som er angitt til å være 1-4 uker for hyllevarer. Serviceorganisasjonen kan ikke bruke underleverandører sin treghet som en unnskyldning, men de har selvsagt lov å vente litt på spesielle deler. Om du hadde levert den inn til service, hadde du hatt krav på en tilsvarende lånegjenstand - om reperasjonen hadde tatt mer enn to uker. Dette gjelder innenfor hele reklamasjonstiden, som jeg tipper vil være 5 år også for luftpistol/softgun. Oppfyller ikke firmaet de punktene, kan man kreve å heve kjøpet - med forsinkelsesrenter fra reklamasjonsdatoen. Endret 21. september 2010 av DaButcher Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 21. september 2010 Del Skrevet 21. september 2010 Du har ikke rett til å heve kjøpet. Men du har rett til å spørre XXL om de kan la deg få heve kjøpet. Det er mye mer effektivt å spørre selger enn å spørre oss. Bare av interesse, men strengt tatt sier vel fkjl. at forbruker kan heve om mangelen ikke er uvesentlig. Minnes jeg rett har KVTL tidligere redgejort for at forbruker allerede ved første feil kan kreve heving beroende på mangelen. Uansett; her fungerer ikke gjenstanden overhode, og butikken kan ikke foreta avhjelp foreløpig - jeg ser virkelig ikke hvorfor de skal ha en begrunnet rett i å nekte heving all den tiden mangelen fint er mer enn uvesentlig og de ikke kan fikse den omgående, men må omlevere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå