Gå til innhold

Skal starte bedrift, hvilken type?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg og en kamerat skal starte en liten bedrift i hjembygden vår, og lurer på hva som er det beste alternativet.

 

Bedriften går ut på å hjelpe personer i hjembygden vår med diverse dataproblemer, og ønsker derfor å opprette en hjemmeside med et .no domene. Vi behøver derfor en bedrift/et organisasjonsnummer.

 

Vi har sett på enkeltmannsforetak, men da bli jo kun en av oss eier, eller er det mulig med to eiere?

 

Jeg vet ikke så alt for mye rundt dette temaet :-) Men vi har ikke noe stort budsjett, og er ikke snakk om å tjene mange tusen i året.

 

Mvh

 

Markus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Edit: Velg DA-selskap.

Jeg kunne ha skrevet dette bedre, ble mye rot med 43 Edits for å adde noe.

 

Enkeltmanns... kan ikke ha 2 eiere, det sier seg selv :thumbup:

 

 

Ansvarlig selskap (ANS)

Det kan ha minimum 2 eiere, det er stort sett det samme som Ens uten om at begge/alle eierene er solidarisk ansvarlig for hele sleskapes gjeld.

Har dere 1mill i gjeld og kompisen stikker må du betale 1 mill.

 

Alt 2 er DA/ Delt ansvar selskap.

Da er man ansvarlig for den delen man eier.

Har dere 50% lån hver betaler du bare 50% av gjelden om dere konker og kompisen ikke gidder.

Har du 20% og han 80% så må du betale tilbake 20% av gjelden og kun det selv om kompisen stikker.

 

DA ser best ut.

 

Edit: klarer ikke skrive rett..

 

 

Merk at ved opprettelse av ANS/DA må det holdes selskapsmøte, der skal det lages skriftlig selskapsavtale alle skal signere som man igjen skal sende til foretaksregisteret i brønnøysund.

Det skal stå selskapets formål og eierandelene mellom dere.

 

Ved AS selskap må dere ha 100K i egenkapital ved oppstart, da er dere ikke ansvarlig for gjelden om dere går konk.

Da kommer de ikke hjem og tar bil og hus.

De 100K kan være data/utstyr om du tar hensyn til den årlige avskrivningen pr år.

 

Lånere dere 1 mill og konker så mister dere de 100K dere puttet inn, men resten av gjelden faller på kreditorene.

Men dere får 2 år isolasjon hvor dere ikke kan starte nytt selskap.

Endret av War
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er enig med "War" i at DA kan være et alternativ. Man kan jo også vurdere et NUF, men generelt har ikke NUF det beste ryktet, og det kan ha litt betydning, blant annet hvis dere trenger kreditt.

 

Her finner du ellers en artikkel om de forskjellige bedriftsformene (og en del andre relevante temaer):

 

Selskapsrettsportalen - http://www.selskapsrettsportalen.no/stiftelse-av-selskap/valg-av-selskapsform/

 

Den kan kansje være en grei start.

 

Lykke til med etableringen!

Lenke til kommentar

Hei!

 

Eg bestilte nettopp Etablererpakken frå Bedin (Bedriftsinformasjon). Du kan laste den ned elektronisk, eller få den tilsendt i posten, og det er heilt kostnadsfritt.

 

Eg bestilte den for nokre dagar sidan, og den har allereie komen fram til meg. Mykje bra informasjon her, inkludert mykje informasjon om selskapstypar o.l.

 

Høyres kanskje ut som eg kjem rett frå Bedin no, det gjer eg ikkje! :D

 

Lukke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...